Annons:
Etikettridning
Läst 1609 ggr
Wezza
2014-05-11 21:35

När börja rida unghäst?

Hur gammal tycker ni en häst ska vara när den börjar ridas? 

Motivera gärna ditt svar 🙂

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Annons:
Praefatio
2014-05-11 22:55
#1

Dumma sifferkombinationer, tycker jag, hade velat ha en 3-4 år vilket jag tycker är lämpligt. Fem år är onödigt sent för de flesta raser.

Spiritinthesky
2014-05-12 07:51
#2

Mitt sto är 3 i år och rids i alla gångarter både i skogen och på banan. Hon ska gå 3-års innan hon får bete och i höst ska hon hoppas in. KWPN

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Guling
2014-05-12 08:40
#3

Håller med #1, jag hade också velat ha alternativet 3-4 år då jag tycker det är för tidigt att rida in dem som 2:åringar…

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Stallmima
2014-05-12 11:08
#4

Svarade annat, våra ponnyer blir insuttna på vintern då de är 3-4 år men inte ridna "klassiskt"  då deras främsta tävlingsgren är ponnytrav

Chestnut
2014-05-12 11:34
#5

Hade också velat ha alternativet 3-4 år, 3 år för halvblodsraser och 4 år för vissa ponnyraser. Började sitta på vår nordis i skritt och pyttelite trav när hon var 3 år men ridning på allvar blev det först när hon var 4.

Med vänliga hälsningar
Chess

CelsiusT
2014-05-12 11:39
#6

Jag svarade 4-5 år. Tycker faktiskt det är ganska lagom. Dom hästar jag ridit in har inte varit mogna tidigare. Vid 4 års ålder är det perfekt att börja jobba dom, men polletten trillar sällan ner fören hösten då dom är 4 eller våren då dom blir 5 och då "jobbar man klart dom" om man kan säga så. Dock kan man gärna börja sitta på dom redan vid 3 år, men inte tidigare.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Alex
2014-05-12 12:38
#7

Precis som #1 vill jag säga 3-4. Ungefär hösten som 3-åring eller våren som 4-åring brukar vara lagom att börja, tycker jag.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

*~HamsterHamster~*
2014-05-12 17:14
#8

fyra åring, tycker jag… absolut inte tidigare man kan göra mer skada än nytta om det är för tidigt.

men är ju bara min uppfattning

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

CelsiusT
2014-05-12 17:57
#9

Vill också tillägga att jag anser inte att det någonsin kan bli för sent. Bättre att vänta för länge än att börja för tidigt. Dock ska inte föl och unghästar "göra ingenting" för då utvecklas inte deras kroppar på bästa sätt, men dom ska inte belastas med ryttare, däremot ska dom få möjlighet att vara ute på stora ytor och röra sig i terräng. Jättenyttigt att ha med dom som handhästar och på deras fritid ska dom få vara i stora hagar. Inte heller fel att tömköra en häst redan från 2-3 åring med enklare uppgifter.

Medarbetare på westernridning.ifokus

*~HamsterHamster~*
2014-05-12 18:24
#10

#9 aldrig fel att tömköra :) som du säger :D

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Peppe
2014-05-12 18:58
#11

jag tycker att man ska sitta lite på dem på hösten/vintern som 2 åringar och sedan rida dem lite på våren som treåringar inför treårstestet.

Kroppen stärks av belastning i lagom mängd i unga år. Jag skulle inte köpa en häst som blivit inriden äldre än 4 år pga hållbarheten 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[Smári-Alva]
2014-05-12 19:59
#12

3-4 på "vanliga" raser och 4-5 på islandshästar

majaliten
2014-05-12 23:15
#13

Påtal om mer skaffa en nytta tror jag man ska börja så tidigt som möjligt man har längre tid på sig att skapa en trygg häst från grunden tex låta sina barn sitta på och börja belasta leder och ben försiktigt så att de vänjer sig suckesift inte gå och va våldgästat i 4 år och den börja ridas in och belastas hästens leder har så går förlänge och utväxlats men inte utväxlats och vants in tills att hålla. Jag tror det är bra att börja tidigt så att man långsamt går framåt och det är nog bra att belasta leder tidigt så att de håller längre och blir starka tidigt och hållbarare .

Annons:
Spiritinthesky
2014-05-13 07:54
#14

Ni som tycker att hästarna inte ska ridas in förän hösten vid tre, mot fyra år. Vad tycker ni då om 3-års testet som är ganska fysiskt och framförallt psykiskt påfrestande för de unga hästarna? Löshoppning upp till 130 cm samt ridning i alla gångarter.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

[Anamalar]
2014-05-13 10:54
#15

Jag skulle säga 3-4 år, men det beror ju på hästen och tävlingsgren. Fullblod som ska tävlas i galopp rids ju in tidigare… 🙂

*~HamsterHamster~*
2014-05-13 11:40
#16

Treårstestet är onödigt varför "missbruka" än unghäst för det? Varför inte 4,5 eller femårstestet? då har hästen haft många trygga år att utveckla sig på :)

En häst ska vara så gott som fullvuxen och ska ha kunnat njuta av sina första år! Ha respekt för hästen sätt redan på sadel osv. och tömkör. Unghästar ska lära sig det som lek.

Unghästar ska vänjas vid allt med positiva upplevelser och med respekt för hästen. Börja lära hästen gå i form med tömkörning istället för skarpa bett och redan sitta på hästryggen. Bara börja jobba hästen i trav och gallop också. Kanbaske börja jobba med kavaletti?

Man ska också såklart göra pauser i träningen annars så kan unghästen bli psykiskt överlastad, träningen blir lätt negativ för den unga hästen.

Jag fattar fortfarande inte varför just med tre år, bara för att man vill ha en perfekt tävlingshäst som man använder som sklav? (lite överdrivet, jag vet)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Spiritinthesky
2014-05-13 11:55
#17

Hmm jag håller inte med dig riktigt… Jag börjar tömköra, longera och sadelvänja vid 2 år. Gör man detta rätt och utan bakslag har men en unghäst som är lätt att rida in vid tre, och det krävs inga starka bett osv för att "tvinga" ner dom i form. Jag tycker mig ha ganska lugna, harmoniska och väl förberedda 3-åringar måste jag säga. Nu hoppas vi på gott resultat på 3-års :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

*~HamsterHamster~*
2014-05-13 12:17
#18

#17 Vissa tvingar ner dem i form med skarpa bett, såklart behövs det inte :)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Alex
2014-05-13 12:38
#19

#14 Jag kanske borde förtydligat i mitt svar (#7) att det var baserat främst på islandshästar, det går lite av farten för min del. Tänker liksom inte på att vissa väljer andra raser framför dem. ;) Nej, men raser som utvecklas tidigare kan man givetvis börja med tidigare, där har jag dock inte koll nog för att kunna sätta en lämplig ålder.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Spiritinthesky
2014-05-13 15:28
#20

#16 vad är ett 4.5 och ett 5-års test föresten? :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Annons:
*~HamsterHamster~*
2014-05-13 16:18
#21

#20 det var bara ett förslag jag själv kom på för att inte ha någon form av överlastning på unghäst, tror inte det finns x) skulle bara vilja ha ett alternativ för treårstestet så att unghästen hinner utveckla sig i lugn och ro:)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Peppe
2014-05-13 17:00
#22

Ni som tror att man förstör hästen med belastning i unga år får gärna googla lite på hur det faktiskt fungerar i kroppen 🙂

I korta drag; 

Själva benbildningen är beroende av 
-Näring (framför allt Ca och vit. D)
-Hormoner
-Belastning
Ju mer belastning under tillväxten desto mer byggs skelettet.

Det man ska vara försiktig med är ju senor och tendon, främst eftersom dessa inte utvecklas lika fort som själva muskelmassan. Risken finns alltså att musklerna helt sonika sliter av fästena (eller skadar dem för att vara mindre dramatisk). Samma sak som händer om man tar anabola steroider som människa, muskelfästena hinner inte med muskelutvecklingen.

Den springande punkten i det hela är att när hästen väl växt klart så kan du på inga vis alls stärka hästens skelett och senor osv. Dom är i det skick dom är, därför är det så viktigt att i unga år belasta lagom så kroppen blir hållbar.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

*~HamsterHamster~*
2014-05-13 17:18
#23

Ja belastas lagom, Att sätta sig på en häst när den är två år tycker jag inte är belasta lagom :) Redan tömköra en unghäst innebär en belastning.

Det hjälper också att strecha unghästar och göra andra övningar utan att behöva sätta sig på en häst för att utveckla senor och skellet. Också kavaletti arbete hjälper bakben, rygg, skuldrarna, frambenen och senor. För det behöver man inte sätta sig på en häst för att få belastning.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

-Cissi-
2014-05-13 17:38
#24

#22 Har du några länkar där du fått din info ifrån? :) är lässugen

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

CelsiusT
2014-05-13 18:42
#25

#14 Jag ser det som ett test som gör att folk börjar tidigare och tidigare. Med god kunskap kan man absolut rida in en häst och få den klar för ett sådant test utan att påfresta hästen i onödan. Men dom flesta klarar det inte. Ser heller inte varför det skulle vara intressant att se vid just 3 år. Det handlar i mina ögon bara om pengar. 

#22 Jag anser inte att som vuxen sitta på en unghäst är lagom belastning i 2-3 års ålder. Finns så många andra sätt att belasta hästen utan att "punktbelasta" mitt på ryggen med 1/5 av hästens vikt. Har sett för många hästar som fått ryggproblem av tidig inridning så det känns inte optimalt för mig. Tycker dock, som jag skrev tidigare, inte att en unghäst bara ska gå och skrota fram till dess att man börjar rida på dom. Men jag anser att man inte kan rida in en häst för sent.

Hästar växer upp till 5-6 års ålder, ibland ännu längre…

Medarbetare på westernridning.ifokus

Linnea
2014-05-13 19:35
#26

#22 Alla levande vävnader kan stärkas och försvagas under hela djurets livstid. Växande djur ska inte belastas hårt för då skadas tillväxtzonerna. Däremot är låg belastning mycket bra då det innebär att hästen redan är stark när den ska börja ridas. Problemet är snarare att folk tar en helt otränad 2,5-åring och börjar sitta på den och förväntar sig att den inom ett halvår ska kunna bära ryttaren i en korrekt form i alla gångarter. Visst, det går men man behöver ju inte undra sen varför dom inte håller i längden (kombinerat med en ridning där man mest drar ihop hästen).

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Tusen
2014-05-13 20:07
#27

Vi rider inte in våra förrän tidigast vid 4 års ålder. Men då har de körts sedan 2½ års ålder och tömkörts redan som 1-åringar. Allt för att bygga upp skelett och muskler med lagom belastning för åldern.

Jag tycker det är helt vansinnigt att rida in hästar på 2½ -3 år som aldrig gjort något annat än gått i hagen, oftast några timmar om dagen med lite tur på lösdrift.

Annons:
Peppe
2014-05-13 20:17
#28

#24 japp ska leta fram dem när jag har tid, finns mycket forskning i ämnet. Framförallt mycket på fullbloden som rids in tidigt och belastas väldigt hårt.

#26 och du får gärna leta fram artiklar till det påståendet att senor osv går att stärka även på äldre djur. det går emot det jag fått lära mig på min universitetsutbildning samt vad jag hittat i forksningartiklarna jag läst. 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CelsiusT
2014-05-13 20:51
#29

#28 Nu har jag inte sett forskningsresultaten i ämnet, men man måste vara väldigt kritisk med vem som gjort forskningen, varför och hur den genomfördes. Speciellt då det handlar om forskning på fullblod eftersom det där ligger otroliga summor pengar i grunden. Alla forskningsresultat är inte sanningar rakt av även om dom är gjorda på ett vetenskapligt sätt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Peppe
2014-05-13 21:02
#30

Jag har tyvärr tagit bort bokmärkena på de artiklarna så jag får göra om hela sökningen när jag har tid 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
2014-05-13 21:08
#31

Jag tror mer på att hållbarheten påverkas av HUR man rider och inte NÄR man rider.

Och jag vet inte hur det är med er men inte väger jag 20% av vad min häst väger, snarare 8% 😉

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CelsiusT
2014-05-13 21:55
#32

#31 1/5 av 500kg är ca 100kg, att väga ca 80kg + ha utrustning på 20kg är väl ganska normalt? 

8% av 500kg är ca 40 kg, dom flestas utrustning ligger mellan 10-20 kg, vet inte hur lite du väger men sjläv har jag aldrig sett en så liten vuxen. 8% av 700kg är 56 kg, inte många vuxna som väger så lite (som sagt, dra bort 10-20kg för utrustning också).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Sarah
2014-05-13 23:02
#33

20 kg utrustning? Vem har det på en unghäst?

majaliten
2014-05-13 23:05
#34

Jag har en unghäst på 174 och jag väger 55 och är 163 jag ser betydligt större ut på hösten och har inga problem att rida ihop hästen Jag tror inte ens att utrustning väger så mycket som 20 kg min sadel är ganska lätt kanske 5-10 kg Max

Annons:
Sarah
2014-05-13 23:06
#35

Helt med på Peppes linje här. Ingen som pratar om att rida en 3-åring 7 dagar i veckan i en timme per dag. Sakta bygga upp hästen stärker hästen. Kan inte säga att min 5åring verkar haft ngt illa av att jag satt upp på henne då hon var 2,5. Hon hade gått ute på kuperad mark hela livet, tömkörd, promenerad, löshoppad, lite longerad osv osv. Än så länge har hon aldrig varit halt, aldrig visat ngt obehag i ryggen, bara styrka och arbetsvilja. Får bara höra av min tränare hur stark hon är och hur bra koll hon har på sin kropp.

CelsiusT
2014-05-14 05:00
#36

Nu handlade det inte om att petermeter-räkna kring vikten. Utan bara att det ligger närmare, snabbt skrivet, 1/5 (dvs 20%) än 8% (som påpekades) av hästens kroppsvikt. Dom flesta lägger iaf hyfsat stor vikt på sina hästar när man börjar rida dom. Oavsett om sadeln väger 5kg eller 20kg så är det totalt sett med all utrustning + vuxen ryttare en relativt stor andel vikt som läggs mitt på hästens rygg. Och jag anser inte att den typen av belastning i samband med träning är lagom för en 2-3 åring, oavsett om vi pratar totalt 70kg eller totalt 100kg. Då finns det så mycket annan typ av belastning som är mer lämplig för att stärka skelett och senor (för det verkar ju vara det enda argumentet för att börja rida så pass tidig).

Men jo, dom flestas totala vikt på utrustningen ligger nånstans kring 10-15kg (eftersom här också räknas in kläder, hjälm, väst, boots osv). Har man westernutrustning är det inte konstigt att komma upp mot 20kg. Även om man kanske inte lägger 20kg på hästen första gångerna så när man är så långt gånget att man rider ett 3års test så har dom flesta full normalt-utrustning på sina hästar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tusen
2014-05-14 07:44
#37

Det är helt rätt. Utrustning tillsammans med ryttarens kläder väger minst 10 kg. Monté- och galoppryttare med extra lätt utrustning (bl.a. sadel på c.a 700 g och aluminuimstigbyglar) kommer sällan under 6 kg extra utöver ryttarens egna vikt. Så 10-15 kilo extra är ingen överdrift alls för vanlig ridutrustning. (Kolla får ni se) Western kommer säkert upp i 20 kg utan överdrift.

Linnea
2014-05-14 09:30
#38

#28 Du menar alltså att stillasittande barn inte har en chans att tex börja med löpning som vuxna för det skulle inte senorna kunna tränas till att tåla?

#35 Men då har ju du tränat din häst lugnt och försiktigt under dens uppväxt. Problemen uppkommer snarare när man tar en häst som inte gjort nåt alls, i bästa fall har den haft sällskap i hagen, och sen ska den ridas in och grundutbildas på ett halvår.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Sarah
2014-05-14 10:41
#39

#38 visst att jag ser problem med att ta en helt otränad ung häst och direkt börja be om saker, men fortfarande så handlar det om korta stunder några gånger i veckan. Ingen enorm påfrestning.

Linnea
2014-05-14 10:49
#40

#39 Om det tar 3-6 månader för musklerna att anpassa sig för en ny träningsintensitet så tar det upp till 2 år för skelettet att anpassa sig till samma sak. Det innebär att det inte blir problem direkt, dom kommer senare i hästens liv genom att man ständigt överanstränger skelettet lite lite grann för att man ökar på träningen för snabbt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Peppe
2014-05-14 20:43
#41

#32   8% av 600 kg = 48 kg = väldigt nära min vikt. Och vem har sagt att jag ska ha sadel, jag kanske rider in barbacka. Vem vet 😉

#38 ja det trodde jag var allmänt känt att det är upp till 20-års åldern man har chans att påverka sådant. Musklerna är en annan sak.

Sen finns det väl knappt en människa på jorden som suttit stilla hela livet 😉 All rörelse är belastning. Det är ju inte utan orsak man vill att barnen ska röra på sig!

Jag ska leta fram artiklar sen men jag har rätt fullt upp nu såhär i slutet av terminen. 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
CelsiusT
2014-05-14 21:14
#42

#41 Fast det är ju inte det "vanliga", alltså det är ju för det första inte många vuxna som väger så lite och dom flesta som rider in sina hästar gör det med sadel på. Ja jag brukar också sitta in dom barbacka men när man ska rida in en häst så är det allt bra bekvämt med sadel. Speciellt om vi pratar om förberedelser för 3årstest eller tävling (dvs inte bara nivån "accepterar människa på ryggen" utan att hästen faktiskt får lära sig grunderna i arbete). 

Precis, man vill att barn ska röra på sig och belastas utan att träna eller belasta extra. Samma med hästar, man vill att dom små unghästarna ska röra på sig och belastas (vilket dom ju gör även utan ryttare), men inte tränas.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Peppe
2014-05-15 08:47
#43

#42 du har aldrig hört talas om fotbollsträningar för barn? hockeyträningar för barn? ridlektioner för barn? Det är träningar, ganska jobbiga sådana ofta.

Att sitta på sin 3 åring ett par gånger i veckan i några minuter kan väl knappast räknas som tuff träning. På er i tråden låter det som att man sitter upp och rider en timme i hög tävlingsform. I verkligheten kanske man rider 10 minuter i skogen 2 dagar i veckan under en period om 1-2 månader innan den vilar ytterligare 1 månad, rids lika lite 1 månad till och sedan är det sommarbete och vila igen.

Är man stor och kraftig, ja då förstår jag om man väntar med att sitta på sin häst. 🙂

Vill ni förfaras över något kan ni ju kolla på en del westernryttare som rider in som 1,5 åring och rider på stångbett som 2 åring och börjar träna slide stop osv. Här i sverige. DET är för hög belastning för tidigt.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CelsiusT
2014-05-15 09:14
#44

#43 Det är just det, det är få som rider så pass lite när dom väl börjar rida. Ser allt för många som sitter och harvar i 40min-1h på sina knappt 3 åringar.

Och jag ser inte att det lilla du beskriver är något som man _måste_ göra så som du menar. Att hästen skulle gå sönder senare av att man _inte_ sitter på sin häst i 10 min 2ggr i veckan när den är 2-3 år, det tror jag inte på för fem öre. Jag anser att det finns så mycket annat man kan göra istället som ger bättre form av belastning i den åldern. Och jag ser heller inte riktigt vad det skulle ge att ta sig 5 min ut i skogen (man hinner ju knappt ens dit) för att sedan vända, då anser jag att det är bättre belastning för hästen att hänga med på en timmes tur på släp när jag rider någon annan häst. Det stärker hästen bra mycket mer än att punktbelasta med ryttare i 10 min.

Problemet är att säger man att man ska rida in hästar som 2-3 åringar så kommer folk (såklart inte alla, men tyvärr för många) att sitta och harva på sina 3 åringar fulla ridpass. Som jag också skrivit tidigare så finns det folk som har kunskap nog att klara av att få sina hästar redo för ett 3 års test utan att skada, men dom allra flesta fixar inte det på ett vettigt sätt.

Och eftersom det i mina ögon inte är nödvändigt att sitta på hästen så tidigt för att få den att hålla så ser jag hellre att man förespråkar att rida in hästarna senare. Men självklart ska man inte låta hästen stå och skrota till dess att man börjar rida in. 

Det är just för att jag ser vad som hänt inom westernvärlden som gör att jag _Aldrig_ skulle förespråka inridning vid 2-3 års ålder för någon häst inom någon disciplin. Och att jag anser att 3-års test i första hand handlar om pengar och inte är något som gynnar hästarna.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Peppe
2014-05-15 09:39
#45

#44 Allt är ju ens eget ansvar. På dig låter det som om folk i allmänhet inte kan använda sin hjärna. 

Nej rent fysiskt är det inte nån särskild träning, och heller inte nån hård belastning. Däremot är det tufft psykiskt för hästen. Jag anser att hästen behöver de där månaderna av minut-ridning innan den börjar ridas på riktigt. Jag upplever det som att senare inridna hästar oftare tas för hårt för snabbt just för att dom är äldre. Dom får inte samma mjukstart som dom som rids in som 3-åringar.

Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Man kan sitta på sin 3 åring 2 dagar i veckan x 10 minuter och sedan ta med den som handhäst ett par dagar också 🙂 varierad träning är ju viktigt som alla vet.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Sarah
2014-05-15 10:45
#46

Aldrig sett treåringar som gått så hårt och då har jag ändå sett en hel del som förberetts för 3årstesterna. 

Tycker inte att man kan döma ut att rida in dem vid 3 bara för att en del gör det helt fel. Görs det rätt så blir det bra hästar.

Tusen
2014-05-15 10:59
#47

Jag har dock sett alltför många hästar som tagits direkt ur hagen för att ,utan någon som helst förberedande träning (obelastad träning), börjat ridas in. Det har visserligen hängts lite och suttits lite på ryggen men ganska snart har det ställts krav på att hästen ska gå i form (på tygeln). DET är inte rätt! Dessa hästar har, i princip alla,drabbats av överben och då de blivit lite äldre fått så ont i ryggen att det inte gått att åtgärda. Att börja rida direkt på en häst som aldrig jobbat innan är förödande. Att ha tung belastning på ungadjur (och människor) är bevisat skadligt. Oavsett när en häst rids in SKALL den tas långsamt. Träning utan ryttare fram tills den är minst 3 år (gärna 4) gör att du får en hållbar häst. Belastningen på unga djur skall vara så liten att den knappt är märkbar för djuret. Att hästen (precis som barn) tränar lekfullt med den egna kroppen som den enda belastningen. Det räcker gott. 3-årstester skall absolut inte göras under ryttare. Något som aldrig sker för ponny. Deras 3-årstester är tester gjorda UTAN ryttare. Då får de i alla fall chansen att bygga både muskler och skelett innan någon sätter sig på ryggen.

Sarah
2014-05-15 11:15
#48

En treåring är inte ett barn, det är en ungdom / tränade basket på elitnivå i min ungdom, hård träning, mycket gym osv, det har gett mig en stark kropp. Jag har skador från fall från hästen, men inte från min ganska hårda träning från tio år och uppåt. 

Att man inte tar en häst direkt från hagen och börjar rida hårt är vi nog alla överens om. Det är fel. Tränas hästen korrekt innan så blir det bra. 

Kräva form… för mig är det helt fel uttryck. Du får inte en avslappnad form om du kräver det. Gör du rätt så kommer formen som en logisk följd av det.

Annons:
P4go
2014-05-15 11:35
#49

Vilken diskussion.. 
Fast håller nog med Sarah och Peppe. 
Gör man rätt så kan man lätt sitta på och rida lätt på en unghäst vid tidig ålder.. 

När min 4 åring (fem iår) va igång gick han pass på 20-40 min i en lägre form ca 5 dagar i veckan (självklart värvat med longering och tumkörningen men oftast ridning) och va jätte nöjd med det. Reds han mindre blev han galen och stod på bakbenen pga överskotts energi. Han fick bara lucern och grovfoder. 

Jag tror beroende på hästen att den mår bra av att jobba och ridas.

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Tusen
2014-05-15 12:03
#50

#48 Visst är det krav på form. En naturlig form kommer precis som du säger, med tiden. Men hur ska man hinna med det till ett treårstest? Då blir det ett krav även om det sägs att det saknar betydelse så bedöms hästen på det sättet. Och jag vill nog påstå att en treåring är ett barn. Även om den inte är ett litet barn. Du kan nog jämföra en treåring med ett 10-årigt barn. Och då ska kroppen inte utsättas mer än för den egna tyngden.Att du tränat själv som 10åring betyder inte att det är bra.
 Inte heller att det är dåligt. Bara man inte belastar kroppen för mycket.

Jag utgår ifrån att dina tränare visste bättre än att utsätta dig för stor belastning som 10-åring utan lät dig växa till dig samtidigt som man ökade belastningen försiktigt.

#49 Vad jag vill ha sagt är inte att man inte ska arbeta med en 1-3-åring. Det tycker jag absolut man ska göra. Men det arbetet betyder inte att man ska utsätta den för några tyngre eller längre pass. Hur pigg och glad hästen än verkar vara.

Peppe
2014-05-15 12:11
#51

#50 de flesta hästar söker sig självmant neråt ganska omgående när dom slappnar av om man har gjort ett bra inridningsjobb 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Sarah
2014-05-15 12:24
#52

Vi pratar bara runt varandra. Vi är alla överens om att man inte ska rida skiten ur en treåring. Vi är alla överens om att man ska förbereda en unghäst noga och inte hoppa upp på en häst som inte gjort något öht. Oavsett ålder för inridning så ska hästen vara förberedd med tömkörning, promenader och liknande. Dock är jag, och fler, övertygad om att hästen håller bra/ bättre om man påbörjar en lätt belastning med ridning runt 3. Du har dessutom lättare att få med dig hästen psykiskt än med en tuffare trotsig 4åring och därmed minskar risken för konflikt och felaktig träning med negativitet. 

Vi hade en tjej från flyinge/ tyska elitstall i stallet ett tag. Var skithäftigt att se hur hon förberedde sin unghäst för treårstestet. Först lösdrift, sen arbete från marken, och sen uppsuttet. På tre veckor från att hon satt på hästen funkade skritt, trav och galopp i båda varven i en jättefin form. Då red hon ca 15 min 3 ggr i veckan i 3 veckor (uppvärmning från marken) Efter det tankepaus och tillbaka till det hästen kunde innan arbete från marken och några korta utridningsturer med oss andra. Det var då inget tvång involverat, bara en jäkligt duktig ryttare. I mina ögon är det så det ska göras.

CelsiusT
2014-05-15 23:42
#53

#45 Problemet är att folk faktiskt inte kan använda sin hjärna.

Ja det är psykiskt påfrestande med ryttare. Men har aldrig varit med om att en häst behöver det (och den psykiska påfrestningen stärker absolut inte skelett och senor vilket du tidigare påstått som argument för att man måste rida in en häst vid 3 år och att det skulle vara för sent att rida in en häst vid 4-5 år). Väntar man lite så är dom för det första mer mogna för det varpå det inte blir lika tufft för dom och man kan absolut jobba lugnt med en häst som är lite äldre också, speciellt om vi lyckas få "standarden" för inridningsålder att stiga istället för att sjunka i sverige. 

#46 Om du läser mina inlägg har jag aldrig dömt ut inridning vid 3 års ålder. Jag vill bara påstå att dom flesta ryttare i sverige inte har kunskap för det och att det därför inte är lämpligt att rekommendera så tidig inridning som 2-3 års ålder. Jag anser istället att det är bättre att man höjer den standardiserade inridningsålder mot 4-5 istället. Men som sagt, läser du mina inlägg så har jag inte dömt ut ridning vid 3 år. Jag ser bara inte varför man _måste_ rida hästen vid 3 år för att få en hållbar häst och att det skulle vara "för sent" att rida in vid 4-5 år istället. 

#52 Jag har faktiskt motsatt erfarenhet. Börjar du med en lite mer mogen häst som har vant sig vid samarbete och hunnit mogna innan det ställs höga psykiska påfrestningar på den så får du ingen konflikt alls då du börjar rida. Dock, dom hästar som rids in tidigt får du ofta möta tufft motstånd med, dom är inte psykiskt med dig på samma sätt och det blir lätt konflikter.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Peppe
2014-05-15 23:49
#54

#53 du hänger nog inte med riktigt :) Ponera att jag tycker att hästen ska ridas sparsamt under till exempel 1 års tid från inridning oavsett ålder. Börjar jag då med denna stillsamma ridning som 3 åring så kommer vi till mer träningsridning vid 4 års ålder. Börjar jag min stillsamma ridning vid 5 års ålder så kommer hästen vara 6 år när träningen börjar. Vilket är för sent enligt mig.

Det jag menar är att jag inte anser att man ska träna hårt så fort hästen är van att ha ryttare, man ska ta det lugnt oavsett ålder på hästen. Att då börja med en äldre häst, ja då hinner den ju bli ganska gammal innan man kommer till träning som faktiskt bygger upp kroppen.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CelsiusT
2014-05-15 23:57
#55

#54 Och där håller jag inte med dig ;P Jag håller med dig om att man ska ta det lugnt i början, oavsett när man börjar. Men jag anser inte att du kommer snabbare dit för att du börjar tidigare med ridningen. Jag anser inte att hästen ska stå stilla till 5 års ålder, men jag anser inte att ridning vid 3 års ålder är ett måste eller ens önskvärt. Och jag anser att det är fel att rekommendera folk att börja tidigare för att bli klar tidigare och dessutom påstå att det är farligt att börja senare.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Linnea
2014-05-16 08:38
#56

#55 Jag håller med. Om man tränar hästen ordentligt på andra sätt, tex tömkörning tills den är typ 4 år (börjar vid 1-2) då är den stark i kroppen redan när man börjar sitta på den och man har även hunnit stärka skelett och leder långsamt under lång tid på olika underlag mm.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Peppe
2014-05-16 08:38
#57

#55 du får gärna göra som du vill 😉

Men faktum är att kroppen stärks av lagom belastning i unga år, den skadas inte. Faktum är även att individer som inte har belastats blir klenare. Sen vad som är lagom belastning får väl var och en tro vad de vill om. 

Jag säger inte att ni har fel, jag säger bara att jag har rätt 😉

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Linnea
2014-05-16 08:41
#58

#57 Vi påstår inte heller att belastning i unga år är fel däremot håller vi inte med om att man måste rida hästen när den är 2-3 år. Finns andra sätt att träna styrka mm utan att belasta hästens rygg när den växer som mest.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

CelsiusT
2014-05-16 17:20
#59

#57 Ja du får göra som du vill också, såklart. Men jag håller inte med om att hästen måste ridas som 2-3åring. Har aldrig påstått att hästen mår dåligt av att stärkas med träning i unga år. Men jag anser inte att ridning är lagom eller egentligen ens lämplig form belastning i den åldern (det är inte mängden belastning det är fel på, utan _hur_ man belastar då man sitter på hästens rygg).

Dessutom tycker jag att du säger emot dig själv när du ena stunden påstår att 10 min ridning inte är tungt för hästen (jag anser ju att ridning i 10 min inte ger något för att stärka hästens skelett och senor) och du skriver att det är mer en psykisk påfrestning men i nästa stund påstår du att man måste belasta hästen genom att sitta på den i unga år för att den ska bli hållbar i skelett och senor.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Peppe
2014-05-16 22:08
#60

#59 jag gör ett sista försök;

Första gången du sitter på hästen så kräver du ingenting, eller hur? Inte heller andra gången, right? Det går en viss tid innan du börjar komma till arbete i ridningen och denna tid är lika lång oavsett om hästen är 3 eller 8 år. Det är så JAG anser, jag anser inte att man ska gå fortare fram med en 8 åring än en 3 åring.

Jag vill börja träna hästen fysiskt som t ex 4 åring, och för att kunna göra det, så som jag anser är bra, så behöver den grundläggande förberedelse innan det, jag vill även att hästen ska få gott om tid till vila under året. 

Ridningen som 2-3 åring räknas knappt som ridning, jag ser det mer som förberedelse inför träningen som börjar längre fram. Ju senare jag börjar med förberedelserna, desto senare kommer vi till träning. 

Och något jag inte vill är att komma för sent till träning. Inridningen är alltså bara en förberedelse för vad som kommer längre fram och inte någon särskild träning i sig. Men fortfarande nödvändig för att vi ska kunna träna när tiden kommer. Det är svårt att börja träna med en 4 åring utan att rida in den först.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CelsiusT
2014-05-16 23:00
#61

#60 Det är nog bara för oss att acceptera att vi helt enkelt tycker jäkligt olika ;P Jag anser inte att man kan komma för sent till ridningen. Jag anser att det är bra att hålla igång och arbeta hästen redan från tidiga år, men inte under ryttare. Jag anser inte att det är försent att börja rida hästen vid 4-5 år, jag tycker det är mer lagom eftersom hästen då är mer färdig. Jag förstår inte varför man måste börja joba hästen som 4 åring när jag istället kan vänta tills hästen är 5-6 eller ännu äldre innan jag börjar jobba den ordentligt. Jag anser inte heller att det är för sent att börja rida på en 19 åring, det kan liksom aldrig bli försent. Jag förstår inte varför folk har bråttom, och jag förstår än mindre varför folk påstår att man _måste_ börja så tidigt, och hur man kan påstå att hästen inte kommer hålla för att man inte börja rida den som 2-3 åring. Jag anser att det finns så mycket annat en unghäst ska få göra för att stärka sig än just att gå under ryttare.

Medarbetare på westernridning.ifokus

*~HamsterHamster~*
2014-05-17 11:12
#62

Har en snabbisfråga, hur viktigt är det att en hopphäst går bra i form när den inte hoppar?

Hur viktigt är det för ungponnysar att gå i form när de ska börja hoppa?

__________________________________________________________

Jag tycker inte heller att det kan vara för sent, men det kan vara för tidigt. Jag tycker att man ändå kan jobba hästar med lagom belastning utan ryttare från enårsåldern, den får följa med när någon annan rider en annan häst eller promenader sedan tömkörning och annat som gör att hästen blir lagom belastad i sina unga år. Är man bara ute efter bra resultat på treårstestet tänker man inte på hästen enigt mig ;)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Annons:
Linnea
2014-05-17 14:23
#63

#62 Även en hopphäst ska kunna arbeta i form annars kommer man att slita ut ryggen på den alt frambenen. Alla hästar kan arbeta i form, om nån säger att deras häst inte kan så har den inte blivit tillräckligt bra riden.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

*~HamsterHamster~*
2014-05-17 14:30
#64

#62 Bra tack, har nämligen hamnat i en diskussion med någon som säger att jag inte vet hur hopphästar ska se ut och att de inte behövs rida i form. Och så en storhäst som rids i hyperflexion och ändå släpar bakbenen efter sig. Okidoki då vet jag att det är väldigt viktigt för hopphästar också :)(är lite efterbliven just nu xD)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Spiritinthesky
2014-05-20 08:07
#65

#62 jag är ute efter bra resultat på 3-års testet! Men du skriver "bara ute efter bra resultat" är så fallet bör man ju inte ha häst, vad det än Gäller för häst eller träning.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Upp till toppen
Annons: