Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4889 ggr
Vildenskaniner
5/3/14, 7:28 PM

Gräsallergi

Jag har börjat fundera på om min ponny inte tål gräs. Vad finns det för kännetecken på gräsallergi?

Hälsningar Linnéa och frassarnaHjärta

Annons:
Tusen
5/4/14, 12:46 AM
#1

Om din häst vore allergisk mot gräs, vad hade du då tänkt att den skulle äta? Tror absolut inte att din häst är allergisk mot gräs men är den ovan att gå på bete kan ibland vissa örter ge hudutslag. Dock inget farligt och det brukar ge sig efter ett tag.

Linnea
5/4/14, 7:19 PM
#2

Min är enligt allergitest något allergisk mot gräs men jag antar att det är pollen som menas.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Tusen
5/4/14, 7:36 PM
#3

#2 Misstänker det också. Skulle en häst vara allergisk mot gräs skulle den förmodligen inte ha en chans att överleva då det mesta grovfoder är någon typ av gräs.

Vildenskaniner
5/5/14, 9:36 AM
#4

Hästar kan vara allergiska mot gräs, vet faktiskt väldigt många som är det…

Hälsningar Linnéa och frassarnaHjärta

Sarah
5/5/14, 10:52 AM
#5

Min ena är förmodligen pollenallergiker, så han har det lite jobbigt en sväng nu på våren. Andra hästen ser ut som en liten hamster då det första gräset kommer, det är ngn liten allergi, men inget farligt.

Tusen
5/5/14, 12:16 PM
#6

#4 Om så vore fallet vad hade du tänkt ge den för mat då?

Annons:
soundtrack
5/5/14, 2:38 PM
#7

#6 visst finns det hästar som är allergiska mot gräs: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11718953.ab

Linnea
5/5/14, 3:04 PM
#8

#7 Kanske bättre för hästen att avlivas? Magen kan ju inte vara nån trevlig historia.. Och alla dom täckena hela tiden.. Den borde ju isåfall gå i en hage utan gräs.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[exo]
5/5/14, 3:04 PM
#9

Ja visst finns det hästar som är allergiska mot gräs.
Ofta klarar de av ett hö med enbart timotej.
Och inte en massa andra sorter insådda.

starstablesokande
5/5/14, 3:12 PM
#10

Det finns ju alltid kännetecken på allergier men precis som alla kännetecken så kan dem visas som falska alarm. Det jag skulle rekommendera är att rådfråga en veterinär som vet vad dem gör, speciellt om det gäller gräsallergi! :) Men vad har du fått för misstänksamma symptomer?

Vildenskaniner
5/5/14, 3:23 PM
#11

Han är diagnostiserad med knott exem, men det vi funderar på är om han kan ha en lättare allergi mot gräs, han får stora sår på sommaren, som skapas genom att han kliar sig, han får också som lager av mjäll, men vi vet inte om det kommer från exempel eller för att han kan va gräsallergiker… Han får så jäkla starka reaktioner så jag undrar om han får blir så pass allergisk av både gräs och knott. Flummig text men, men…

Hälsningar Linnéa och frassarnaHjärta

Linnea
5/5/14, 3:29 PM
#12

#11 Min får behandling mot knott- och bromsallergi. Reagerar även på kvalster, gräs och träd (de sista två antar jag är pollen). Han kliar upp stora sår om han inte täckas, tvättas regelbundet och behandlas med flugspray mm. Har mycket mjäll, tvättar därför med mjällschampo.

Nummer ett är att skydda hästen från att bli biten, nummer två är att få bort ev klåda som ändå uppkommer.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Tusen
5/5/14, 4:28 PM
#13

#9 Fast hö är ju också gräs. ..och ensilage . Även timotej är ju en grässort. 😉

Tycker inte att det är ett korrekt val av ord då det gäller detta. Att hästar kan vara allergiska mot olika saker och födoämnen är jag fullt medveten om men om man pratar men människor som är allergiska brukar man vara väldigt noga med att säga VAD de är allergiska mot. Inte bara säga att man är allergisk mot mat eller djur om det nu inte gäller all mat och alla djur. Man brukar kunna specifisera sig betydligt bättre.

Fast det är så JAG tycker.

Annons:
[exo]
5/5/14, 4:54 PM
#14

#13
Fast enligt dina inlägg #1 och #4 verkar du inte tro att det finns allergi mot några grässorter. Ja jag vet att timotej är en grässort och jag skrev tydligt att den brukar gå bra om många andra grässorter ej fungerar.

Vildenskaniner
5/6/14, 9:51 AM
#15

Han täckas med både exemtäcke och flugtäcke, han spolas också av med kallt vatten varannan dag, då det minskar klådan. Men förra året var det läskigt att se hans stora sår :(

Hälsningar Linnéa och frassarnaHjärta

Linnea
5/6/14, 11:58 AM
#16

#15 Hur kan han klia stora sår med täcket på? Då måste ju täcket gå sönder hela tiden? (Det gör för övrigt mitt också men han har inga sår.) Det är svårare att klia sönder huden när täcket är på.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Vildenskaniner
5/6/14, 1:10 PM
#17

#16 Han kliar tyvärr sönder täcket, iår är det inte ens i närheten av vad det var förra sommaren, nu är han bara varm vid manken och upp i mankammen… Han smörjs också in med tjära och lite andra klådstillande salvor från hööks.

Hälsningar Linnéa och frassarnaHjärta

LeJ
5/6/14, 9:26 PM
#18

#17 Det låter som att han redan har rätt diagnos, knottexem av den kanske svårare sorten.

Upp till toppen
Annons: