Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1531 ggr
Beatriss
5/26/14, 5:12 PM

Byta hjälm efter fall

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ramlat av med min hjälm flera gånger, en gång riktigt rejält förra sommaren men fortsatte rida med den. Härom dagen ramlade jag av två gånger på hoppträning, slog i huvudet lite "försiktigt" (ryggen fick ta smällen 😉).

Men nu har jag börjat funderapå om det är läge att byta den… Kanske till och  med skulle ha gjort det för en sommar sedan! Har haft den i cirka 2 år tror jag.

Hjälmen har rispor eller ved det nu heter på ena sidan där jag landade på förra sommaren men inga sprickor eller så.

Är det läge att byta?

Ska hoppträna snart och är lite fundersam..

Vilken hjälm rekomenderas? Vill ha en ridhjälm liknande denpå bilden (samma material/liknande och utan stora "ventliationer" och inga större saker på hjälmen.) VILL INTE HA I PLAST. Ska inte heller kosta mycket.

Annons:
papa-bear
5/26/14, 5:26 PM
#1

det bör ju stå exempelvis på etiketten i hjälmen vad som gäller vid åverkan på den, eller på lådan som den låg i.

själv jobbar jag i skogen, och på etiketten i hjälmen jag använder där, står det att efter  åverkan på hjälmen skall den bytas ut, så den bytte jag ut efter att jag fått en par rejäla grenar på hjälmen som lämnade märken i plasten.

jag skulle tro att alla hjälmar skall bytas ut om man fått en smäll, eller när det gått ett par år, för hjälmtillverkaren lämnar en garanti på hjälmen hur länge den ger ett garanterat skydd, och då skall man byta ut den.

Caf_Roy
5/26/14, 5:28 PM
#2

Du bör byta. Kolla runt lite i ridsportsaffärer och på nätet så hittar du säkert en.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

fridak
5/26/14, 9:11 PM
#3

man ska byta ut hjälmen om man slagit i den ordentligt oavsett om skador syns eller inte. 

jag föll av en gång och fick ordentlig hjärnskakning, en kväll på akuten och inlagd på sjukhus över natten. Minnet försvann, redan i stallet, visste inte om jag fodrat eller i vilken hage hästen skulle gå i. På sjukhuset frågade jag vad det var för dag varannan minut. mamma började ställa motfrågan "vilken dag tror du att det är?" i hopp om att jag någon gång skulle gissa rätt men det hände inte den kvällen. Vaknade morgonen efter och begrep inte vart jag var, har fortfarande en minneslucka från den dagen men resten av minnet kom tillbaka. Hjälmen såg oskadd ut!

Caroline L
5/26/14, 9:56 PM
#4

Man ska byta hjälm efter varje gång man ramlat av!


Joseff
5/26/14, 10:41 PM
#5

Jag ska vara en bra förebild och säga att man ska byta efter varje litet slag. Personligen skulle jag nog inte bytt ut hjälmen om det var ett lätt slag. Men det är ju svårt för mig och dig att bedöma vad som är ett lätt slag, så byt är min åsikt :)

chade
5/26/14, 11:04 PM
#6

om du redan slagit i den hårt en gång, så byt den! Aldrig värt att riskera huvudet på grund av en så lätt sak, att byta ut hjälmen!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
JustMySelf
5/27/14, 2:11 AM
#7

Slår man i den rejält bör man byta tycker jag. Tänk vad man skulle ångra sig om något hände :/

[Eleya]
5/27/14, 2:08 PM
#8

Du skulle egentligen ha bytt redan efter första smällen. Eventuellt kan försäkringsbolag krångla till det om de får höra sådan fakta och då blir det jättesvårt att få ersättning om något händer. =D

erikamorlind
5/27/14, 2:40 PM
#9

Du bör köpa en ny hjälm! Man ska köpa ny efter varje gång man har ramlat av och slagit huvudet, eftersom det kan bli "osynliga" sprickor i hjälmen. 😉

Upp till toppen
Annons: