Annons:
Etikettridning
Läst 1247 ggr
[SophD]
2014-05-26 15:48

Tur-ridning

Hej! Jag ska ge min mamma en överraskning. Vi ska på tur-ridning på islandshästar! 

Min mamma red mycket när hon var barn, och jag har ridit mycket när jag var yngre! 

Varken jag eller mamma har ridbyxor, och det känns inte lönt att köpa för att man ska rida 1 gång. Vilka andra byxor är bra att rida i? Mjukis byxor har jag tänkt på, men halkar man inte av då? :) 

Tips tack! Längesedan jag satt på hästryggen 🙂

Annons:
Tessen
2014-05-26 16:02
#1

Sist jag red islandshäst så var det spontant med mjukisbyxor trots att vi körde dressyrpass med en unghäst och hon fick rejält med fart emellanåt men jag tycker man sitter så tryggt på en islandshäst så även fast det var en unghäst jag inte tidigare ridit så kanade jag inget ens när hon vart väl het och jag råkade tappa en stigbygel pga slarv och att jag skulle fixa hjälmen som inte passade.
Dock red jag i en bomlös sadel med bra stöd för benen.
Har ridit andra hästar i mjukisbyxor när jag inte haft med ridkläderna så jag tror ni klarar er bra. Det är trygga och lugna hästar dom har på tur-ridningar. Till och med min hästallergiska och rädda storebror har klarat en tur på 2 timmar på en islandshäst utan att någonsin suttit på en häst innan och han hade inga ridbyxor.

/T

Linnea
2014-05-26 16:02
#2

Jeans brukar faktiskt funka om det bara handlar om en timme eller två annars kan man ju ta leggings om man har det.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[SophD]
2014-05-26 16:03
#3

#1 och #2

Tack så mycket! Får se hur vädret blir då 🙂

molam
2014-05-26 16:05
#4

Sist jag red islandhästar på Riiby gård (också tur-ridning xD) så HAde JAg Jeans ^^ Funkade utmärkt (HAr dock ridit i flera år när jag var yngre) så jag tror man kan rida i det man känner sig bekväm i ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Smári-Alva]
2014-05-26 17:01
#5

Träningsbyxor är jätte bra!

[SophD]
2014-05-26 17:31
#6

#5 Du menar sådana "springbyxor"? :)

Annons:
Caf_Roy
2014-05-26 17:32
#7

Cowboysarna rider i jeans.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[SophD]
2014-05-26 17:33
#8

Tack för alla svar! 

Tror det blir tights att rida i för både min och mammas del! Eftersom det kommer vara varmt ! 

Bra skor då… Gummistövlar?

molam
2014-05-26 17:45
#9

Gummistövlar eller Boots! (Utan klackar o.e)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Smári-Alva]
2014-05-26 18:04
#10

#6 ja precis!

Joseff
2014-05-26 22:56
#11

Men akta springtightsen!! Dom glider hemskt mycket tycker jag ;)

jagga-ewe
2014-05-27 11:23
#12

Jeans eller mjukbyxor (sweatshirt-tyg typ) om det är kyligt. Bomullstajts om det är varmt. Vettiga skor.

Man ser alla typer av byxor på turridningar. Inkl spetsstrumpbyxor när det är möhippor som kommer. Det funkade det med, men jag tror den blivande bruden fick intressant "bonnabränna" på benen. Hon hade gummistövlar till detta, så jag hoppas hon har en lång brudklänning när de går till prällen. =)

Skor/stövlar med klack är alltid det viktigaste, dock ser man många som rider i tennisskor på turer. Det där med att ta till sig instruktioner är inte alltid tur-ryttarnas starkaste sidor. Vi säger alltid till om skor med klack när de bokar.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

[SophD]
2014-05-27 13:40
#13

#11 Hade tänkt att ta vanliga tights ! Så det tror jag inte glider lika mycket. Men springbyxor eller träningsbyxor kan jag tänka mig att det glider :P 

#12 Hmm, juste. Mina gummistövlar har ingen direkt klack… Man vill ju inte fastna i stigbygeln! Får se vad jag hittar för skor

Annons:
Upp till toppen
Annons: