Annons:
Etikettövrigt
Läst 621 ggr
NinjaKakan
5/3/14, 8:57 AM

Mår dåligt efter avkastning

För några dagar sedan var jag iväg och red min förhoppningsvis blivande medryttarhäst ( nu är jag inte spec. säker längre) . Och han kan bocka för att han har mycket energi, vilket jag köpte rakt av. Så allting gick väldigt bra tills han fick ett riktigt utbrott. Bockserie (där jag satt kvar) men sen en tvärtnit och här händer något jag inte kommer ihåg. Men hamnade mellan hans ben så han stampar mig på låret och blir allmänt mörbultat. Men jag hoppade upp igen och red och det gick väldigt bra. 

Men efter detta så har jag mått så jäkla dåligt. Har varit ledsen, känner mig dålig som ryttare, att jag inte borde syssla med hästar och smärtan från låret är jobbigt. 

Varför känner man sig såhär ? Annars när jag trillat av så har det inte varit en så big deal, men denna gången så var allt så annorlunda. Jag kände inte en minsta vink till att han skulle börja bocka. Inte en spänning i ryggen, inte en vift på svansen. Inget. Och han gick inte att få upp huvudet på heller fast försökte styra han både innåt och uppåt.

Åh. jag vet inte vad det är med mig. Har ni också mått så någongång efter något sånthär har  hänt ?


Annons:
Linnea
5/3/14, 9:08 AM
#1

Du kan ha fått en hjärnskakning, då mår man dåligt. Vet inte om du mår illa på det viset men det kan vara pga det.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

NinjaKakan
5/3/14, 9:16 AM
#2

#1 Mycket möjligt då jag har ett blåmärke i ansiktet under mitt öga. Mår iförsig inte illa men har varit väldigt trött..


Linnea
5/3/14, 9:18 AM
#3

#2 Gå till vårdcentralen så fort du kan isf för om du har hjärnskakning är det viktigt att du sköter det på rätt sätt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

NinjaKakan
5/3/14, 9:20 AM
#4

#3 Ja det ska jag göra då. Ringde sjukvårdsupplysningen igår för att prata om mitt lår då blåmärket är som en hand i storlek och för att jag inte har känsel på ett ställe där, plus att jag är kall. Dom sa till mig att avakta MEN om det inte försvunnit inom 1-2 dagar att jag var tvungen att söka för att det inte var bra att jag var kall och inte hade känsel där. Så får väl ta en runda dit ändå.


Facie
5/3/14, 9:40 AM
#5

Kolla upp det där med hjärnskakning, det är viktigt att veta att du är helt frisk.
Jag kan tänka mig att du mår extra dåligt eftersom du antagligen hade väldigt höga förväntningar och kanse var lite nervös inför provridningen? Jag tycker du var jätteduktig som satt upp igen och fortsatte. Du sa att det gick bra sedan, försök fokusera på det istället och tänk på vilken möjlighet att få rida en häst som är lite utmanande och antagligen kommer göra dig till en bättre ryttare :)

Pretty wise //

Anon
5/3/14, 1:00 PM
#6

För min del kan det vara så att jag börjar tänka på risker som jag inte har tänkt på innan. Typ en gång gick min häst omkull på knäna i galopp och jag trillade ju såklart av. Trots att jag aldrig har galopperat på ojämna underlag och liknande, så var det ju en grej jag inte ens räknade med kunde hända. Sedan dess har jag börjat tänka mer på den risken och jag är ännu mer noga över att underlaget är bra. Jag har helt enkelt blivit lite fegare. 

Så kan det inte vara så att du egentligen är rädd, fast du inte riktigt vill erkänna det för dig själv? Att du är lite orolig över att det ska hända igen? Jag tror att det är helt normalt nämligen. Man kanske inte är så sugen på att åka bil igen efter en bilolycka liksom och man kanske inte känner sig jättesugen på att hoppa på en studsmatta om man tidigare har brutit armen på den. Det är nog så man funkar, men det är ju viktigt att man inte ger upp då utan fortsätter rida eller vad det nu handlar om.

Annons:
NinjaKakan
5/7/14, 6:38 PM
#7

Åh vad ni sätter hammaren på spiken. Ja, jag blev väldigt paff och chockad, och hade väldigt höga förväntningar trots allt. Så nu klarnar saker upp lite. (Och ang hur jag mår i kroppen är jag helt frisk, fortfarande med ett rejält blåmärke kvar men allt annat är bra.) Ägaren har mejlat mig och undrar om jag vill fortsätta rida honom eller inte. Men jag tvekar en del. Är rädd att jag tar mig vatten över huvudet, att jag inte reder ut honom och att jag åker i backen fler gången, men å andra sidan så när det  gick bra så kändes det riktigt bra. Är så kluven… Samtidigt som det inte känns som jag är tillräckligt rutinerad för att fixa en sån häst som gör så (Då han gör så mer eller mindre vid varje tillfälle han rids.. ÅÅÅH. Och jag vill inte svara något jag kommer ångra mig på i slutänden. Beslutsångest..


Upp till toppen
Annons: