Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 766 ggr
examynia
2014-06-05 07:26

vad gör jag för fel när jag lastar?

ja de är vad jag undrar.. vad är de jag gör fel?

de är andra hästen i rad nu som jag sett bevis på går på transporten direkt utan problem när jag hämtar dom.

men när jag kommer hem å ska åka nånstans själv så går dom inte på, vad gör jag för fel?

jag tar honom.. går mot transporten, går upp på lämmen å han följer med ett steg upp sen tvärstannar han å backar ner igen å så blir han fastfrusen där.. tills man försöker mana på honom då viker han runt transporten å trilskas.. lägger en volt å försöker gå brevid honom upp å samma sak händer.

jag försöker att backa in(jag alltså)  å försöker få honom med.. men nä då. å han är inte rädd för när han är på så är han kolugn å bara står där. inga ögonvitor eller frustande stora näsborrar, inget sånt alls.lite otålig om man står still för länge med transporten. utan han backar å vrider runt rumpan..

vad gör jag fel? eller vad kan man göra för knep?

även andra har försökt, men funkar inte heller.. antingen att dom tar honom innan mig.. eller efter mig å tar över..

tillslut så ger han sig å går på men då är man ju helt slut å han med. vill ju att han ska kunna gå på relativt direkt eftersom vi ska börja tävla nu.

Annons:
AnnaFagerell
2014-06-05 07:32
#1

Han känner säkert att det är hans som bestämmer. Rädd är han inte. 

Vore jag du skulle jag tagit en longerlina och bundit i ena ringen på ena sidan lämmen. Sen får någon dra upp honom med den. Brukar räcka en eller ett par gånger, bestämt. Sen brukar de där pellejönsarna gå in efter det, när de liksom känner att det inte är lönt. Men man får vara bestämd med linan och får gå ganska fort för börjar de backa med den fungerar det inte. 

Backa aldrig in hästen! Den ska gå in rakt fram och backas ur, om det är en vanlig enkel släp. 

Ställ släpen gärna så det blir en vägg på ena sidan. Dra mellanväggen åt sidan så mycket det går och ha ljust i släpen. Beröm när han är inne, inte när han är på lämmen.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

examynia
2014-06-05 07:44
#2

#1 tack ska testa lina i morogn när vi ska åka..

nä JAG backar in.. itne han:P var lite otydlig. han ska stå rakt in å åka rakt framåt=)

å öppet har vi så mycket de går.. de är som sagt bara att han trilskas.. inte rädd för fem öre

AnnaFagerell
2014-06-05 08:10
#3

#3 Jag har en sådan ponny här hemma… ibland går han in och ibland står han på lämmen och bara glor på väder och vind. Det gäller att inte bli arg. Linan fungerar alla gånger på honom. Det räcker jag tar fram den…  

Nu har han börjat backa ut innan man vill så nu tränar vi att stå still i släpet när vi åkt klart… Han är så stark att han bara lugnt och fint backar tills grimskaft eller kedja går sönder… Han har fix idéer för sig bara… Klurar man ut det ena så hittar han på nåt nytt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

VildaAlice
2014-06-05 08:12
#4

Vad händer om du inte manar på honom? Om du börjar gå in i transporten och låtsas som att det inte kommer bli problem, sen när han stannar så stannar du också, utan att vända dig mot honom och utan att släppa efter på grimskaftet, stå med sträckt grimskaft tills han ger upp och tar ett steg fram. Då blir hans belöning eftergiften i grimskaftet. Det kan ta lång tid och man får inte glömma att andas och tänka positivt (jättelätt….). Det här är ju bara dumt att börja med när man har en tid att passa, tvärtom är det nästan så att man kan räkna med att det kommer ta lång tid. Då är det lättare att vara mentalt förberedd på att stå där på rampen med en envis skithäst i andra ändrn av skaftet. :)

AnnaFagerell
2014-06-05 08:14
#5

#4 Min ponny han backar då, så ställer han sig nedanför och bara undrar vad vi ska göra här näst =)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

VildaAlice
2014-06-05 08:22
#6

Haha, det är nästan värre när de är så där orädda. :) Jag har alltid haft sjukt lättlastade hästar som går in själva medan man står kvar bakom och kan stänga bommar och ramp, så jag kanske är fel person att ge tips. Men det här har faktiskt funkat asbra på kompisars hästar som krånglat. Men en del spelar ju i en helt egen liga. :)

Annons:
examynia
2014-06-05 08:23
#7

#4 bra går de gör jag första gången.. men som sagt kan testa att bara stå med ryggen till som du sa.. dock så ska vi tävla i morgon:S så då har mannog inte tid men ska bärja last träna sen.

får testa lina osv i morgon å se

AnnaFagerell
2014-06-05 12:41
#8

#6 Mina är shetlandsponnyer som åker mycket till utställningar, brukar aldrig ha problem lasta utan börjar som föl redan men denna hingst han har ett speciellt ego =)

#7 Börja i tid bara, det är alltid trist att vara i tidsnöd

Medarbetare på djurskydd.ifokus

IdaAnnie
2014-06-05 17:10
#9

Vår häst var extremt svårlastad. När hon skulle komma hem till oss första gången kunde de inte lasta henne då utan fick göra det nästa dag med hjälp av veterinär. I stallet vi skulle ha henne fanns en som lärde ut NH. Hon gjorde ungefär som #4, men började med att bara gå tvärs över lämmen några ggr. När hon sedan skulle gå på transporten gjorde hon (människan) det med bestämda steg och då gick hästen på. Därefter fick vi rådet att öva. Jag övade mycket med henne då och sen dess (ca 6 år sedan) har hon aldrig varit svårlastad utan går rakt på. Så fort hästen tar ett steg upp på lämmen ska man ge eftergift och låta den kolla läget. Efter några sekunder lägger man på ett lätt tryck som man ökar var fjärde sekund tills hästen återigen tar ett kliv. Vi har också alltid väggen på sned när hon går på så att det ser större ut. Min häst kastar sig däremot ut ur transporten om jag kryper under bommen dörrarna innan vi har stängt bakom henne. Detta funkar mycket bättre då det sker mer på hästens villkor. Sen lär de sig att det inte är så farligt. Det är ju trots allt mot deras naturliga instinkter att gå in i en hästtransport.

VildaAlice
2014-06-05 21:41
#10

Lycka till imorrn på tävlingen!!

examynia
2014-06-06 08:16
#11

tack snälla=)

P4go
2014-06-06 19:19
#12

Jag hade en häst på foder för ett tag sen. 

Första gången vi skulle lasta honom när vi skulle hämta honom stod vi i 3 timmar sen var vi tvungna att åka med tom transport. 

Andra gången så skulle dom köra ner honom, 5-6 timmar stod dom och lastade och då fick dom på honom genom att skrämma på honom (detta fick jag veta när hon som kört ner honom hämtade honom igen..). 

När vi skulle lasta på honom för att han skulle hem trilskades han först och slängde sig osv.. 

Sen tog min tränare över och då tog det max 5 min.. 

Hon gjorde så att när hästen gick framåt berömde hon jätte mycket och när han slängde sig bakåt blev hon förbannad på honom. Efter 2 gånger så gick han rakt på och stod helt lugnt och stilla medan vi kunde stänga bommen och sånt.

Då blev det ju obekvämt för hästen att backa och bekvämt att gå framåt. :)

PS. Säkert folk som tror att hon slog hästen men nej, hon bara fortsatte backa honom och höjde rösten.  DS.

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Alex
2014-06-06 23:07
#13

Du ska absolut inte backa in, då talar du ju om för hästen att stanna. Du går väl inte vänd mot hästen när du leder den? :) Tänk även på grimskaftet, löst när hästen går fram = eftergift och belöning, sträckt när hästen stannar = tryck, den gör fel. Det är ett vanligt misstag, många "drar" in hästen och så släpper de på grimskaftet när hästen stannar eller backar ut, dvs de belönar när hästen stannar och backar istället för att gå framåt, då är det klart att inte hästen går in.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
Natalieforsbom
2014-06-07 11:36
#14

Ta tid och transport träna han.. Ta ett dressyr spö och ha med kraft eller något annat som han gillar ställ dig vd transporten och gå emot den och var vänd mot han . När han sen stannar stå och peta på sidan av han o tar han ett steg beröm massor och ge godis ! OBS! De kan ta ett tag om hästen är envis som en åsna men de är samma grej som de gör på ponnyakuten .. De kanske funkar men jag tycker det är onödigt att försöka tvinga på en häst på transporten när du kan be och fråga :) hoppas man hjälpt till lite iallafall :)

Upp till toppen
Annons: