Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1221 ggr
Sherlocked
2014-06-02 22:22

"Vuxnare" ridkläder?

Är det nån som har tips på hur man ska klä sig i stallet, för att se lite mer mogen och vuxen ut?! 🤔

Jag är så trött på att misstas för flera år yngre än vad jag är. (Är det mina CRW Comfort, kanske?) Jag är 26, och av nån anledning blir jag ofta misstagen för typ tio år yngre - men bara i stallet, inte på jobbet eller liknande.

Det är inte så att jag ser ovanligt ung ut, beter mig osäkert eller avvikande, eller klär mig i Mulle-ridstrumpor direkt. Så jag vet inte vad jag gör för att småtjejerna alltid tror att jag är "en av dem" haha. 😃

(Dagens i-landsproblem kanske.)

Annons:
[Forest]
2014-06-02 22:32
#1

Jag tycker det är bra att yngre tar en som dom dels så kan dom alltid vända sig till än om det är något som inte står rätt till, eller om dom mår dåligt mm. Jag tycker att ridkläder är samma på alla, jag köper rutiga ridbyxor till både mig o dottern, nu gillar hon visligen ljusare färger som tröja lr jacka lite opraktiskt då hon blir skitig så snabbt medans jag kör mörkare jacka/tröja 😉 men annars har vi samma skor o ridhjälm, ridvästarna är med i samma märke o färg 😃

Sherlocked
2014-06-02 22:53
#2

Ja, jo, fast jag upplever nästan tvärtom att de yngre (okej, pratar nu inte om småbarn, utan tjejer i högstadieåldern) är öppnare när de väl fått reda på att jag är äldre. Det är en mycket mer avslappnad kommunikation, än när de tror att vi är nästan jämnåriga. Antagligen för att de fortfarande inte ser mig som en "riktig" vuxen. 😉

Jag håller med dig, att ridkläder är lite samma på alla. 🙂 Fast det är väl därför det är så lätt att ta fel på ålder på folk också.

[Forest]
2014-06-02 22:56
#3

2, Oja många tror jag var 15 år fast jag var 28 kul när dom sen insåg att jag inte tillhörde dom utan skulle hålla i själva lektionen 😎

Sherlocked
2014-06-02 23:07
#4

#3 Klockrent.😃Du slår till och med mig. När jag var 22 trodde en tjej att jag var 13. Då tyckte jag ännu det var roligt att misstas som yngre, nu tycker jag mest det känns drygt.

Som sagt, det är ju ingen stoooor grej, men tänkte köpa nya ridbyxor, och kom att tänka på mitt "problem". 😂

Linnea
2014-06-03 09:49
#5

När det fortfarande fanns ridskola i "mitt" stall så var där en ryttarmamma som tyckte att ridläraren hade dålig koll på sina elever. Ja egentligen mest hon där med egen ponny. Hon där med egen ponny det var jag, då 24 år.. Märkliga saker hände det året.

När jag var 20 trodde folk att jag var ute och gick med min lillebror. Kan säga att jag har ingen bror. 

Ordföranden i ryttarföreningen hade blivit väldigt förvånad när hon såg mig köra bil. Ja man har ju fått höra ett och annat genom åren =). Oftast är det bara kul men ibland är det störigt när folk pratar med en som om man vore 15 år och totalt okunnig när man egentligen är 25 + och har hållit på med hästar i över 20 år.

Klädtips har jag tyvärr inga. Själv har jag mina fantastiska rutiga pikeur-byxor och nån tröja till det. Ratar allt som är rosa och allt med söta ponnytryck och liknande. Det är inte alltid lätt att hitta snygga grejer till en ponny, mycket av det är väldigt barnsligt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

WinterPrince
2014-06-03 10:41
#6

En varseljacka och du hamnar genast utanför gänget :P

Annons:
jagga-ewe
2014-06-03 10:42
#7

Hahaha, du kan ju tänka dig hur det är för mig som kör moppe till stallet! Inte många som tror jag är 40 då. Speciellt inte om jag har hjälm eller keps, så det inte syns att jag är ganska gråhårig. Fast jag tycker det är lite kul att räknas in i "moppeligan".

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[Smári-Alva]
2014-06-03 16:41
#8

Jag är lite åt andra hållet!! Jag är snart 14 och dom flesta tror att jag är typ 16-17!! Och dom tror att jag är äldre än min stora syster!! 😝 vilket är ganska jobbigt men jag kan förstå dom då jag är lång och kraftig och alla säger att jag är sååå mogen.

Chestnut
2014-06-03 20:44
#9

Hade en (ytterst ovetenskaplig) diskussion om detta med några kompisar för ett tag sedan efter att någon trott att jag var 40+ (jag är i tjugoårsåldern) när jag var med på hopptävling som tränare åt några av mina elever. Vad vi kom fram till är:

  1. mörka eller rutiga ridbyxor

  2. pikétröjor/skjortor 

  3. v-ringning på tröjor överlag

  4. smink och uppsatt hår

  5. märkeskläder (men på ett smakfullt sätt, typ en liten eskadron logga bak på kepsen)

är sånt som gör att man ser äldre ut medan följande gör att man ser yngre ut:

- klara färger på ridbyxor el två färgade

- tretorn ridstövlar 

- vanliga t-shirts med rund halsringning

-kläder/utrustning med stora loggor som går i flera olika färger

Som sagt är det bara slutsatsen av vår lilla diskussion så lägg ingen vikt bakom det =)

Med vänliga hälsningar
Chess

Sherlocked
2014-06-08 00:02
#10

Tack för era svar, kul att se hur andra upplevt saken. 👍

#9, Roligt att höra era "slutsatser" ju! Även om det som du säger inte funkar som nåt facit direkt. Tror ändå det ligger en del i ett par av punkterna (men så finns så många undantag - massor med fjortonåringar som sminkar sig i stallet t.ex.).

Här där jag rider senaste par åren, har nog ungefär alla ryttare under 18 på sig hoodies och ridstrumpor, medans de något äldre ryttarna i större utsträckning använder gaiters eller shortchaps, och inte så mycket huvtröjor. Det speglar också ganska bra vad jag själv "alltid" ridit i, så som sagt vet jag inte riktigt vad jag gör för "fel". 😃

Oh well, jag får väl fortsätta njuta av att avslöja min ålder bara för att få se folks oftast subtila (men inte alltid) reaktioner på det.

Bullerbytjejen
2014-06-08 10:14
#11

#6: HAHAHAHA true dat !

Upp till toppen
Annons: