Annons:
Etiketterboktipsfilmtips
Läst 1153 ggr
Linnea
2014-05-03 09:58

Mustanger på tv!

Igår råkade jag slå på kunskapskanalen, det var ett program om mustanger. Dom har lite problem med dom, en del vill ett de ska vara färre, en del vill att dom ska vara många fler. Det fångas in väldigt många varje år varav en del säljs.

De hälsade på en gubbe som var så duktig och använde positiv förstärkning för att tämja vildhästarna och köra in dom.

Ja jag kan nog inte riktigt hålla med.. att kedja ihop bakbenen på hästen när man ska köra den känns inte som positiv förstärkning.. Tyvärr framkom det inte varför han gjorde så, jag antar att det var för att hästen inte skulle sticka men isf har han ju inte vant den tillräckligt vid grejerna.

Programmet finns säkert på svtplay - gå in och titta!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
[Seaside]
2014-05-03 10:00
#1

Programmet går visst i repris idag på Kunskapskanalen kl. 19.15 Glad. Då ska i alla fall jag bänka mig

Comedy
2014-05-03 16:53
#2

Mina föräldrar satt och kollade på det medan jag pluggade, så hörde lite vad de snackade om. Det var verkligen en glorifierande och snedvriden bild som gavs!!! Att rodeo skulle visa upp hästarnas "graciösa" sida eller vad det nu var som berättaren sa var ju helt sjukt. Stackars, stackars hästar som blir tvingade att vara med i rodeo. Det var en massa annat som sas och som vinklades positivt när det egentligen är helt förkastligt så tyckte att det där programmet nästan var värdelöst. De negativa sakerna övervägde i vilket fall de positiva enligt mig… BLÄ! :(

Linnea
2014-05-04 19:12
#4

#4 Hästar kan tränas till rodeohästar precis som dom kan tränas till något annat. Tyvärr är det väl fortfarande vanligast att man gör som man alltid gjort dvs kniper åt gjorden på "rätt" ställen osv.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Comedy
2014-05-04 19:51
#5

Men hur lär man hästen till att bli en rodeohäst och göra motstånd utan hårda metoder…? I min värld känns det rätt omöjligt :(

JTphoto
2014-05-04 21:00
#6

Precis som Linnea säger tränas oftast rodeohästar till att göra det dom gör. Hästarna är oftast rena från ung ålder fått vänja sig vid remmen och vet att när den är på är det dags för show. Remmen ska inte behöva spännas hårt eftersom hästarna vet vad som gäller. (Jag säger INTE att jag tycker om rodeo, bara hur det fungerar, eller snarare bör fungera)

Men jag håller med om att många av metoderna i dokumentären är väldigt konstiga då de säger att de handlar om positiv förstärkning…  

Men å andra sidan så får ju hästarna ett liv, de verkar lugna i personernas närvaro. Vilket är bäst, de lever ju i alla fall?

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Annons:
Linnea
2014-05-05 15:07
#7

#5 Om du berömmer hästen när den bockar så kommer den att göra det igen. Du kan lära den speciella hjälper eller att bocka med nån speciell utrustning. Inte ett dugg svårare än att lära den att trava eller galoppera på kommando.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Comedy
2014-05-16 23:44
#8

Tror ändå inte på att det är speciellt bra för hästen. Har alltid ogillat rodeo med hästar och tjurar, anser att det ger stress för djuren. Sen att det finns vissa "positiva" inlärningsmetoder, jaha okej, det var väl tur, men kommer ändå aldrig se rodeo som något bra… Tyvärr! På den punkten är jag väldigt stängd och bestämd!

Linnea
2014-05-17 14:19
#9

#8 Jag gillar inte heller rodeo men om dom nu "måste" hålla på med det så är det ju bra att dom har kommit på bättre metoder.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: