Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 430 ggr
strong.ale
2014-05-02 18:03

Läder

Bästa sättet att tvätta och rengöra läder?

Annons:
Niklas
2014-05-02 18:18
#1

Du kan till exempel använda galltvål: http://galltval.se/tips-och-rad/


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Inkanyezi
2014-05-02 18:20
#2

Jag har använt Ekol lädertvål (med kallt vatten), sedan torkar man av så gott man kan med en trasa och låter det torka svalt. Innan det är helt torrt smörjer man med lämplig smörja. En del föredrar minkolja, andra annat. Om man inte smörjer blir lädret hårt.

Zaphix
2014-05-02 19:46
#3

Avänder ekoltvål och smörjer med läderbalsam. Olja är inte så bra för lädret, bättre med läderbalsam.

Rengör ofta, men de saker jag är rädd om använder jag inte balsam på så ofta då lädret blir mjukt och mår inte så bra av det. Utan lagom ofta. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Facie
2014-05-02 19:49
#4

Det bästa sättet tycker jag är att köpa ett ordentligt sadelbalsam och tvål och smörja efter varjegång man använt. Då håller sig grejerna bättre, är snyggare och framförallt renare för hästens skull.

Pretty wise //

strong.ale
2014-05-02 21:15
#5

Jag har riktigt gammalt läder och smutsigt och det har legat ute ett tag så finns det något specielt knep då?

Pelzi
2014-05-02 21:19
#6

Lägg i såpa bad först allt en liten stund, sen kan du torka av allt :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Annons:
Inkanyezi
2014-05-02 21:19
#7

Skrubba av utvändig smuts med borste och någon av de föreslagna tvålarna, och smörj därefter in det med den metod som du föredrar. Om det har ändrat form och stelnat, behöver det mjukas upp ganska mycket, men om det är fuktigt och mjukt, så räcker det med att se till att det tar rätt form när det torkar.

Använd inte hårtork eller torkskåp eller liknande, utan högst rumstemperatur vid torkningen. Se till att det är rejält luftigt.

[Justie]
2014-05-02 21:54
#8

Jag hittade ett träns som var så gammal och stelt att man kunde hålla det i nackstycket och få det att stå horisontellt rakt ut! Vi la det i olja, dock blev det nog lite överdos då det fortfarande (ca 7 månader sedan) "svettas", men mjukt och smidigt blev det! 🤪

Upp till toppen
Annons: