Annons:
Etikettfoder
Läst 312 ggr
[toftaholmskaniner]
5/7/14, 2:09 PM

Mineraler/vitaminer?

Hej!

Behöver lite hjälp med foder till min nyblivna häst. Han är 15 år, arab, klarar sig mkt fint på bara hösilage - fri tillgång. Har inga problem med fällning osv. Men han behöver väl ändå lite mineraler och vitaminer utöver det? Vad isåfall?

Annons:
Peppe
5/7/14, 2:19 PM
#1

Har du analys på grovfodret?

Mineraler är nämligen främst beroende av förhållandet mellan varandra, t ex ska det finnas 1,2 till 1,8 gånger mer kalcium än fosfor i den totala foderstaten. Utan en grovfoderanalys finns det ingen på denna jord som kan tala om hur mycket och vilka mineraler du ska ge 🙂

En analys kostar 500 kr, då får du reda på hur torrt grovfodret är, hur mycket energi och hur mycket protein det innehåller samt de viktigaste mineralerna 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[toftaholmskaniner]
5/7/14, 2:28 PM
#2

Analysen har jag inte nu, finns bara två-tre balar kvar sen kommer en ny omgång.

Tusen
5/7/14, 2:41 PM
#3

Jag brukar ge mineral original. Det ger en bra grund av mineraler. Till detta kompletterar jag med selen då alla svenska jordar är selenfattiga. E-vitamin brukar vara tillsammans med selenet.
Calsium tilsätter jag inte då vårt vatten är oerhört kalkrikt men däremot brukar stressade häster få extra magnesium.

Våra har fri tillgång på mineraler året runt.
Funkar det också.

Upp till toppen
Annons: