Annons:
Etikettridning
Läst 1073 ggr
ElinaS
2014-05-01 12:25

Övergång från ponny till storhäst

Jag tar det från början. Hela mitt "ryttarliv" har jag ridit på ponnyer. Mest B och C-ponnyer men har även ridit D-ponny. Såklart har jag även ridit på stora hästar, men då har jag mest åkt ist. för ridit. Efter ett kort riduppehåll ringde min tränare och frågade om jag ville börja rida hennes hästar. Hennes lägsta häst är 169, hennes högsta är 180. Jag är 167 cm lång och väger 45 kg. Dem problemen jag hade när jag "åkt" storhäst är att jag gärna vill rida samlat/sakta. Fast hästen går hemskt sakta tycker jag att det går för fort. Dessutom så minns jag hur svårt jag haft att rida ihop hästen. Jag förstår så mycket som att jag måste rida med teknik för att få en sån "bjässe" att lyssna. Har ni några tips för att underlätta min övergång?

Annons:
trex
2014-05-01 12:56
#1

Det bästa du kan göra är att prata med din tränare, som äger hästarna du skall rida.

viktoria91
2014-05-01 13:10
#2

Jag tycker tvärtom, att storhästar är lättare att rida. Ponnyer är, ja ponnyer. ;-) Dock har hästar större steg så går ju fortare, rid för tränare. :-)

ElinaS
2014-05-01 18:38
#3

Självklar jag ska rida för tränaren, alltså hästägaren. Hon är ju jätteduktig och har säkert hjälpt många ponnyryttare med deras inridning på storhäst. Dock vore det "bra" att ha några andra tips med i bakfickan tills jag ska dit :)

Quirinia
2014-05-02 08:26
#4

Jag tycker som #1, prata med din tränare om vad du har för "problem", så att säga, hon kan säkert hjälpa dig. Vi kan förmodligen inte ge dig tips på hur du ska rida hennes hästar. :)

Dressyr.muppen
2014-05-02 08:44
#5

Jag tycker att det är lättare att rida stora hästar, då ponnyer gärna vill springa snabbt och smita iväg ibland. Ja, det känns som om det gör snabbt eftersom att de tar mycket större steg än vad ponnyerna tar. Men efter ett tag så blir du van :) Träna för tränare om fu blir osäker på teknik osv, dock har jag aldrig behövt någon speciell teknik då själv är 168 cm och min häst är 170 cm :)

Linnea
2014-05-02 11:22
#6

Du kan ju säga att du vill börja med dom minsta eller mest lättridna hästarna eftersom du inte är så van att rida storhäst.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Caf_Roy
2014-05-02 12:25
#7

Största skillnaden mellan ponny och storhäst tycker jag är att man måste planera sin ridning mer på storhäst. Medans en ponny kan vara på väg åt ena hållet en sekund och andra hållet nästa har storhästarna så mycket mer kropp och längre ben att hålla ordning på. Då måste man planera sina svängar i god tid så hästen hinner byta riktning på alla kilona utan att snubbla på de långa benen. Det är också ännu viktigare på storhäst än på ponny att hästen bär sig själv och lyssnar på dina hjälper. Det ska vara så att du ber hästen om nånting med dina hjälper och den utför det med egen muskelstyrka. Det ska inte vara så att du med din muskelstyrka flyttar hästen, det är den alldeles för tung för.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: