Annons:
Etiketthoppning
Läst 907 ggr
axa
5/3/14, 12:58 PM

Vad ska jag göra? Orkar inte mer!

Nu är jag trött på min ridinstruktör och orkar inte mer! Jag går på hopplektioner med en 17 årig häst som är en aning rädd för saker men var som en annan häst när jag red honom, han var trygg när jag red honom. Hopplektionerna är varannan vecka och jag har arbetat den här hästen i över två år i hoppning. Allt var perfekt i hoppningen och han vägrade aldrig, tills km hade varit. Jag var inte med, då jag inte var i Stockholm under den veckan då km var. En annan tävlade med denna häst och på första hindret faller ekipaget framlänges. Dom klarade sig men hästen får uppskrapade framknän och blev halt. Han fick en dags vila. Jag hoppade inte honom på en månad. Första gången jag hoppade honom efter km så vägrade han, sprang vid sidan av, genade och höll på. Krutet var borta. Andra gången jag hoppade honom var det samma sak och gissa vad lack min ridinstruktör blev . Skriker "skänkla", "tagga upp honom" osv. men jag kämpar allt vad jag kan och inget händer. Sen kommer en av de spydiga kommentarerna hon kan ge ibland. "du är inte som du var förut. Var som då, annars hoppar han inte" och så skyller hon på allt annat som jag gör perfekt. Varje gång hon skriker på vad jag ska göra innan ett hinder tvärstannar han. En annan gång jag hoppar honom med en annan instruktör smiter han men stannar inte. Hård kritik får man från från ridläraren på hopplektionerna, jag gillar det inte längre. Såklart jag kan ta kritik men inte så jäkla mycket och hård kritik på samma gång. Hon får mig att framstå som en nybörjare. Påpekar man något för denna ridinstruktören så blir hon riktigt arg så vill inte prata med henne. Vad kan det vara med hästen? Kan han vara rädd att skada sig på samma sätt eller har han kanske fortfarande ont? Har ni varit med om något liknande? Vad kan jag göra som ryttare?

Annons:
Annette
5/3/14, 1:06 PM
#1

Byt instruktör.

mellis98
5/3/14, 1:19 PM
#2

För det första tycker jag att du ska snacka med din instruktör, vill du inte det är det bara att byta. Jag själv tycker inte heller om när jag får kritik på kritik utan jag behöver mycket uppmuntran istället!

Jag vet inte hur det egentligen ligger till men som du skriver verkar det som att ni skiter i hästen och endast fokuserar på vad du vill. Vilket är att hoppa. Eftersom att hästen gick omkull vid en hopptävling tror jag att hästen har byggt upp en slags rädsla för att hoppa, i tron om att det kommer hända igen. Först och främst måste du hoppa honom? Går det inte lika bra att köra dressyr eller ta turer i skogen? Om inte tycker jag att ni ska börja med markarbete. Kör lite kavaleti, hoppa låga hinder, typ 30-40cm och arbeta er uppåt. Du måste stärka hans självförtroende och lyssna på honom! 

Försök att tänka dig in i hans situation. Om du skulle ha stupat framåt när du exempelvis åkt skidor och slagit dig ganska rejält hade inte du velat börja med att åka i den största baken det första du gör va? Börja smått och arbeta er uppåt är mitt tips! Sen kanske hoppdagarna för den här hästen är över? Börja med att se hur hästen mår och sätt hans hälsa före dina viljor! :)

axa
5/3/14, 5:04 PM
#3

Ska faktiskt sluta rida dessa hopplektioner. Jag vill inte hoppa denna häst mer då han som du nämt byggt upp en rädsla och hans hoppdagar tror jag är över. Detta är inte min häst, skulle aldrig bara låta en häst som jag hade ansvar över vila i en dag efter olycka som drabbat honom negativt och som han blivit halt i. Nej, denna grupp är en specialgrupp som intiktar sig i hoppning för att utveckla ryttaren i det som behövs inom hoppningen. Om han var min skulle jag bygga upp hans självförtroende och göra som du säger, börja lågt. Kan inte bara ändra eftersom det inte är min häst och rida ut i skogen.. Även om det skulle varit mycket bättre för honom. Det är inte jag som vill, och även om jag skulle säga att jag tycker att han inte borde gå i denna hoppgrupp så skulle hon ändå inte låta mig rida en annan häst.. Eller iaf förut, med tanke på att "jag inte var den jag var förut och inte rider honom på samma sätt som då". Jag ska försöka prata med henne, förhoppningsvis så lyckas jag övertala henne att han inte behöver hoppa. Ibland känns det som om hon inte förstår att hästar inte klarar allt vi ber om och att man inte kan köra stenhårt med dom.

mellis98
5/3/14, 6:46 PM
#4

#3 förstår dig. Har själv jätte svårt med människor som tror att hästar är mirakeldjur som kan hoppa 1,50 efter att ha skadat sig och endast fått stå en dag. Hoppas på att det blir bättre för dig och hästen och att din instruktör förstår dig :)

redstaryena
5/3/14, 7:50 PM
#5

Utan att kunna så mycket..men säger bara, vilken usel INSTRUKTÖR. 

Hästar är väl känsliga djur? Skriker instruktören på dig, skriker hon ju på hästen samtidigt. Vad man än är instruktör i passar det sig inte skrika och gapa..ja möjligtvis i det militära kanske.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

axa
5/3/14, 8:27 PM
#6

#5 Ja det är känsliga djur, men hästarna hon skriker på är väl vana :/ Jag har ett hum om att han också varit med om något dramatiskt när hon skrikit på honom, eftersom han blir rädd och tvärstannar och har sig så fort hon skriker. Hon förstår inte denna häst helt enkelt. Hon har vissa dagar hon är väldigt uppmuntrande och vissa dagar är hon negativ mot allt och så. Det gör det jobbigt för mig som ryttare (och andra), och säkert hästarna också. Det är svårt att läsa henne. Och trots det är hon den mest utbildade instruktören på stallet…

Annons:
redstaryena
5/3/14, 9:13 PM
#7

Kanske så att hon kan vara lite bättre vissa dagar men det kan också vara jobbigare att inte veta var man har en människa. Nä, hon får nog gå  lära sig "anger management"

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Quirinia
5/3/14, 11:34 PM
#8

Sluta rid hästen och skäll ut din ridlärare för dennes dåliga beteénde. Säg åt henne att du faktiskt inte accepterar att bli behandlad så.

Upp till toppen
Annons: