Annons:
Etikettfoder
Läst 849 ggr
mermaidVSsailor
5/10/14, 10:19 AM

Kraftfoder ???

Måste alla hästar ha kraftfoder, eller kan de som inte jobbar så hårt klara sig på hö..? Har också läst att hästar som lägger på sig lätt ( som tex fjordingar ) mår bra av att inte käka kraft… Era åsikter tack :)

Put your guns away it´s teatime

Annons:
Gronstedt
5/10/14, 10:21 AM
#1

Många hästar, kanske de flesta, behöver inte kraftfoder alls, oavsett arbete, så länge de får fullgott grovfoder. Men det är individuellt vad hästar behöver och alla kan inte erbjuda det bästa grovfodret - då kan kraftfoder vara en hjälp.

Caroline L
5/10/14, 12:33 PM
#2

Jag är i samma tankar som #1.


Linnea
5/10/14, 1:43 PM
#3

Ett väl anpassat grovfoder klarar sig i princip alla hästar på. Finns studier på detta med travare. Dom gick lika bra (om inte lite bättre) när de fick enbart grovfoder.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Praefatio
5/10/14, 2:57 PM
#4

Överflödigt att komma in och upprepa kanske, men de flesta hästar mår precis lika bra på bara grovfoder! Se till att ha koll på värdena bara, och komplettera med ett mineralfoder om det behövs.

CelsiusT
5/10/14, 5:10 PM
#5

Jag ser det som att kraftfoder är enbart ett "tillskott" eller kanske man ska säga komplement. Något som man ger om man inte har möjlighet att ge ett för individen tillräckligt bra grovfoder. Jag anser alltså att olika grovfoder är olika bra för olika häst-individer, och att det alltså inte finns generellt bra eller dåliga grovfoder.

Med mina hästar har jag utgått från att dom klarar sig på grovfodret, men vissa år så har skörden uppenbarligen inte varit tillräckligt anpassad för deras behov i förhållande till arbetsmängd och då har det varit ibland som man får tillsätta protein eller energi. Här finns ju både rena vägar där man själv balanserar upp protein och energi och mineraler, annars finns ju färdiga kraftfoder som man kan ge.

Jag anser alltså att ingen häst behöver kraftfoder, så länge man kan ge ett grovfoder som innehåller rätt balans för individen. Dock har inte alla den möjligheten varje år, och då kan man behöva komplettera.

Medarbetare på westernridning.ifokus

mermaidVSsailor
5/10/14, 7:22 PM
#6

Tack så hemskt mycket för svaren :) Planerar nämligen att köpa en fjordis i framtiden så var lite nyfiken på det bara.

Put your guns away it´s teatime

Annons:
Upp till toppen
Annons: