Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 668 ggr
manzii
2014-05-02 16:02

Unghäst!

Jag har precis köpt ett ettårigt sto och hade tänkt att börja träna nh med henne. Detta är min första unghäst så undrar om någon kan ge lite tips på vad jag mer kan göra med henne och vad man ska göra vad vid olika åldrar? Eller någon bra hemsida på tips? :)

Annons:
Linnea
2014-05-02 16:31
#1

Promenera, miljöträna, löshoppa mm. Såklart korta pass och inte varje dag i början.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Caf_Roy
2014-05-06 18:46
#2

Det finns en nh - sajt här på iFokus, kolla där. Tror dom har hela artikelserier med olika nh-övningar.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

manzii
2014-05-07 22:30
#3

Tack!

WinterPrince
2014-05-08 07:30
#4

Mycket miljöträning körde jag med min unghäst, slå in honom i presenning, skramla med småsten i läskburk etc. Gå på mycket promenader, upplev världen! Det kommer du vara glad för framöver i utbildningen. Låt henne också öva på att våga gå först, så småningom utveckla till tömkörning, det kommer också underlätta när du senare kommer upp på ryggen. Men det är lite av en balansgång, du vill inte att hon ska börja gå förbi dig och över dig.

Glöm inte lägga in perioder med helvila ibland. Det brukar göra dem gott, få smälta allt de lärt sig.

Peppe
2014-05-08 07:37
#5

Fokusera på det vardagliga i början, ta av på grimma, leda till och från hagen, kanske en runda i skogen. Stå uppbunden, bli borstad, lyfta hovar osv. även lastning och att vara ensam är bra att träna. 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Zahara
2014-05-08 08:30
#6

Miljöträning, min har jag miljötränat med allt som låter och rör sig. I dag har jag en häst som är lugn och fin och litarpåmsin ryttare, så skönt!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: