Annons:
Etikettövrigt
Läst 1305 ggr
Izabellaolsson13
5/5/14, 2:28 PM

Hur har ni råd?

Hej

jag undrar med alla hästägare där ute hur ni har råd att ha eran häst, säg även jätte gärna vad ni jobbar med,hur ni bor, har ni stall hemma osv.. :D

jätte tacksam för svar

Annons:
Linnea
5/5/14, 3:34 PM
#1

Det handlar om att prioritera. Jag sätter hästen framför alla mina andra intressen och framför allehanda krogbesök mm.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

CelsiusT
5/5/14, 3:45 PM
#2

Precis, allt handlar om prioriteringar. Jag köper inte så mycket kläder, smink eller går på krogen eller andra sådana aktiviteter, jag lägger pengarna på hästen.

När min mamma var liten sa min mormor att det kostade dom lika mycket att ha häst som det kostar för en person att röka. Så sålänge mamma inte rökte fick hon ha häst. För mig har det nog kostat lite mer att ha häst än vad det hade kostat att röka, men inte långt ifrån. Många av mina kompisar röker (och festar) utan att fundera över hur dom skulle finansiera det, för mig är det roligare att ha häst för dom pengarna ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Linnea
5/5/14, 4:11 PM
#3

#2 Precis, köper heller nästan aldrig kläder, använder inte smink och lägger typ allt som blir över på hästen.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Aribigga
5/5/14, 4:34 PM
#4

Jobbar heltid som växtskötare och hyr lägenhet. Man måste inte ha märkesgrejor till vare sig själv eller hästen och har man bil behöver man inte det mest centrala stallet med ridhus som kostar mer. 

Men hur man än ser det så kostar min bil mer än dubbelt så mycket som min ponny, så frågan är mer hur jag har råd med bil :O

lurvponnyn.vimeddjur.se

CelsiusT
5/5/14, 6:18 PM
#5

#4 Va? Hur räknar du då? Vi har två bilar (en halvstor och en v70), en mc och en hästtransport. Kostnaden för att äga dessa (inkl skatt, försäkring och besiktning) är ca 1200:-/mån. Visst händer det väl att det tillkommer reparationskostnader och sådär, men det är ju som med veterinärutgifter/inköp av utrustning. Sen tillkommer ju iof bensin, men den kan man ju reglera från månad till månad med hur mycket man väljer att köra. Men inkl bensinkostnaderna för 2 pers så ligger vi på samma kostnad för alla fordonen som för två hästar. Och då har vi ändå häst väldigt billigt. Så ja, det är väl kanske jämförbart att ha en häst som att ha en större bil och köra hyfsat mycket.

Medarbetare på westernridning.ifokus

P4go
5/5/14, 7:13 PM
#6

Prioritering och planering. 

Just nu får jag hem min nya häst nästa vecka. 
Problemet är att jag inte har fast jobb just nu men ah. Prioritering och planering..

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Annons:
Caroline L
5/5/14, 7:43 PM
#7

Säger också prioritering. När jag hade häst gick jag i gymnasiet, så jag tog en rejäl risk där med att ha häst på studiebidrag + underhåll. Jag fick ut 2200kr per månad och hästen kostade 2500kr per månad inkl. skoning. Två månader efter jag skaffat hästen gick jag ur skolan och blev inkomstlös, så jag hade en dålig planering. Jag skaffade mig sedan ett nattjobb och kunde då försörja hästen och förlita mig på att jag får in pengar varje månad, vilket var en väldans tur eftersom hästen tre månader senare kostade mig närmare 10 000kr.

Så inför nästa häst (som redan finns med i planeringen) ska jag ha ett jobb med en god inkomst så jag kan försörja den ordentligt och vara beredd på ev oförberedda utgifter.

Men för att svara på dina frågor: Jag gick i skolan, bodde hemma och hyrde box i ett kollektivstall.


PogoPedagog
5/5/14, 7:55 PM
#8

Vi har hästarna hemma och äger dem ihop med släkten. Jag, sambon, min syster o hennes dotter samt i viss mån övrig släkt rider dem. Det fungerar fint än så länge eftersom vi har små barn och ont om tid men gärna vill ha häst.  

Ha hästar på annat vis än hemma finns inte en chans att jag skulle ha råd med. Jag är föräldraledig från mitt eget måleriföretag o sambon studerar.

Aribigga
5/5/14, 7:55 PM
#9

#5 Jag äger en saab som jag betalar av 1500 kr i månaden på, tankar 2 gånger a 800-900 kr, 500 kr i försäkring och skatt på det. Jag räknar att  min bil kostar mig ca 4000 kr i månaden, min ponny kostar mig ca 1500 kr i månaden. Man kan ju säga att jag har en dyr bil och billig ponny.

lurvponnyn.vimeddjur.se

WinterPrince
5/5/14, 9:03 PM
#10

Jag tänkte efter lite när jag valde utbildning. Visste att jag alltid ville hålla på med hästar, och att det är en dyr hobby. Så utbildade mig till ingenjör, är rätt bra betalt.

Nu hyr jag hus med stall, så har hästen precis utanför fönstret.

Men just nu behöver jag en ny bil, vilket gör livet lite jobbigt.

Underbarn
5/6/14, 11:03 AM
#11

Jobbar som brevbärare. Men har inte fast eller heltidsjobb. Haft häst även som arbetslös. Så långe jag inte får alla möjliga veterinärräkningar på samma gång så klarar jag mig. Men har nu haft både hästen och hunden hos veterinär så nu är det riktigt tight… (Handlar inte om 5000 utan om 20000) samt att jag just köpt ny bil. Men en sak som man inte bör göra om man har häst och inte fas jobb är att köpa saker (typ e bil) på avbetalning! Rätt som det är kanske man inte har råd att betala både bil och häst. Jag köper alltid allt kontant. Annars har det gått bra. Jag bor med sambo i hans villa och hyr stallplats 2 km bort :) har två hundar och kaniner också. Även en audi A4 avant quattro som kostar mig lika mkt som hästen i månaden ungefär (lite mindre).

NinjaKakan
5/7/14, 6:32 PM
#12

Åh..jag  vill också. Är fast anställd och har bil men av någon anledning mesar jag som tusan med att skaffa egen häst. Är så rädd att jag inte reder ut vad det kostar .. Å andra sidan så prioriterar jag inte mig själv ändå… Jag vill jag vill jag vill..


CelsiusT
5/7/14, 6:35 PM
#13

#12 Lägg upp en budget, räkna ut vad hästen skulle kunna kosta där du bor. Och lägg sedan undan den summan varje månad. Om du fixar det flera månader så har du dels snart sparat ihop till inköpspriset (eller iaf en del av det, alternativt en buffert) och du har dessutom koll på vad det kostar och att du har möjlighet att lägga dom pengarna utan att det blir kris i någon annan ende av din ekonomi. Då får du liksom testa att ha häst utan att ha köpt på dig något du inte klarar. Men var då noga så du verkligen får med alla kostnader, dom är ofta fler än man tror.

Tips är att hos många banker kan man ha konton gratis, jag har ett särskilt konto till hästen dit jag sätter undan en summa varje månad som jag vet att det kostar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
NinjaKakan
5/7/14, 6:40 PM
#14

#13 Vilket supertips! Det ska jag verkligen göra. Tack. :) Lite OT då, men vad ska man räkna in ? Ni som redan är hästägare :)


CelsiusT
5/7/14, 6:43 PM
#15

#14 Sök på sajten, finns MASSOR av trådar här på forumet som listar vad folk betalar för sina hästar. Där står även specificerat vad kostnaderna täcker, så där får du tips på vad du ska räkna på. Men tänk på att kolla upp vad priserna är i ditt område eftersom det varierar mycket. Ring runt till olika stall och hör vad det kostar och fundera igenom vad du vill ha.

Medarbetare på westernridning.ifokus

NinjaKakan
5/7/14, 6:51 PM
#16

#15 Tack :D Nu blev jag minsann glad. Nu ska det räknas och testlägga kostnader på pålle. Och ursäkta för trådkapning ;)


Zaphix
5/7/14, 8:04 PM
#17

Jag pluggar.. Har en fin glädjekalkyl över hästkostnaderna, men mirakulöst nog går det ihop varje månad ändå. Men det är knappt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

ilovemyhorse00
5/7/14, 10:35 PM
#18

Daddy pays!

Upp till toppen
Annons: