Annons:
Etikettövrigt
Läst 942 ggr
Zelmabus
5/11/14, 11:40 PM

Göra slut med sin häst?

Kan det vara så att hästen man blev förälskad i, att man glidit i från varandra?

Att de små sakerna som man tyckte var charmigt/personligt nu driver en till vansinne?

Jag äger min första häst, snart i 5 år. Flera gg har jag funderat på att sälja pga vissa egenheter. Inte så att jag inte gillar min häst, eller att ridningen inte fungerar. Vi utvecklas hela tiden. Men han har en egenhet som ibland har fått mig ledsen, och idag så pass att hela dagen blev förstör och jag har gråtit hela kvällen.

När allt funkar så älskar jag min häst, han är sötast och charmigast. Vi litar på varandra och jag vet precis vad jag har honom. Men inte just nu.

Men frågan är, kan man sälja någon som man älskar och hitta en annan som man älskar lika mycket (eller mer)? För det  är inte kul att vara i stallet och åka hem och vara ledsen. Just nu längtar jag inte till i morgon och behöva åka ut till stallet.

Annons:
monstermash
5/11/14, 11:47 PM
#1

Blir nyfiken på vad det är för egenhet han har som du inte gillar?

Anon
5/11/14, 11:50 PM
#2

Jag tror absolut att man kan glida ifrån varandra, precis som man kan glida ifrån vänner eller kärlekspartners! Man utvecklas ju hela tiden och ibland utvecklas man kanske åt olika håll eller så tröttnar man bara på vissa relationer som i slutändan inte ger en någonting. 

Det är nog dock viktigt att ge relationen en ordentlig chans innan man bestämmer sig för att sälja. Om du älskar honom så finns ju risken att du ångrar dig, om du inte har tänkt igenom det ordentligt. Men kanske skulle du kunna låta någon annan rida ett par gånger i veckan för att se hur du känner de dagarna du inte tar hand om honom? Eller kanske skulle du kunna hyra ut honom på heltid, så får du verkligen se om du saknar honom och ångrar dig eller inte? Sådana överenskommelser går ju alltid att ångra, medan en försäljning är mer bindande.

Zelmabus
5/11/14, 11:58 PM
#3

#2 jag har ju medryttare på honom, men det är ju inte samma sak som att om han försvinner.

Redan i höstas så var mina tankar åt det hållet och jag var faktiskt iväg och provred 4 andra hästar. Men då blev han bättre för en stund och fast jag hittade en häst som verkade passa mig så hade jag inte hjärta nog att byta ut.

Vet inte vad jag ska göra

Anon
5/12/14, 12:02 AM
#4

#3 Kan du inte testa att hyra ut honom helt och hållet ett tag då? Typ över sommaren? Jag tänker då alltså att en annan person tar hem hästen till ett eget stall eller ett inackorderings och sedan står denne för alla kostnader. Då är det ju precis som om du har sålt honom men du kan liksom alltid ångra dig om du märker att du mår dåligt.

CelsiusT
5/12/14, 11:47 AM
#5

Jag tror absolut att man kan glida ifrån varandra. Min mamma har alltid sagt det att man ska inte hålla fast i onödan. Känns det inte bra är det bättre att gå vidare, sälja så hästen får komma till någon som uppskattar den och att man själv får hitta en annan häst som man uppskattar mer.

Det är jobbigt att sälja en häst, men sen när man hittar en ny så känns det bättre. När man hittar en häst som det klickar med och som det inte är jobbigt med, då lättar det och man vet att man gjort rätt. Det finns många hästar att älska där ute.

Medarbetare på westernridning.ifokus

WinterPrince
5/12/14, 3:20 PM
#6

I första hand hade jag försökt hitta en lösning på problemet, vad är det för egenhet och varför sysslar han med den?

Jag sålde min unghäst då vi utvecklats åt olika håll. Han ville bli hopphäst och jag ville bli kusk. Det var fortfarande kul att vara i stallet med honom, men nu när jag har en körhäst så känner jag en helt annan glöd.

Annons:
Upp till toppen
Annons: