Annons:
Etikettövrigt
Läst 1073 ggr
P4go
5/25/14, 5:01 PM

Ibland blir det inte som man tänkte!

Jag har ju letat häst nu ett tag efter att foderhästen åkte hem. 
Tänkte mig en läromästare då jag inte orkar jobba på nytt med en ny unghäst. Så idag åkte jag och provade lite hästar i ett galoppstall. 
Va egentligen bara intresserad av en av dom men jaja, varför inte liksom? 

Så provade den ena efter den andra.. Stela då vissa av dom sällan går i paddocken och andra helt okej. 

Då sa han jag var hos att han hade en fyraåring som knappt varit i paddocken alls om jag ville prova. Visst, varför inte liksom? 

Ut i hagen och han ropade på henne och hon vänder upp huvudet och kommer i full galopp och kör sen ner huvudet i famnen på mig och frustar. 
Verkade supermysig och han började rida henne, lite hoppig och tyckte mkt var läskigt men WOW.. Hennes trav?! 
Det finns något stort där, hon kommer komma långt inom dressyren.
Helt sjuk, bara stod och stirrade och glömde självklart filma.. 

Sen fick jag sitta upp och det gick väl bra tills jag skulle snett igenom.. Det ville hon inte.. Utan tvärvände och skulle fortsätta på volten. Det hände ett par gånger, även stå på bakbenen och försöka backa ur paddocken förekom. 

Men något hos henne fastnade i mig. Han sa att han bara ville bli av med henne pga platsbrist och att hon får ett bra hem. 

Så på onsdag så ska jag prova henne och en till igen och sitter hon lika hårt fast hos mig så blir det, ännu en gång, en liten outbildad unghäst som kommer hem! 

Så hade ni tagit samma beslut som jag?

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Annons:
Zepp
5/25/14, 5:06 PM
#1

Självklart är det magkänslan som avgör!

Såvida du inte tänkt dig en framtid som proffesionell ryttare?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sarah
5/25/14, 5:07 PM
#2

Jag har alltid fastnat för de lite knepiga hästarna. Det är först nu då jag har en femåring som jag fött upp själv som jag känner att, gud så skönt det är med en häst som inte har ett bagage :p beror på att jag blivit lite rädd på "äldre" dar och att jag vill känna mig säker. Men, min andra häst valde jag också med magen, trots att jag fortfarande är lite rädd för honom då jag sitter på och det har jag inte ångrat.

P4go
5/25/14, 5:13 PM
#3

Känner också likadant. Har alltid haft lite ''problemhästar''. 
Men oj va hon var fin.. 

#1 Ne, mest hobbytävla :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

majaliten
5/25/14, 5:18 PM
#4

Nej eftersom du söker läromästare och söker på fel plats. Sa du ha läromästare säker men efter en läromästare och inte i ett galopp stall även om hsäten är lite äldre är det inte dett samma som en läromästare lugn trygg men ändå lagom energi låter en göra fel. Om du orkar med en unghäst varför inte men har du inte lust så nej . Du måste sätta upp ett mål och de är vill du ha unghäst eller inte och sen där av

Zepp
5/25/14, 5:25 PM
#5

Hobby är hobby.. och då är magkänslan viktig!

Sen så är det väl fråga om den känslan baserar sig på någon verklig kunskap/erfarenhet?

Själv har jag mest erfarenhet av arbetshästar, i skog och jordbruk, Nordsvensk och Ardenner..samt ridhäst (Arabkorsning) med tillhörande flickvän!

Nordsvensken är min favorit alla kategorier.. funkar för det mesta användningsområden och är tåliga samt väldigt läyttskötta.. dock så funkar de nog inte så bra till hoppning och ridning i allmänhet.. förutom för motion?

Tror att Fjordingen har lite samma karaktär.. men de förefaller vara lite stabbigare?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

P4go
5/25/14, 5:26 PM
#6

Det var knappast fel ställe då den jag va där och provade var betydligt bättre riden än många av dom hästarna jag provat. 
Finns bra och välridna hästar överallt, man måste bara vidga sina vyer. 
Sen tycker jag att läromästare beror på vem den ska lära. 
En läromästare för en unge på 7 år som knappt ridit är det ju en snäll trygg ponny, en läromästare för en person som tävlat 110 i hoppning tex är en som går stabilt i högre klasser. 

Så helt enkelt en häst man kan lära sig av och utvecklas framåt med.

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Annons:
Peppe
5/25/14, 6:27 PM
#7

Jag hade inte tagit hem en häst som strular på det där viset. Luktar smärta och problem tycker jag, hästar är aldrig dumma….

Men lycka till vad du än väljer 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

majaliten
5/25/14, 6:35 PM
#8

Håller med Peppe

P4go
5/25/14, 6:54 PM
#9

Asså va för att hon är riden som galopphäst på banan hela sitt liv och gått en typ 4 gånger i paddock. 
När han red gjorde hon ingenting då han visste hur hon skulle ridas men jag som vill ställa lite mer och rida mer som ''ridhäst'' blev hon förvirrad och visade det genom att säga imot. 

Man kan knappast säga att alla unghästar och sånt trotsar för att dom har ont. Att dom inte förstår är en stor anledning till att många bråkar och trotsar, men ja, utrustning och allt spelar ju stor roll (vilket jag löst x antal gånger) 

Så nej, alla hästar som bråkar har inte smärta.

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

P4go
5/25/14, 7:12 PM
#10

Kan ju slänga till där också att jag kände igenom hela henne, böjde igenom benen och kollade munnen och hon visade ingenting alls när man böjde henne, inte ett steg haltade hon 👍

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

majaliten
5/25/14, 11:10 PM
#11

Men om hon är ung och har framtiden framför sig varför blir/fortsätter hon inte de hon är mördad för som galoppör håller hon inte för det ? Är hon paj ? Något annat medfött som hindrar henne. Är hon kollad rönken i ben leder rygg och allt ? Böja och känna ska en vet göra vi dödliga är inte lika kunniga inom just detta de kan va gel som inte kommer fram genom att klämma och känna och böja . Böjprov är riktigt omdiskuterat och ät nästan ogiltigt

P4go
5/26/14, 7:07 AM
#12

Hon tycker inte det är kul helt enkelt. Alla hästar som inte passar på banan är inte paj. Jobbat hos distrikt veterinär i ett år tid så böja och om en häst har ont i rygg och ben och sånt kan jag :p

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

fridak
5/26/14, 8:50 PM
#13

Du verkar redan bestämt dig :) 

Jag hade nog letat vidare om jag var du. Du ville helst ha läromästare men fastnar för en fyraårig fd galoppör som knappt varit i paddock.
Om du väljer med hjärtat blir det ju den hästen, låter du hjärnan styra så kikar du vidare.

Jag säger inte att hästen på något vis skulle vara ett dåligt val, bara att det inte var den du letade efter från början.

Annons:
Peppe
5/26/14, 9:00 PM
#14

Böjprov ska inte utföras av gemene man utan bara av leg veterinär. Man kan skada hästen.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

P4go
5/26/14, 9:41 PM
#15

#13 Precis. :)
Blir ju som sagt inte alltid som man planerat. 
Va det jag stod och vägde mellan i och med hennes gångarter och temperament i hanteringen (lastar sig själv, klippa, sko, bada, rida ut själv funkar klockrent) och mellan en annan som var jätte duktig och nästan startklar men hade sjuka problem med att stå stilla. 

Och har nu i efterhand funderat och det är som sagt mest henne jag försökt komma på saker som är bra att ta hem henne liksom. :) 

Vet att när hon kommit tillrätta med ridhästlivet kommer jag få en häst som rockar banorna i dressyr med hennes gångarter. 
Va bara och bestämma mig om jag ville lägga den tiden eller inte på henne och nu är ändå bäst tid, jag är 19 år och har hela livet framför mig och även samma med henne. 

Så jag har väl till 95% bestämt mig. Min tränare sa bara ''ta hem henne, Linnea, du hittar inte en så billig häst med dom gångarterna'' när jag visade filmen från provridningen x)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Joseff
5/26/14, 10:49 PM
#16

Jag tycker som någon skrev att det är magkänslan som avgör! Men det verkar också vara en krävande häst och då är det precis lika viktigt att tiden du kan lägga ner avgör. Man kan nog inte innan köpet räkna med att lyckas hitta en medryttare som ska kunna göra en del av utvecklingen med hästen om det är en krävande häst. Kanske mest att man kan räkna med att medryttaren kan avlasta dig vissa dagar. Men om du har tid tycker jag detta låter som hästdrömmen! För jag känner verkligen hur svårt det är att hitta den där PERFEKTA hästen. Grattis skulle jag vilja säga! Haha :)

P4go
5/27/14, 6:27 AM
#17

#17 Ja, Jag har ju själv alltid haft domdär jobbiga hästarna som ingen orkat med och utbildat och ridit till dom för att sen få skit slängt på mig för att det tex inte gick fortare, hästen inte var hoppad högre osv osv.. 

därför jag kollade efter en som va lite mer utbildad, inte en läromästare eftersom alla tydligen uppfattar det olika från mig *min uppfattning i inlägg #9) men va öppen för det mesta.

Jag letade efter en bästa polare, någon som man kan växa med och hittar man det i en häst som inte har den utbildningen man letade efter så går jag hellre på hjärtat och väntar med tävlandet och får hem en häst som man klickar ihop med. 

Har en tjej som, om jag vill, kan hjälpa med ibland men ibörjan kommer jag rida henne ensam. 😃

Kan förövrigt tala om att hon besiktigas imorgon och går hon igenom tar jag även med henne hem imorgon också! 

Så då slänger jag upp lite bilder på henne :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

[Eleya]
5/27/14, 2:04 PM
#18

Man kan inte hjälpa vem som stjäl ens hjärta. Om man känner att det finns något speciellt hos den individen skall man satsa på den, för då ökar tålamodet tillsammans och vilken härlig resa ni kommer att få.

PennyScarlett
5/28/14, 7:43 AM
#19

Du bör ta den hästen som du tror att du kommer ha kul med. Jag har själv alltid fått skit slängt upp i ansiktet när jag har valt mina hästar om dom inte varit typ 30 år gamla och 130 höga och kostat gratis… Men på riktigt, det är faktiskt bara du själv som vet vad du vill ha för en häst och vad du kan tänka dig att deala med. Hur mycket lär man sig då på en häst som går klockrent som en robot inom allt? Själv köpte jag en fyraårig Islandshäst förra året och det var som sagt med enda erfarenheten av gamla pensionärer. Kan lova att allt det jag har fått lära mig av den damen dom senaste månaderna är 10 falt mer än vad alla läromästare för barn har gjort sen jag var 5 år gammal. Har aldrig haft så kul med en häst fastän jag inte ens kan rida henne än. Den nya kunskapen har dessutom gett mig självförtroendet att skaffa hem min allra första arab :) Så vill du ha den hästen, köp den hästen med inställningen att ni kan lära varandra massor! Du verkar ändå veta vad du gör och skulle du nu inte veta det så är världen full av duktiga tränare som gärna hjälper en att komma på rätt väg :)

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

P4go
5/28/14, 7:50 AM
#20

Du har typ samma syn på läromästare som jag :) En lugn, stabil och säker häst lär man sig jätte mycket på om man inte är så duktig medan en duktig person lär sig mer på en häst som kräver lite mer. Som sagt besiktigas Lill tjejen idag, vet inte exakt tid men vid 5 ska vi hämta henne om hon klarar den! :))

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Annons:
WinterPrince
5/28/14, 9:00 AM
#21

Jag skulle också ha en trygg häst, mot läromästarhållet. Kom hem med en 3-åring :P Han har ändå varit en läromästare för mig, för han är så trygg och go, värd sin vikt i guld!

P4go
5/28/14, 10:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Och här är hon! :D Melectric F.2010 Engelskt fullblod

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Tessan01
5/29/14, 9:08 AM
#23

Gud så söt! Är hon nu hemma hos dig? ^^

Sarah
5/29/14, 9:25 AM
Natalieforsbom
5/29/14, 11:41 AM
#25

Gud va fin hon är ! :)
tycker du ska skaffa henne, du kan lära henne lika mycke som hon kan lära dig ? right? :) 
Men gå igenom hela hästen innan köp och kläm längs ryggen och så så det verkligen inte har ont! dock hade hon ju inte gått i paddock så ofta så det kan ju vara att hon inte riktigt förstår varför ni ska göra sådär tillexempel :) 

Det blir nog bra i slutändan iallafall :D

hoppas det går bra :)

P4go
5/29/14, 11:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Nu är hon hemma hos mig ja :) 

Idag har vi gått promenad i skogen på små stigar. Tvekade inte det minsta. Men oj va hyper hon är, kanske inte så konstigt när hon fått 3 kg havre om dag.

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

OneSound
5/29/14, 3:16 PM
#27

Vill bara flika in att när jag fortfarande var aktiv inom hästeriet så var detta min dröm, att hitta en fin galoppör som jag formade själv :) (sen kanske den fortfarande lever kvar i smyg, men jag är för feg 🤐)

Väldigt söt tjej, förresten!

Aut viam inveniam aut faciam

Annons:
Urhasten
5/29/14, 5:51 PM
#28

Lev i nuet, kändes det som att det inte var din grej innan, men att det gör det nu så ska du självklart ta beslutet att köpa henne! 😃

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Tusen
5/29/14, 6:22 PM
#29

Dra ner på havre omedelbart! 😮

Så mycket som 3 kg havre behöver endast en mycket hårt arbetande tävlingshäst ha.

Med mindre mängd (helst ingen havre alls) får du, mycket troligt, en betydligt lugnare och mer beskedlig häst. Havre är väldigt uppstressande för många hästar.

Urhasten
5/29/14, 6:29 PM
#30

Jag skulle också dra ned på havren direkt, om det vore logiskt. Det tar enormt lång tid att styra om fodret. Det blir en förändring som kan komma att påverka hennes fysiska- och psykiska hälsa, så jag hade trots allt minskat ned successivt. 

Lycka till! :)

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

P4go
5/29/14, 6:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Hon har fått havre+ lucern hos förra ägaren. Så just nu får hon mest lucern och knappt en näve havre. Vi höll på att smälla av när vi såg foderstaten han skickade med.. xDD

Ett litet smakprov från bilder idag.

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Tusen
5/29/14, 6:37 PM
#32

#30 Just havre kan man faktiskt dra ner på rätt snabbt. En ökning är värre. Liksom grovfoderförändringar. De skall göras över längre tid.

P4go
5/29/14, 8:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Här får ni en hel drös med bilder. Dock inte original då jag måste köpa ny sladd till kameran men ändå :))

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

P4go
5/29/14, 8:22 PM
#34

Och bara för det kan jag inte lägga upp mer bilder.. 
Seriöst..

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Annons:
P4go
5/29/14, 8:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Då får ni en ännu sämre kvalite på bilderna 👍

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

P4go
5/29/14, 8:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

👍

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

P4go
5/29/14, 8:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

😍

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

PennyScarlett
5/29/14, 10:46 PM
#38

Ni är ett vackert par!

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Upp till toppen
Annons: