Annons:
Etikettövrigt
Läst 858 ggr
Saqu
6/5/14, 3:17 PM

Göra av hästkroppen?

Jag har beslutat att efter sommaren ta bort min häst pga ålder (dåliga tänder och ben). Jag hade så gärna önskat att få begrava henne här hemma och kunna ha en plats att gå till. Men det alternativet finns inte då vi inte fick godkännande av miljöskyddsnämnden. 

Att kremera och hämta tillbaka askan hade jag också velat men det kommer gå på över 12 000 kr och dessa pengar har inte jag. Och att anlita lantbrukstjänst känns så himla ovärdigt. 

Hur har ni gjort med era avlidna hästar? Har ni brytt er om vad som händer kroppen efter döden? Vad hade ni gjort om ni var i min situation? Det finns i och för sig inte så mycket att välja på, men ja..

Annons:
Sarah
6/5/14, 3:28 PM
#1

Slaktbilen kom, avlivades hemma på gården och sen tog de med sig kroppen. Jag har inte brytt mig om vart kroppen hamnar. Hon är borta oavsett :(

MonicaLagerquist
6/5/14, 3:30 PM
#2

Min häst avlivades på Ultuna och jag skänkte honom till att låta blivande veterinärer obducera honom. Då tog de hand och kremerade kroppen kostnadsfritt.

Det kändes bra att blivande veterinärer förhoppningsvis fick lära sig något mer.

Stolt ägare till fem La permer

Saqu
6/5/14, 3:31 PM
#3

Jo det är ju sant, men jag vill så gärna ha en minnesplats, precis så som man kan hälsa på sina nära och kära på kyrkogården.. Men det känns som att det blir svårt om svensk lantbrukstjänst tar hand om henne.. :(

viktoria91
6/5/14, 4:05 PM
#4

En minneslund kan.du ändå göra utan kroppen. :-)

MonicaLagerquist
6/5/14, 5:45 PM
#5

Minneslunds med sten har vi i vår fd hästhage (har inga hästar kvar) där ligger våra kaniner,marsvin ,en väns kattungar som dog som nyfödda och två av våra egan katter som avlivades förra sommaren.

Stolt ägare till fem La permer

AnnaFagerell
6/5/14, 5:51 PM
#6

Kanske du har en snäll granne någonstans där de godkänner nedgrävning?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Saqu
6/5/14, 6:57 PM
#7

Vi har undersökt detta, grannarna vi har frågat har godkänt men det har inte miljöskyddsnämnden gjort. Det närmsta stället att begrava henne på ligger ett par mil härifrån.

AnnaFagerell
6/5/14, 7:28 PM
#8

#7 Antar att ni bor ino nåt vattenskyddsområde eller så? Ja då är det nog bara lantbrukstjänst kvar tyvärr

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Praefatio
6/5/14, 10:22 PM
#9

Jag ser det inte som ovärdigt med Lantbrukstjänst, för mig är det precis tvärtom faktiskt. De är så himla lugna och professionella, hästen får dö hemma under lugna och fina omständigheter. Ingen stress eller panik. Kroppen är för mig bara en kropp. När hästen är död är kroppen bara ett tomt skal, inte min häst. För mig är dödsögonblicket det som gör ett djurs död värdigt, helt enkelt :) En liten minneslund har jag ändå, hemma i min bokhylla, med en tavla, en sko och en lock med svanstagel. Det räcker för mig. Hoppas att du kan hitta en lösning så att det känns bra för dig. Det är hemskt att mista en vän.

Caf_Roy
6/6/14, 5:33 PM
#10

När vi tog bort min ponny gjorde vi det på en plats jag redan innan sett ut som den jag ville ha som minneslund. Jag gick dit med ponnyn veckan innan och hade en riktigt mysig picknick, liksom för att ladda stället med mysiga minnen tillsammans med honom. Den platsen är en plats där vi hade mysigt tillsammans och den plats där han dog. Jag var med när det hände och såg honom vid liv och såg honom död. När blodet sipprat ner i marken fick jag gå fram och klappa. Kroppen som låg där hade inte längre något med min älskade ponny att göra, det var bara ett kadaver, det tog dom med sig och brände. Minneslunden däremot hade allt. Vackra minnen, den plats där hans själ lämnade kroppen och hans blod i marken.

Så jag skulle föreslå att du ser till att ladda din minneslund med fina minnen, ta bort hästen där och se till att få klappa på kroppen efteråt, så du med egna ögon kan se att hästen inte är där längre, att kroppen är oviktig.

Använder du bultpistol blir det ännu mer tydligt, både när hästen dör och att den verkligen är borta. Jag har varit med om båda, när hästen avlivats med spruta kan fantasin i ett desperat försök att förneka det som hänt försöka övertyga mig om att han bara sover. Det är tungt, att vara tvungen att förklara för sig själv att hästen verkligen är borta. Även om jag vet att det är slut kan fantasin inte låta bli att försöka övertyga mig om att det kanske inte är på riktigt, att han kanske… Då är det mycket svårare att släppa ifrån sig kroppen. Även fast jag vet att det är slut kan min fantasi inte sluta hoppas och det hoppet är bundet till kroppen. Det tar längre tid innan man kan gå ifrån kroppen och tanken på att någon ska ta med sig den och bränna skaver i själen.

När man tar bort med bult blir det slutgiltigt på ett annat sätt. Hästen segnar inte ner och ser ut som att den sover, den kollapsar för att den är död. Fantasin har inte en chans att inbilla sig att hästen magiskt kan återupplivas, den har ett hål i pannan och en blodpöl runt halsen. kroppen blir då inte en symbol för ett desperat hopp om att det inte är slut som man inte riktigt kan släppa, den är ett kadaver och allt som betyder något bär man inom sig. Det blir lättare att acceptera att hästen är borta och det blir lättare att göra sig av med kadavret. Dessutom får du då en del av hästens kropp, blodet, i marken i din minneslund.

Det finns många argument för och emot spruta vs bultpistol, men just vad gäller att kunna betrakta kroppen som avfall och låta den forslas bort är bulten överlägsen. Så ingen diskussion om vilket sätt som är bäst i allmänhet, det kan vi starta i en egen tråd om någon vill det. Men just den här aspekten som rör TS fråga betraktar jag som relevant för frågeställningen.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: