Annons:
Etikettridning
Läst 2852 ggr
*~HamsterHamster~*
5/12/14, 6:43 PM

äntligen någon som behandlar hästar med respekt,

Har ni någonsin hört något om Alexander Nevzorov?

Han är nog den Person som inspirerar mig som mest av alla hästmänniskor, han rider utan bett bara med nackring och ändå får han hästarna att gå i form och flyga utan vingar :) Han har en otrolig känsla för hästar och tycker bett är djurplågeri, jag tror att jag kommer börja jobba med neckring istället för gummibett också om det redan är ett väldigt bra bett som inte klämmer något, skär in i gommen eller något annat ändå kan man såklart skada en häst rejält med bett och missbruka det och tillfoga hästen smärta, men han undviker detta helt, alla kan ju göra fel och tillfoga hästen smärta jag vet att alla här har gjort det! men kolla lite av hans videor så ser ni :)

Jag har inte vetat något om honom längre men han fick mig att tänka helt annorlunda över hästar också om ni kanske inte tycker att han har rät anser jag att han har helt rätt i det han säger och gör :D

https://www.youtube.com/watch?v=I8l0gs7-wZg youtube klipp

http://www.hauteecole.ru/en/alexander_nevzorov.php rekommenderar läsa igenom allting :)

Han fick mig att inse att det inte finns problemhästar, svåra hsätar fel som hästen gör allt är människans fel helt klart!

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Annons:
majaliten
5/12/14, 7:13 PM
#1

Grejen är att han bara befinner sog o Ryssland alla videor i klippet är från ryska tävlingar och i Ryssland är hästar i tr. värda mer en ett djur man tjänar pengar på . Och det är många som använder bett på fel sätt de där programmet är så otroligt vridet den har inte 2 perspektiv den har ett eiktigt vinklad och allt är dåligt med ridning aäger han men varför rider han med sadel då om det är så skadligt . Jag förstår allt han säger då jag själv är ryssktalande de där är en häst protin anti Karl . Jag tycker det är bra att han och hans fru kämpar för hästars rättigheter eftersom ryska hästar har det jätte ila men i Sverige sögegkommer inte lika hemska saker så som på tävlingar så blir man utesluten om man använder de som drivande och i trav skärptes reglerna med Max 3 pisk rap nu diskuteras det om amb ska få lov att tävla med änkelt bett i högre klasser i Sverige har hästar det betydligt bättre . Min häat går barfota och tävlas och tränas går på lösdrift fri tilgång . Men ändå tävlas hästen och mår jätte bra . Man måste veta hur man använder saker och inte sitta och slita och dra i hästen såklart hästen får ont men rider man mjukt ja då skadar de ju inte. Videorna visade bara där de rök och slet o hästarna men de har ej visat duktiga toppeyttare och för något åt sedan så va de 2 ryttare i världsklass som visa upp sina hästar med och utan träns hoppa och gjorde alam skolor ens utan hals ring .

*~HamsterHamster~*
5/12/14, 7:34 PM
#2

#2 men han inspirerar mig ändå, han rider nästan aldrig med sadel och gör framförallt saker på marken. Sjävl tycker jag att framförallt toppryttare inte behandlar hästar med mycket nog respekt, såklart nybörjare också allt från 1-90 år kan man nästan säga. I Tyskland är det faktiskt väldigt dåligt vad som gäller tävlingar. På varje tävling ser jag hästar som blir slitna och öppnar munnen. Inte alla toppryttare är bra, har du sett han som rider Totilas helt klart grymm djurplågeri :)

Jag tycker till och med att det såklart är bättre att rida utan bett, men när man är försiktig är det okej, men det kan alltid hända att man rycker till när hästen inte vill lyssna också om det är ens eget fel, det har jag varit med om, men jag skulle aldrig rida med kandarr, hackamore, tvådelade bett som skär och andra grymma saker. Bara att rida en häst med skarpt bett tycker jag talar om ryttarens okunnighet också om den kanske använder bettet på "rätt" sätt. man ska klara v hästar  med bra och mjuka bett eller utan bett och inte behöva en massa extrasaker det är det som inspirerar mig :)

Jag tycker att man aldrig ens ska behöva ge rapp bara en liten knytta med stöd mot bog axel eller bakben, mer ska det inte behövas eller ingenting alls. Inga sporrar heller för den delen.

Det må vara vridet men han visar ändå en otrolig respekt för hästar och det gör mig glad. Själv ser jag också på svänska tävlingar minst 3 stycken som drar för mycket i tyglarna, kanske är hästen väldigt på ett hinder men man ska kunna träna hästen riktigt så att det inte behövs så hårda handtag, återigen människans fel :)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

majaliten
5/12/14, 8:03 PM
#3

Inte alla toppryttare är bra inte alla NH mäniskor är bra allt är inte perfekt men viltigt är att var och en själv försöker göra sitt bästa de finns barn misshandel och dåliga lärare också de fins bra och dåligt översöt för hade inte dåligt funnits jade vi inte vetat vad bra va Habhan som rider Totilas är inte bra men han som red Totilas innan va ju riktigt bra och mjuk men nu är Totilas rädd

*~HamsterHamster~*
5/12/14, 8:27 PM
#4

#3 Det är tyvärr så man tänker, skulle inte något vara dligt skulle man inte veta vad bra är…

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Zaphix
5/12/14, 9:16 PM
#5

Ett problem är väl att det tar tid/lång tid att lära sig träna sin häst till att bära sig bra utan något på huvudet på den. Inte jättenyttigt för hästen att gå i en obra form länge heller.. Sliter på kroppen.
Men visst, har man en häst om naturligt bär sig bra, har en fin exteriör för ridning, rider varierat och mycket uteritter, tränar på annat sätt än från ryggen flera dagar i veckan också. Då spelar det inte så stor roll.

Man ska inte behöva bett, men å andra sidan är bett ett bra hjälpmedel om det används rätt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

imsuchadiva
5/13/14, 2:34 PM
#6

Hur naturligt är det egentligen att rida? Och frågan är hur skönt det egentligen är med en rem runt halsen som någon drar i? Om man ska dra den hårda linjen liksom… Finns massor i hästsporten som går att klaga på. Jag anser att huvudsaken är att alla försöker ta hand som sin häst på bästa sätt.

Annons:
*~HamsterHamster~*
5/13/14, 2:44 PM
#7

Inte alls naturligt, men ändå är en rem runt halsen mycket naturligare än ett bett i munnen. dessutom blir hästen nästan inte dragen. 

Man kanske försöker att ta hand på bästa sätt, men jag tycker att man mer borde bry sig om hästens anatomi än man gör nu :)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Zaphix
5/13/14, 8:01 PM
#8

#7: Man tänker väl jättemycket på hästens anatomi numera?

Känns som att varena tränare pratar om att arbeta med hästen på rätt sätt och förklarar hur det fungerar och hänger ihop anatomiskt. Ny utrustning verkar fokusera på hästens anatomi.. Sadlar ska ju verkligen vara anatomiskt korrekta. Mycket mer noga med att skoningen ska vara anatomiskt rätt fär just den hästen nu än förr, i alla fall pratar andra än hovslagare om det också numera.. o.s.v..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

*~HamsterHamster~*
5/13/14, 8:08 PM
#9

#8 ja man, tänker nog också jätte mycket på hästens anatomi när man ska tvinga ner den i rollkur bara för att göra så att den blir männisans slav :) Om man inte visste hästens anatomi skulle man nog inte kommit fram till det.

Om man tänker på anatomin tycker jag att man borde tänka på hästen i själva naturen.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Zaphix
5/13/14, 8:25 PM
#10

#9: Tror du att det är vanligt bland ryttare att hålla på med rollkur? 

Något du ser i vardagliga livet?

Har rollkur med bett att göra egentligen?

Rollkur är ett problem, absolut. Men inget utbrett problem egentligen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

*~HamsterHamster~*
5/13/14, 8:31 PM
#11

#10 I tyskland finns det jätte mycket problem med rollkur, det är lagligt för 10 minuter men alla kör på det längre och ingen bryr sig om att kontrollera eller göra det olagligt.

Bettet använder hästens tryckpunkter och för att undvika detta sänker den huvudet, har för mig att det är en variant. Ryttaren drar hästens huvud mot bröstkorgen, det skulle troligen inte ens funka utan bett…

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Rafflan
5/14/14, 12:36 AM
#12

Jag ser inget fantastiskt i det han gör, bara ett annat ridsätt.

Vi lär vanliga ridhästar göra halt när vi tar i tyglarna, och svänga när vi tar i vänster/höger tygel.
Han lär hästen göra halt när han tar i halsringen/sätet, och han lär hästen svänga till höger och vänster med hjälp att tryck på halsringen och sättet.

Det är dock svårt att ta en häst som är inriden på vanligt sätt, och sen lära om den att ridas i halsring :)

Sen ser det väl väldigt trevligt och lugnt ut, men även bett kan vara lugnt och mjuk om man använder det på rätt sätt, tryck i munnen, på nosryggen eller halsen är väl lika illa oavsett?

imsuchadiva
5/14/14, 10:09 AM
#13

TS det skulle vara kul att se litr filmer på när du rider :)

Annons:
*~HamsterHamster~*
5/14/14, 11:25 AM
#14

#12 ringen använder inga känsliga tryckpunkter som bettet gör, gommen, tungan, mungipor osv. På nackringen använder man tre tryckpunkter, fast dessa används nästan inte för att nästan hela rörelsen går genom neckreining.

#13 Först så ska jag börja med en westernridgrimma och sedan försöka mig lite på neckreining, jag har inte börjat med det än. Fast nu har jag helt tatt bort nosgrimma när jag rider så att jag inte har någon tryckpunkt på nosen och att han kunde öppna munnen. Jag märkte redan att det var ganska svårt. men jag får köra steg för steg.

Senare kommer jag nog lägga ut en film xD

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

*~HamsterHamster~*
5/14/14, 11:56 AM
#15

Tyckte detta var ganska passande, råkade stöta på videon

https://www.youtube.com/watch?v=AIN5eIxNLRo

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

P4go
5/14/14, 9:28 PM
#16

Jag älskar denna hysterin med bett och inte bett. xDD

Visst, hade gärna kunnat rida min häst som han gör men sååå många som rider utan bett har hästar som springer och slöar, springer upp med huvudet och bara slängtravar runt i paddocken men värsta underhalsen pga att dom går så högt med huvudet.

Kan man rida hästen i form i bara halsring/grimma. Go for it!
Men knappt hälften av alla som gör kan det rida i en bra form..

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Peppe
5/15/14, 9:45 AM
#17

Men ser ni inte på filmen att hästarna inte alls bär sig? Dom kröker bara på nacken även om dom inte har ett bett i munnen. Dom går med bakbenen bakom sig, sänkt rygg, spänd svans och bakom lod! Det är bara cirkustrix alltihop.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

*~HamsterHamster~*
5/15/14, 10:30 AM
#18

Framförallt i gallopen han visade stämmer det, men jag tycker att hästarna i trav är ganska bra församlade, korta och har bra bakbensarbete, fast jag är nog blind xD

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Sarah
5/15/14, 10:48 AM
#19

Blir lite provocerad av rubriken. Jag behandlar mina hästar med väldigt mycket respekt och jag rider vanlig engelsk dressyr med bett.

Gronstedt
5/15/14, 10:53 AM
#20

Man kan undra hur respektfullt det är att lägga hästen platt på rygg. Hästar mår inte bra av ryggläge och det är ett maximalt utsatt läge för ett bytesdjur, speciellt när man själv ligger på dess bröstkorg med huvudet upp längs dess hals.

Varför det är mer respektfullt att lära pålle trix i halsrem än i grimma eller träns förstår jag inte heller.

Annons:
Sarah
5/15/14, 11:09 AM
#21

#20 hear hear. 

Så länge mina hästar kommer springande och gnäggande då jag ropar, bara lägger fram öronen då jag sadlar, öppnar munnen till bettet utan protest och veterinären säger att de inte har minsta märken efter betten i munnarna så har jag inga som helst problem med vanlig ridning :) Frihetsdressyr är häftigt, jag skulle gärna lära mig, men inte för att det skulle vara ett bättre sätt att umgås med hästar, utan för att det skulle vara skoj.

P4go
5/15/14, 11:12 AM
#22

#17 Ärligt så kollade jag inte så mkt på filmen xDD 

Men håller med dig, Vart är det respektfulla i att lära hästen att hoppa runt på bakbenen, lägga sig ner med dig på ryggen eller som redan nämnts lägga hästen på rygg och stå över den?

Jag rider hellre min häst med mjuk hand i träns och bra form än sitter med halsring och hästen släpar bakbenen efter sig och skadar ryggen. :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Peppe
5/15/14, 11:47 AM
#23

#18 och jag tyckte främst det var traven som var sämst….

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Joseff
5/20/14, 7:27 PM
#24

Jag förstår absolut hur TS tänker. Och jag tycker också det vore allra bäst att kunna rida i princip utan utrustning, haha. Samtidigt tycker jag inte det är ett dugg fel att rida med sadel, träns, bett, hackamore etc, men man ska ju såklart vara medveten om vad utrustningen har för effekt.

Sen vad som är att visa respekt och inte tycker jag endast beror på vad man är för slags ledare för hästen. Då kan man ju ha åsikter om vad en bra och en dålig ledare är. Jag tycker att en bra ledare är tydlig och vänlig

Upp till toppen
Annons: