Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2785 ggr
redstaryena
5/3/14, 5:00 PM

Veterinärutlåtandet!!

Jag har funderat en del på om jag skulle göra detta eller inte men har beslutat mig för att jag ändå ska göra det. Och det handlar mycket lite om vem som hade rätt eller fel, utan det handlar väldigt mycket om att vi inte ska ge oss när vi känner att nåt inte står rätt till. Som t.e.x i fallet med hästarna från Klagshamn. Det handlar även om att inte förlita sig på att dom som har befogenhet att förbättra situationen för djur som far illa, alltid gör sitt jobb….tyvärr. Och så var fallet här. 

Hade veterinärutlåtandet varit annorlunda, och det visat sig att hästarna ändå mådde ganska bra, i motsats till vad jag trodde, ja då hade jag varit väldigt nöjd för deras skull. För faktum är att jag gjorde detta från mitt hjärta. Inte av illvilja eller för att skada någon (vilket det skrivits om här och där) 

Vad som är viktigt att veta, är att jag stod inte med som anmälare från början, utan bara SHV. Alltså togs det inte emot nån anmälan de gånger jag ringde, utan hästarna fick därför gå med sina besvär ytterligare några veckor i onödan. Och vill inte tänka på hur det slutat om jag inte vänt mig till er.   

Distriktsveterinärerna DV Flyinge Länsstyrelsen Skåne

******* leg. vet. 
Roslövsvägen 15
S-24747 Sverige
Tfn: *******
Fax:******
Diarienummer : *************

Veterinärutlåtande i djurskyddsärende

På begäran av djurskyddsinspektörerna ***** och ****, Länsstyrelsen Skåne län, har undertecknad den 16:e april 2014 undersökt 2 hästar som ägs av *****. Djuren befann sig på *********. Anmälan hade gjorts till Länsstyrelsen från SHV & Jenny (en rättelse i efterhand) 

Djurskyddsinspektörerna har föregående dag gjort en inspektion av djuren och deras miljö.

Hästarna var vid undersökningstillfället i varsin box samt på stallgången i sitt stall. Djurägare ********* var behjälplig och svarade på frågor men hon har inte sett hästarna senaste månaden då det är hennes man som sköter om dem tillsammans med ägare av gården där hästarna står.

Fjordsto, ”B*****”, enligt uppgift 30 år. Hon har haft problem med tänderna länge enligt uppgift men det är oklart om hon kollades senast för ett eller flera år sedan samt av vem (tandläkare, veterinär eller annat). Hästens var uppmärksam på undertecknad vid besöket. Hon var intresserad av foder när vi stod på gången. Hästens hull var kraftigt avmagrad vilket syntes på avstånd trots vinterpäls. Hullbedömning 1 enligt länsstyrelsens skala. Dessutom sågs muskelatrofi (tapp av muskelmassa). Hästen hade normal kroppstemperatur 37,8, auskultation hjärta och lungor utan anmärkning. Palpation alla 4 ben inga avvikelser kunde kännas. Hästen rörde sig normalt i skritt. Hästen hade mycket grovfoder kvar i boxen och där sågs bossor (bollar av saliv och foder) av grovfoder på marken i boxen. Inspektion av framtänder visade att de satt ojämt och var slitna vilket kan vara normalt på en äldre häst men kan ge problem att beta. Ingen inspektion av kindtänder gjordes då detta kräver lugnande medicin och undersökning med munstege, vilket ej ansågs nödvändigt för bedömningen.

Brun arab/halvblodskorsning, sto, ”I****”, 25 år gammal enligt uppgift. Inga kända problem med tänder men senaste kontroll av tänder gjordes för minst flera år sedan enligt uppgift. Hästen var något loj vid besöket och inte särskilt intresserad av undertecknad.
Hästens hull var kraftigt avmagrad, vilket kunde ses på avstånd trots vinterpäls och där sågs muskelatrofi. Hullbedömning 1 på länsstyrelsens skala. Hästen hade normal kroppstemperatur 38,0, auskultation hjärta och lungor utan anmärkning. Inspektion av framtänder visade att underkäkens framtänder var slitna som efter krubbitning eller som att de gnagt på något. Ingen inspektion av kindtänder gjordes då detta kräver lugnande medicin och undersökning med munstege, vilket ej ansågs nödvändigt för bedömningen. Djurägare informerade om en hälta som hästen har haft på vänster framben och som har behandlats med Cronyxin (läkemedel som är antiinflammatoriskt och smärtstillande, undertecknads kommentar) som djurägares man fått tag på på okänt sätt. När hästen tas ur boxen stöder hon inte alls på vänster bak utan hoppar ut ur boxen på 3 ben. Redan efter några steg på stallgången avtar hältan och lite senare utomhus är hon 2 grader halt i skritt på vänster bakben. Hästen är gallig/svullen nertill i båda bakben. Ingen ökad digitalpuls men ökad värme i båda hovar. På vänster framben känns en halvhård svullnad insida/framsida framknä som ej är öm. 
Vaginalslemhinnan är hyperemisk (röd), vid undersökningstillfället ses ej flytning men djurskyddsinspektör har dagen innan sett flytning. Kan ej idag se tecken på flytning på benen.

I hållningen av dessa två hästar finns stora brister. Det är en djurägares ansvar att se till att djuren sköts på bästa sätt. I detta fall har ansvarig person inte reagerat på hästarnas tillstånd och problem genom att tillkalla veterinär tidigare, vilket har åsamkat djuren onödigt lidande. Djurägare säger själv vid besöket att hon blir bekymrad över hästarnas nedsatta hull.
B***** har stora problem att äta och har antingen inte fått tillräckligt foder/rätt sorts foder eller ej kunnat tillgodogöra sig det på grund av dåliga tänder eller annan sjukdom. Det innebär lidande i form av hunger och stress att ej kunna tillgodogöra sig foder. Underhullet kan dessutom medföra ökad känslighet för andra sjukdomar. I*** är förutom det kraftiga underhullet halt vilket medför smärta. Hon kan därmed inte utföra naturliga behov såsom att röra sig, gå till foder, vatten. Hon kan också ha svårt att springa undan vilket är stressande för ett flyktdjur.

På grund av hästarnas ålder och kraftigt nedsatta hull i kombination med symptom på andra sjukdomar/problem tas beslut att hästarna ska avlivas snarast för att utsätta dem för så lite ytterligare lidande som möjligt. Djurägare förstår detta till slut och gemensamt med djurskyddsinspektörer tas beslut av undertecknad att detta kan verkställas dagen efter.

Flyinge 2014-04-16

********* 
Legitimerad veterinär

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Annons:
Viktor1111
5/3/14, 5:23 PM
#1

Även om jag tycker om att retas i bland, vet jag att du har ett stort ❤️ ( och en stor skopa ADHD 😉) Jag känner dig sen många år tillbaka och vet detta. Skit i vad folk har sagt el kallat dig. Dom vet nada. Ha det gott

redstaryena
5/3/14, 8:01 PM
#2

Amen hallå. Är du rolig eller?  Du vet för det första inte vad som skrivits eller av vem. Men kan säga så mycket som att det är definitivt INGA människor som skulle kunna  trycka ner mig eller göra mig "buhu" ledsen. Fast betyder inte att jag var oberörd bara för det. Blev såklart arg som f** men sen slog det mig, vilka ärthjärnor! (inga här inne på detta forumet)

Ha det gott du med

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

LeJ
5/3/14, 8:17 PM
#3

Jag hann kasta en blick bara på detta på fb innan det togs bort. Synd att det inte fick vara kvar, tycker detta motbevisar "sanningen" som las upp där innan och kändes som upprättelse, inte för att jag tyckte du behövde det men många reagerade väldigt konstigt i den här frågan, tycker jag.

Som jag skrev i förra tråden, tycker det var väldigt starkt av dig att anmäla och engagera dig. Många djur lider för att folk inte vill bli inblandade eller inte vågar, vilket inte är så konstigt när folk kastar skit på dom som faktiskt agerar med djurens bästa i åtanke. Så återigen, bra jobbat.

redstaryena
5/3/14, 9:08 PM
#4

#3 Tack. 

Som du beskrev lite , så tog dom bort den tråden… ja vad jag än skrev, togs det bort! Fick dom ta kritik som inte var jätte "snäll och försiktig" eller "utanför ramarna" , då raderades det. Och just det gjorde mig mest  förbannad i slutändan. Man blir mörkrädd. 

Känner att här inne FÅR man tycka annorlunda, så länge man håller sig till iFokus policy,utan att det tas bort. 

Det andra forumets policy var "Tyck som vi annars raderas det" 

Tycker det är viktigt att folk får kännedom om att så här KAN det se ut. Bryr mig mindre om att det var just jag som tog initiativet denna gången med hästarna och är inte ute efter en medalj. Men tyvärr är inte det inget undantagsfall.                                                                 Och för andra är detta kanske inget nytt men jag blev faktiskt chockad över hur saker och ting sköttes. Det värsta är att det finns många fler som beskriver samma sak.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Viktor1111
5/4/14, 12:40 PM
#5

Ärthjärnor😃?

redstaryena
5/4/14, 6:19 PM
#6

#5 Vad är nu så konstigt med det då? 

Förresten menade jag inte ALLA där inne, men dom som tycker att det är okej att tysta ner andras åsikter så fort det inte passar (och det var en hel del) är i mina ögon "ärthjärnor"  Typ, kan inte tänka själv.      Hmm…lite som en sekt faktiskt. Fattar du nu? 

Flera stycken underbara personer valde att ge uttryck för sina åsikter ändå. Till följd av detta, fick dom ta skit från olika håll (ja om  man nu inte blev bannad såklart) Härligt ställe!

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Annons:
Zahara
5/5/14, 8:30 AM
#7

Har varit i andra änden av detta, alltså den som blev anmäld. Fick besök av länsstyrelsen och efter uppvisande att tänderna var bra så lades allt ner.Men hade anmälaren (som var hästägare) lyssnat på mig hade jag sluppit detta. Jag har ett sto, ett varmblod som nu är 30. På vårkanten ser hon lite skabbig ut då hon tappar hull på vintern oavsett foder. Hon är i övrigt frisk och pigg och har fina tänder, rullar sig, äter och busar med 6åringen. På våren tar hon sig igen, allt detta berättade jag för personen, även att jag har kontakt med avlivning i fall det blir nödvändigt då jag vet att hon är gammal. Vinterpäls har hon massa och denna tappar hon sent och allt på ca 1 veck, ni kan ju själv tänka er hur hon ser ut då! Deta har hon alltid gjort de 12 år jag ägt henne. Mitt stall är rent och fint, stora boxar fina stora säkra hagar, både halm och grovfoder finns det gott om. Allt detta såg och berättade jag för den anmälande personen och ÄNDÅ anmälde Hon!! Har själv anmält med, med då visste jag att det inte stod rätt till och då ska man klart anmäla. Men alla de som anmäler i onödan ogillas. Till TS, bra att du fick ut vet och hästarna slipper lida, men den som är gammal och tunn men i övrigt frisk ska hon med tas bort? En lite rolig biefekt är att jag hade ute Rosita från djurskyddsinspektörerna på tv :) kan säga att hon inte är hhästkunnig :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

redstaryena
5/5/14, 12:54 PM
#8

Nej det tycker jag inte. Men det handlade inte om detta här..tyvärr. Eftersom jag var där och såg hur de försämrades kraftigt på kort tid och den ena hästen knappt kunde ta sig fram redan från början, så har jag svårt att tänka mig att dom skulle rulla runt och vara spralliga. Har man en häst som mer eller mindre tar sig fram på 3 ben, är det nåt som inte står rätt till. Och då det är förklarat att ägaren inte sett hästarna på en månad och hon blir "bekymrad över hästarnas hull" då har omsorgen för hästarna inte funnits där. Vet inte hur ofta tänder kollas på  hästar eller hur ofta det görs när de blir gamla, men att det skulle gå  flera år är väl lite konstigt och inga papper och namn på veterinärer finns dokumenterat. Nu var detta inte mitt beslut. Hade det framkommit att det var 2 fullt friska hästar( för sin ålder) ja då hade det varit jätte bra!! 

Betvivlar inte att det finns stora brister hos djurinspektörerna och djurenheten. Därför kan jag visst tro på det du skriver här och vad andra påstått. Och det var som tur var en veterinär som gjorde den bedömningen i slutändan och dom vet förhoppningsvis vad som är rimligt för en gammal häst att ha för åkommor. Jag hoppas och tror att en veterinär hade sett skillnad på din häst och dessa. 

Att hästarna bara skulle behövt mer kraftfoder och vara friska annars, men att ändå blivit avlivade p.g.a alla anonyma anmälningar var ren och skär lögn. Och även om det skulle varit sant, vem gör så!? 

Inte en enda ifrågasatte detta, eller att hon faktiskt bara träffat HUS ägarna och inte ens sett hästarna själv! Utan Väldigt MÅNGA valde att svälja dessa lögner med hull och hår.  

Från vems mun dessa lögner egentligen kommit från början eller vad som förvanskats i Maria Bs berättelse, vet jag inte. Men det var lögn efter lögn,. Och fortfarande ska jag behöva svara på frågor som din :

"Ska den som är gammal och tunn men i övrigt frisk tas bort?"

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Viktor1111
5/5/14, 1:19 PM
#9

Inte konstigt alls :) Bara lite roligt att du är så pass "rumsren" här.

Linnea
5/5/14, 3:33 PM
#10

#7 Vilken menar du är gammal men frisk i övrigt? Den som inte kunde tugga? Visst det kanske hjälper att raspa tänderna men om det inte gör det? Dessutom sa dom själva att hästarna blev väldigt oroliga när dom inte var tillsammans vilket innebär att det humanaste troligen är att avliva även den andra med tanke på åldern.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

redstaryena
5/5/14, 6:02 PM
#11

Lite så här är det (och detta gäller inte bara denna tråden eller bara dig#7) att jag som person förknippas med att vara en förespråkare för att avliva hästar som är gamla eller som ser gamla ut. Och var kommer detta ifrån? Jo ifrån en historia som är oriktig. Även kommentarerna som foljde, är inget som ska förknippas med mig. Vilket det såklart gjort. Har varit hos dessa hästar en hel del och nu är dom inte där längre, vilket jag tänker på när jag passerar. Och kan säga att jag önskar att veterinären hade kommit fram till en annan slutsats och att jag bara hade överreagerat. Hade gärna sett dom vara kvar, men inte i ett annat tillstånd. Tro inget annat.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Zahara
5/7/14, 10:00 PM
#12

Jag förknippar inte dig med något och har inte ens läst alla de här historier som alla pratar om här, har inte ens läst ärendet det gäller, har ara läst det som står i denna tråden! MEN vet att många hästar får avlivas när de inte duger till ( men fullt friska) för, helt ärligt, det är dyrt att hålla häst. Som jag sagt har jag med anmält när hästar farit illa. Detta har resulterat i både avlivningar och till det bättre i olika situationer! Och min fråga om den "friska" tycker jag är en relevant fråga. Många (okunniga) har sagt till mig i 10 år att ta bort min tant då hon inte duger till tävling och hård träning. Men jag har haft tio års motionsridning och massa bus och härliga Skogsturer på henne. Hon har fostrat upp två föl och min nuvarande 7 åring(häst) och min dotter på 5år. Igår har jag beslutat att detta blir hennes sista sommar, hon är fortfarande fullt frisk men jag märker att orken börjar minska på henne. Veterinärerna tar alltid besluten i den situationen du nämner om det går så långt som till avlivning. Tänder på en 25+häst bör kollas med 6-12 månaders mellanrum….

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

redstaryena
5/7/14, 10:29 PM
#13

Det finns 2 trådar om detta här inne på iFokus, i en tråd är bilder på hästarna med. Sen har det skrivits om det på FBs hästforum. värsta cirkusen där inne.

 Som sagt, är inte häst expert. Hade därför aldrig vågat mig på att bedöma någon annans häst eller föreslå nåt sånt. Att tävla med djur sysslar jag i heller inte med. 

"So what om hon inte kan tävla" tänker jag liksom.  

Klart att jag inte tycker att nåt djur överhuvudtaget, som är gammalt men friskt i övrigt, ska bli avlivat.  

 Det verkar som om du sköter dina djur exemplariskt och redan har funderingar på hur,varför och när du tror det blir bäst för din häst att gå vidare. 

Men dessa hästar hade antagligen blivit försummade under en längre tid. Oavsett djur art, ska man aldrig försumma sitt djur. Och det gör ju knappast du. 🙂M.v.h Jen

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Annons:
djur&djur
7/20/14, 12:54 PM
#14

Hej redstaryena. Följde trådarna på facebook. Öppnade konto här efter en tid och har sen hänt mycketl i mitt liv som fått ta all min tid. Men nu är jag på banan igen. Ville bara säga, vilket aldrig gjordes då (hann inte) att du och ett par andra var mycket starka som orkade ta all skitsnack från alla människor. Det är skrämmande hur vi är funtade och hur snabbt vi slutar att tänka själva.

Upp till toppen
Annons: