Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 519 ggr
Rafflan
5/31/14, 8:31 AM

Säkerhet på sommarbete?

Idag gick våra hästar ut på sommarbete, min häst har tidigare haft Denna flughuva, den har suttit jätte bra och funkat jätte bra, men vågar inte ha den nu när dem går på bete ifall han skulle fastna med den kan det ju ta timmar innan någon upptäcket det och känns som han kan skada sig på den om han ska slita sönder den?

Så funderar på att ha Denna nu när dem går på bete, men känns som såna hänger ganska mycket i ögonen? och går den sönder lätt om han fastnar med den eller skadar han sig då på den?

Andra tips? hur gör ni med flygskydd under sommaren?

Vill gärna ha nåt på honom då han inte har någon lugg som skyddar ögonen så han har kliat sig så mycket emot träd att han fått sår på ganachen och i ansiktet, och flugmedel funkar inte helt hundra men huvan har funkar jätte bra och han har inte kliat sig alls.

Jag kollar ju till honom 1 gång/dag och har ingen grimma på honom för att han inte ska fastna med den, om han tex fastnar i skogsdungen är det ju ingen stallkompis kanske som ser honom och då kanske han blir sittande där tills jag kommer nästa dag alt om flughuvan är svår att ha sönder så skadar kan sig när han tar sig loss :/

Annons:
Caf_Roy
5/31/14, 12:27 PM
#1

Jag skulle nog säga att risken att han fastnar är mindre med den första eftersom den sitter tajtare i kanterna än remmen på den andra ser ut att göra. Jag har heller aldrig hört om en häst som ska ha fastnat med sin flughuva och inte kommit loss. Men vill du vara extra säker, ta den första huvan och klipp igenom kardborrbanden till 2/3 mellan där de är fastsydda och där de sitter på andra sidan. Spara helst den mittersta tredjedelen så påverkas inte passformen så mycket. Då kan han enkelt slita sönder kardborrbanden och komma loss om han nu mot förmodan skulle fastna.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

PogoPedagog
5/31/14, 2:31 PM
#2

Jag har oxå flugproblem. Min ena häst kliar av sig alla grimmor o huvor o har dessutom kort lugg. Jag tänkte prova att fästa en massa snören direkt i luggen på honom.

[RC1393]
5/31/14, 4:19 PM
#3

Jag hade en ponny som avlivades förra hösten vid 18 års ålder och hon hade åtminstone halva sitt liv haft luva på bete. Under de 5 år som hon levde hos oss hade hon alltid luva på sig och hon fastnade aldrig. For luvan av så var det p.g.a. hennes klåfingriga föl som älskar att ställa till bus (hon drog ofta av sin mamma hennes flugtäcke också…).

Rafflan
5/31/14, 4:19 PM
#4

#1 tack för tipset, ska nog prova det :)

Upp till toppen
Annons: