Annons:
Etikettövrigt
Läst 1647 ggr
Hästälskaren
5/18/14, 6:08 PM

Redo för att skaffa häst?

Hej! Jag är en häst tokig tjej på snart 14 år. Jag har velat ha en häst så länge jag kan minnas. Jag har ridit i 4 år (börjar på mitt 5:te år nästa termin. Jag rider två gånger i veckan och jag älskar det. Jag rider på två olika ridskolor för jag tänkte att man lär sig ju inte samma grejer på olika ridskolor så på det här sätter tycker jag att jag har lärt mig mer. Jag brukar vara i stallet efter jag ridit tidigt på söndagen och vara där hela dagen för att lära mig mer. Min ridlärare är jättesnäll och hon tycker bara det är kul när jag är där. Jag vill ju ha en häst och jag känner mig redo. Och nu är det så att jag har fått en jättebra möjlighet. Min kompis som också rider, hennes morbror har ett stall där vi skulle kunna ha hästarna. Vi måste såklart göra iordning det och så men det skulle kunna bli bra. Mamma har inget emot att hjälpa till i stallet även om hon helst inte gör det, det är samma med pappa. Jag och min kompis skulle då hjälpas till att köpa mat och sådana grejer och jag skulle spara pengar från mitt barnbidrag + mamma och pappa kommer hjälpa till. Jag vet att det kostar mycket och att det är mycket ansvar. Men nu är det ju så att jag har några frågor. 1. Vad ska det finnas för att göra stallet bra så det kan va hästar där (det finns inga hästar där). 2. Hur är det med vaccin och sådana saker (hovslagare, hur ofta ska hästarna skos). Ni kan ju skriva fler saker som ni kommer på att jag måste kunna, kommer inte på något mer just nu.

Annons:
Roshallon
5/18/14, 7:35 PM
#1

Först och främst: Det spelar ingen roll hur mycket du lovar dina föräldrar att ta hand om hästen, det är ändå dom som står ansvariga för inköp, försäkringar, betalningar och ifall det händer något med dig eller hästen. Du är 14 år och kan inte stå på något kontrakt eller stå på veterinärfakturor; det måste dina föräldrar ta.

Sen om man inte ens vet med hur långa intervaller en häst bör skos, då tycker inte jag att man är redo för häst. På en ridskola lär man sig oftast bara att rida, sadla och tränsa (om ens det), när man har egen häst är det SÅ mycket mer som ska tas hänsyn till och man bör ha en god kännedom över hästens beteende, hälsa (tecken på ohälsa), foder och övrig vård.

Det kommer fler tillfällen att skaffa häst, jag lovar.

Ang. stallet så är det en hel drös med saker man bör veta innan man kan börja bygga. Vet du minsta mått för box åt den häst du tänkt ha där? (Då man ej längre får bygga spiltor) finns det vatten/el indraget? Är takhöjden godkänd?

Kan du tillräckligt om foder och hästens matsmältning för att din häst kommer må bra? Det kommer krävas MYCKET mer tid att ta hand om en häst än en hel söndag i veckan.. Det är flera timmar om dagen det gäller, oavsett väder och hur du mår, och du måste räkna med att biobesök och andra nöjen kommer att komma i andra hand. Hästen går alltid först.

Jag tycker att du är för ung plus att det låter som att du inte har den erfarenhet som krävs, och som jag sa; tillfället kommer att komma tillbaka, när du är äldre!

Detta må låta hårt, men det är så det ser ut helt enkelt.

FjantYoda
5/19/14, 6:33 AM
#2

Skaffa en medryttarhäst så du får mer erfarenhet, t.ex. så är det stor skillnad att rida på ridskola i en grupp där ridläraren säger vad man ska göra och på snälla ridskolehästar och själv fara ut på en privathäst. 

Någon sommar kanske du kan prova att ha en sommarhäst. 

Läs på om hantering, sjukdomar, utrustning, foder och hur man räknar ut en foderstat. Finns mycket att läsa på internet, i böcker och på forum! 

Det krävs ett stöd och närhet av erfarna hästmänniskor om man själv inte är särskilt kunnig och att föräldrarna faktiskt stöttar till 100% och inte bara ekonomiskt!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

dancer
5/19/14, 7:43 AM
#3

Tycker också du ska börja med en medryttarhäst eller senare foderhäst. Det är stor skillnad på ridskola och egen häst.

Emelieeliesersson
5/19/14, 11:11 AM
#4

#1 Man kan inte vara för ung för att skaffa egen häst :) 

Hästälskaren; Jag tycker du skall skaffa en medryttarhäst. Jag hade en ponny på foder i två år (Hon åkte hem i mars), det fick mig att inse hur det var att ha egen häst, SPECIELLT eftersom jag var 14 år när jag skaffade henne, och 8an och 9an tar otroligt mycket tid, man har inte tid med både skolan och stall. Med handen på hjärtat kan jag säga att jag absolut inte la tillräckligt tid på henne, givetvis tog jag hand om henne varje dag, men man orkade absolut inte ut och rida efter en hel skoldag osv. Så vänta med att skaffa egen häst ett tag till tycker jag :)

Roshallon
5/19/14, 12:35 PM
#5

#4 Jo det tycker jag allt att man kan vara. Man ska kunna sköta om den också och är man väldigt ung så har man oftast inte det vuxna tänket kring djur och dess skötsel samt konsekvenstänkandet. Häst är ett stort och kraftfullt djur, även den mista shettisen kan bli livsfarlig om man inte sköter om den rätt.

Hästälskaren
5/19/14, 4:31 PM
#6

Tack för alla svar. Jag har faktiskt börjat kolla på att bli medryttare eller något sånt. Det är mycket jag måste lära mig innan jag skaffar häst men nån gång i livet blir det förmodligen.

Annons:
Sarah
5/19/14, 7:12 PM
#7

Det viktigaste när man skaffar sin första häst är att ha den i ett stall där det finns kunniga människor. Även om du skulle vara redo att ta mycket ansvar, så är iden med att ni två ska vara själva i ett stall, en riktigt dålig ide.

Hästälskaren
5/19/14, 8:03 PM
#8

Ja, vi har kommit fram till det också. Det är mycket bättre att ha hästen i ett stall där det finns människor man kan fråga om hjälp när det är något.

elvirawz
5/20/14, 8:17 AM
#9

Jag tycker att du ska bli medryttare flera gånger i veckan. Jag blev det, och oj vad mycket man lärde sig man aldrig skulle tänkt på!

Sommarhäst? Foderponny? :)

elvira.horseworld.se

Hästälskaren
5/20/14, 11:37 AM
#10

Någon som har några tips på vart jag kan hitta en medryttarhäst nära Västerås? :)

FjantYoda
5/20/14, 11:52 AM
#11

Testa skriva en annons på t.ex. blocket, hästgrupper över västerås, finns även en avdelning för medryttare på hästnet 

Skriv vad du kan, ålder, ev längd och vikt vad du vill göra och om de är några specifika krav på ev bussförbindelse/cykelavstånd. 

Kolla runt bland hästfolk du känner om någon vet, fråga kanske någon privatryttare på ridskolan om dom behöver hjälp, genom kontakter kan man hitta mycket! Tror aldrig jag har annonserat utan har haft turen att först jobbarkompis till pappa behövde hjälp, sen diverse jobbarkompisar som frågat om jag vill komma förbi och rida ibland :)

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Hästälskaren
5/20/14, 1:21 PM
#12

Okej tack för tipsen. Tror att vi ska fråga pappas kompis som har några hästar och jag har kollat lite på hästnet. :)

Cezanne
5/21/14, 3:19 PM
#13

Jag skulle säga att det viktigaste är inte att kunna rida, det viktigaste är allt runt omkring. Man måste kunna ta hand om en häst, läsa av dess kroppsspråk och förstå vad den säger, kunna kommunicera med den, se om den inte är frisk, förstå vad som är lagom mycket mat med mera. Helt enkelt förstå hur en häst fungerar och vad den har för grundläggade behov och veta hur man tillgodoser dem.

Annons:
Hästälskaren
5/21/14, 4:57 PM
#14

Jo så är det ju. Jag har hittat en häst som jag kan bli medryttare på och ska testa rida henne om någon vecka. Hoppar det kommer gå bra :)

Cola&Bacardi
5/22/14, 10:14 AM
#15

#14 Lycka till :)

Mvh Linnea 

Hästälskaren
5/23/14, 7:04 AM
#16

Tack :)

Hästälskaren
6/5/14, 4:04 PM
#17

Jag har blivit medryttare på en höst nu och jag har redan lärt mig mycket. Jag tror att det här kommer bli en bra erfarenhet. Det är en f.d travare med humör men samtidigt snäll. :)

Upp till toppen
Annons: