Annons:
Etikettövrigt
Läst 657 ggr
Underbarn
6/13/14, 12:16 AM

Hund på ridtur

Någon här som har hund med sig på ridturer? Hur börja ni lära hunden? Förstår att hunden ska kunna gå lös på vanliga promenader först och främst. Lyssna på tillsägelser/tillkallelser osv. Det är min hund än så länge duktig på. Men skulle vi möta någon är jag inte säker på om hon skulle lyssna på mig när jag sitter på hästen - att hon inte får gå fram - jag kan inte heller hoppa av hastigt och ta hund och häst om vi skulle möta hund? Så hur har ni gjort? Har ni en 100% lydig hund? Har en stallkompis som har med sig sin hund men den är jätte gammal och därför tränad och lydig. Min är valp. Och hur lär man hunden att inte springa för nära hästen? Min hund har respekt för häst och är lite rädd-håller avstånd. Men vet inte hur det är om vi skulle ut och rida. Hade tänkt ta med mig någon först som kan hålla koll på henne medan jag rider.

Annons:
Linnea
6/13/14, 10:06 AM
#1

Ingen hund är 100% lydig.

Jag har haft vår ena hund med på ridturer innan. Hon är väldigt snäll, går inte fram till andra, jagar inte, sticker inte mm. Men eftersom ingen hund, inte heller denna, är 100% lydig så händer det att hon sätter efter en kanin eller så men jag kan enkelt stoppa henne genom att ropa NEJ. Då slutar hon direkt och kommer till mig. Har inte haft med henne så mycket pga att hon inte lärt sig att hålla sig nära mig, inte heller när jag går. När jag går gör det inget om hon är 20-40 meter från mig för hon kommer när jag kallar men när jag rider måste jag ha henne lös ända från stallet till skogen och då går vi en bra stund längs med en bilväg först och då vill jag ha henne nära. Väl ute i skogen travar jag en hel del och då håller hon samma tempo så då kommer hon inte så där långt i förväg.

Nu är det längesen hon var med eftersom vi har en till hund nu och henne har man inte lös.. Kanske ska ta med henne nån gång snart iaf. Hon håller någon meters avstånd från min häst eftersom hon vet att han inte alltid är så snäll mot hundar..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Underbarn
6/13/14, 11:04 AM
#2

#1 Ja givetvis är det så men iaf grundlydnad. Min valp håller sig alltid nära mig när vi är ute och går (något hon väljer själv) och när hon går bort en bit eller sackar efter för att hon luktar på något kommer hon alltid tillbaka till mig eller väntar in på mig, kollar på mig osv. :) så hon har koll. När vi möter folk är hon dock än så länge att hon försöker springa fram till dom men då kan hon lyssna när jag ropar "NEJ" så kommer hon tillbaka. Men ibland lubbar hon iväg ändå så det är den biten som vi tränar på :) jag brukar annars stå intill henne och be henne sitta. Hon skäller osäkert mot folk som passerar dock… Ja min häst kan ju bitas, sparkas har jag aldrig sett honom göra mot någonting dock. :) jag hade tänkt rida från stallet och hem till mig (då är det enbart grusväg och skog, ingen trafik eller tätort) för att sen låta sambo ta henne och så rider jag hel igen på trafikerad väg och villaområden utan hund ? :)

Linnea
6/13/14, 11:45 AM
#3

Jag stannar henne (VÄNTA) om jag känner att det behövs. Då sätter hon sig och då stannar jag strax bakom och står kvar tills ex bilen har passerat.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Vattnadal
6/18/14, 1:47 PM
#4

Träna in kommandon på hunden under promenader först i koppel, sen lös, så att den kan tex höger, vänster, höger sida, vänster sida, öka tempo, sänka tempo, stanna, stanna kvar, passera. När det funkar lös, börja testa när du rider.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: