Övrigt om hästar

Göra av hästkroppen?

2014-06-05 15:17 #0 av: Saqu

Jag har beslutat att efter sommaren ta bort min häst pga ålder (dåliga tänder och ben). Jag hade så gärna önskat att få begrava henne här hemma och kunna ha en plats att gå till. Men det alternativet finns inte då vi inte fick godkännande av miljöskyddsnämnden. 

Att kremera och hämta tillbaka askan hade jag också velat men det kommer gå på över 12 000 kr och dessa pengar har inte jag. Och att anlita lantbrukstjänst känns så himla ovärdigt. 

Hur har ni gjort med era avlidna hästar? Har ni brytt er om vad som händer kroppen efter döden? Vad hade ni gjort om ni var i min situation? Det finns i och för sig inte så mycket att välja på, men ja.. 

Anmäl
2014-06-05 15:28 #1 av: Sarah

Slaktbilen kom, avlivades hemma på gården och sen tog de med sig kroppen. Jag har inte brytt mig om vart kroppen hamnar. Hon är borta oavsett :( 

Anmäl
2014-06-05 15:30 #2 av: MonicaLagerquist

Min häst avlivades på Ultuna och jag skänkte honom till att låta blivande veterinärer obducera honom. Då tog de hand och kremerade kroppen kostnadsfritt.

Det kändes bra att blivande veterinärer förhoppningsvis fick lära sig något mer.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2014-06-05 15:31 #3 av: Saqu

Jo det är ju sant, men jag vill så gärna ha en minnesplats, precis så som man kan hälsa på sina nära och kära på kyrkogården.. Men det känns som att det blir svårt om svensk lantbrukstjänst tar hand om henne.. :( 

Anmäl
2014-06-05 16:05 #4 av: viktoria91

En minneslund kan.du ändå göra utan kroppen. :-)

Anmäl
2014-06-05 17:45 #5 av: MonicaLagerquist

Minneslunds med sten har vi i vår fd hästhage (har inga hästar kvar) där ligger våra kaniner,marsvin ,en väns kattungar som dog som nyfödda och två av våra egan katter som avlivades förra sommaren.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2014-06-05 17:51 #6 av: AnnaFagerell

Kanske du har en snäll granne någonstans där de godkänner nedgrävning?

Medarbetare på djurskydd.ifokus
Anmäl
2014-06-05 18:57 #7 av: Saqu

Vi har undersökt detta, grannarna vi har frågat har godkänt men det har inte miljöskyddsnämnden gjort. Det närmsta stället att begrava henne på ligger ett par mil härifrån.

Anmäl
2014-06-05 19:28 #8 av: AnnaFagerell

#7 Antar att ni bor ino nåt vattenskyddsområde eller så?

Ja då är det nog bara lantbrukstjänst kvar tyvärr

Medarbetare på djurskydd.ifokus
Anmäl
2014-06-05 22:22 #9 av: Praefatio

Jag ser det inte som ovärdigt med Lantbrukstjänst, för mig är det precis tvärtom faktiskt. De är så himla lugna och professionella, hästen får dö hemma under lugna och fina omständigheter. Ingen stress eller panik.

Kroppen är för mig bara en kropp. När hästen är död är kroppen bara ett tomt skal, inte min häst. För mig är dödsögonblicket det som gör ett djurs död värdigt, helt enkelt :) En liten minneslund har jag ändå, hemma i min bokhylla, med en tavla, en sko och en lock med svanstagel. Det räcker för mig.

Hoppas att du kan hitta en lösning så att det känns bra för dig. Det är hemskt att mista en vän.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.