Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 781 ggr
juliafrojd
2014-05-25 13:21

Bettlöst utan nosgrimma?

Jag är helt emot bett och föredrar att rida bettlöst, och undrar nu om sett finns ett bra bettlöst träns, helst utan nosgrimma.

Annons:
juliafrojd
2014-05-25 13:24
#1

Helst med nosgrimma som inte trycker ihop munnen allt för mycket skulle det stå.

liljegren
2014-05-25 13:24
#2

Halsring?

liljegren
2014-05-25 13:24
#3

Repgrimma då? Den sitter väl inte åt?

komkoma
2014-05-25 13:31
#4

Spänn inte så hårt bara

PogoPedagog
2014-05-25 13:56
#5

Jag vet inte vad de heter men sådana där westernträns som ser ut att bestå av en ring av råhud som sitter löst runt nosen kanske kan vara något för dig.

En sådan här

http://en.wikipedia.org/wiki/Fiador_(tack)

juliafrojd
2014-05-25 15:13
#6

Jag tävlar hoppning så ingen western eller grimma. Träns skrev jag.

Annons:
Stephanie
2014-05-25 15:29
#7

#5 Bosal 🙂

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Zepp
2014-05-25 18:20
#8

Är det du eller hästen som inte vill ha bett?

Min något förlegade erfarenhet är att olika hästar föredrar/fungerar olika.. med olika bett.. eller helt utan?

Oså utan tvivel.. de hästar som inte fungerade på något vis för det ändamål de var avsedda för gick till slakt!

Nu är ju jag uppvuxen på landet.. med hästar.. och som juniordräng fick jag använda hästarna, traktorer var för vuxna.. minst 16 år iallafall!

Och hästar som inte fungerade för det som de var avsedda för togs helt enkelt bort.

Såå.. jag har erfarenhet av både lätta hästar, främst nordsvenskar som reagerat på nästan tanken om vad man vill och struliga Ardenner som helst vill göra vad som passar dem själva.

Och då har jag självklart förståelse för att situtationerna är väldigt annorlunda då Nordsvenskarna mest gick i skogsbruk och dragande av kärror/vagnar, Ardennerna i jordbruk med släpande av tunga maskiner!

Nu var jag bara 7-12 år.. så jag var nog inte heller den bästa att begripa mig på hästar.. men ändå.

Däremot så fanns det på gården/gårdarna.. folk som begrep bättre än mig.. och sen så hade jag heller inte några problem att framföra dessa.. hästarna altså.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Peppe
2014-05-25 18:29
#9

Tror bara du har att välja på hackamore och eventuellt repgrimma om överdomaren är snäll.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Upp till toppen
Annons: