Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 716 ggr
elvirawz
5/6/14, 8:46 AM

Min medryttarhäst förstörs!

Hej!

Jag måste ha hjälp med en sak.

Jag är medryttare till en 5årig vallack som är extremt trygg och lätthanterlig. I början när jag började rida honom var han exemplarisk inga olater osv (han var nyinköpt från ett turridningsstall nu) , men nu efter några månader med nya ägaren har han börjat nypa tag i bettet och springa iväg, slutat lyda och blivit allmänt stissig.  Kan det vara att h*n "rider in fel"?

Aja, nu kommer jag till det riktiga problemet. H*n har insett att han är jätteduktig på att hoppa, vilket resulterar att de hoppar skyhöga hinder (90cm-110cm) fast det bara är 8gången med ryttare på. H*n hoppar honom ca. 5ggr i veckan (må,ti,on,to,fre) så högt! Jag vet inte vad jag ska säga till henne, men jag kan inte stå och se på när min medryttarhäst förstörs. Han kommer säkert bli skadad om hon fortsätter så!

Vad ska jag säga till henne så att hon slutar hoppa så mycket osv?

elvira.horseworld.se

Annons:
Caf_Roy
5/6/14, 12:53 PM
#1

Det är viktigt att gå försiktigt här. Hur man rider sin häst är ungefär lika känsligt som hur man uppfostrar sitt barn så risken finns att hon ber dig dra åt helvete om hon känner sig orättvist kritiserad. Är du mer erfaren ryttare än ägaren? Annars bör du till att börja med inte ta upp det själv utan få någon som är duktigare än ägaren att ta den här diskussionen. Ta försiktigt reda på om hon ser olaterna som ett problem, säg vad han gör och försök utbyta tips för hur ni ska hantera det. Gör research och tipsa om. "Jag läste i (respekterad tidning /blogg) att (känd ryttare/instruktör) säger att man kan göra så här…" Ha också väl på fötterna i form av uttalanden från stora hoppryttare som pratar om risken med att hoppa för mycket för tidigt och i allmänhet för ofta när du försiktigt frågar hur hon tänker med sin hoppträning. Ta gärna med tidningen så hon får läsa själv. Anklaga henne inte för att göra fel, säg bara att du började undra hur hon tänker kring det där när du läste det här. Säg aldrig att hon gör fel, försök i stället få henne att börja fundera och kolla upp dina källor och på "egen" hand komma fram till dina slutsatser. Det är då hon har störst chans att ta det till sig. Lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: