Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 945 ggr
Linnea
2014-04-29 11:37

Synlig mask?

Jag avmaskade min ponny i torsdags. Han är inte avmaskad på sju år och i höstas skickade jag in träckprov för första gången. Han har aldrig visat några tecken på stora maskangrepp och innan gick han alltid i stora hagar. Numera liten hage men den mockas ofta. Träckprovet visade 30 epg så jag avmaskade inte då. Däremot tappade han vikt i samband med pälssättningen och har fortfarande inte gått upp helt igen trots att han får mycket mer foder än han normalt sett skulle kunna få utan att bli fet. Jag tänkte ju då att av nån anledning så har väl maskarna förökat sig rejält och att det är därför han inte går upp (har aldrig haft det här problemet innan) så jag fick medel utskrivet.

Om han nu har så pass mycket mask, borde man inte se maskarna när dom kommer ut? Dom kan ju bli rätt långa och eftersom han inte är avmaskad på så länge så dom som nu dör borde ju vara stora eller?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Madick
2014-05-09 20:20
#1

Det beror på vilka maskar du menar. Lilla blodmasken är bara en dryg cm lång. Om din häst tappar vikt och det skulle vara en mask som är boven är det mest troligt bandmasken, den behöver man göra ett särskilt prov för eftersom den släpper ägg oregelbundet. Bandmaskprovet som är en extraundersökning använder 10ggr så mycket träck och centrifugeras och floteras i tyngre lösning än för rundmaskar (som är äggmaskiner och lägger ägg hela tiden när de är könsmogna).

Upp till toppen
Annons: