Annons:
Etikettfoder
Läst 6163 ggr
Rafflan
2014-04-25 17:51

Vilken typ av lusern ska man ge?

Min häst är lite tunn och omusklad, han får så mycket hö han orkar äta i boxen (ute måste jag anpassa högivan efter dem andra hästarna i hagen) och är avmaskad.

Nu får han 12 kg hö och 1 dl musli.

Ska börja bygga upp musklerna nu och tänkte då ge nåt för att hjälpa honom i hullet + muskelbygget och av vad jag har läst låter det som lusern är det bästa att ge?

Men vilken sorts lusern ska man ge?
Krafft Lusern Mix. 20 kg. En kombination av varmlufttorkad lusern, gräshö, melass och vegetabilisk olja. Hög fiberhalt.
Krafft Lusern Pellets. 25 kg. LUSERN Pellets är ett grovfoderbaserat varmluftstorkat proteintillskott.
Krafft Lusern Hackad Strå. 20 kg. En varmluftstorkad lusern som har den naturliga grovfoderstrukturen bevarad. Passar till alla typer av hästar som har behov av extra protein.

Och hur mycket ska man ge/dag?

PS: Han är väldigt aktiv och lite het så om jag ska ge nåt annat än lusern får det inte vara nåt som gör honom piggare ;)

Annons:
JustMySelf
2014-04-25 17:57
#1

Jag hade gett det sista alternativet :) Melass är ofta onödigt, och pellets kan ge foderstrupsförstoppning om man inte blöter det ordentligt. Så i första hand hackat strå, i andra hand mix (t ex om din häst inte skulle tycka om enbart lucern) och som sista alternativ pellets.

Alex
2014-04-25 18:34
#2

Strå ser jag ju personligen som det bästa, så hästen får extra tuggtid, men i ditt fall, där hästen redan får så mycket hö han orkar äta, så finns ju risken att han inte orkar äta lusernet om det är i stråform, om du inte byter ut en del av höet, vill säga. Vill du ge lusern utöver det han redan får så är nog pellets det bästa valet, man får se till att blötlägga det ordentligt bara så är det ju inga problem. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Praefatio
2014-04-25 19:07
#3

#2 Man skulle i och för sig, som du säger, kunna byta ut ett par-tre kg av högivan inne mot stråhack, tänker jag. Risken med blötlagd pellets är att hästen inte äter det eftersom många hästar tycker det är osmakligt… men TS häst kan förstås vara ett undantag :)

#1 Melass är faktiskt ett väldigt litet problem för hästar. Deras system är till för att spjälka väldigt sockerrik föda, försommargräs innehåller t.ex. väldigt höga halter socker. Därför är tänder, saliv och mage anpassade :) Melassmängden i lusern brukar vara så liten att det inte spelar någon roll för hästen rent fysiskt, det enda det gör är att göra maten lite smakligare och det tänker jag kan vara bra för en häst som liksom TS inte är så glupsk.

Däremot håller jag helt med om att pellets inte bör ges helt!

TS: Jag skulle personligen ge hacket, men prova du blötlagda pellets om det är enklare för dig. Själv har jag haft en häst som var precis som din: Oglupsk och fick inte i sig tillräckligt med hö, hade lätt att tunna ur och var het. Han tröttnade snabbt på pelletsgröt men petade glatt i sig lusernhack år efter år!

JustMySelf
2014-04-25 19:42
#4

Kom på att det nog är melass i det hackade strået också, kollade upp det och det stämde :) Är det proteinet du vill åt hade jag ändå tagit det hackade strået då det är mer protein i det än i mixen, dock är det något mer energi i mixen vilket kan hjälpa att få upp honom i hullet.

Alex
2014-04-25 20:23
#5

Det finns ju andra märken än Kraffts också, om det inte är någon speciell anledning till att man vill ha just det, med lite annorlunda innehåll.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

JTphoto
2014-04-25 20:51
#6

Brogaarden Lucern är baserad på olja 👍

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Annons:
CelsiusT
2014-04-25 22:06
#7

Jag upplever att alla hästar jag gett pelletsen till har slukat den med hull och hår. Det är lite melass i som binder det samman till pellets och det gör den god för dom flesta hästar. Tycker det låter mest vettigt att låta din häst fortsätt få fri tillgång till hö inne på natten och tillsätta lucern, antingen mixen eller som jag personligen hade gjort; gett pellets med vanlig matolja på (jag gillar hellre att blanda själv, då är det lättare att reglera dom olika delarna).

Hacket är ju normalt sett det första alternativet att välja, eftersom det ger mer ät-tid. Men i ditt fall så har du ju mycket ät-tid om hästen får fri tillgång. Så då är ju mixen eller pelletsen bäst. Och som sagt, det behövs troligtvis inte bara protein utan även energi. Själv brukar jag alltid laborera med lucern och vanlig matolja så jag kan anpassa efter behov (vilket ju ofta förändras något med tiden).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Rafflan
2014-04-26 17:45
#8

Ja jag hade tänkt ge hackad, dock har ni nog rätt att äter han inte höet så kommer han nog lämna det med.

Men hur mycket ska man ge? tänkte om man ger pellets om man ger så mycket att man behöver blöta det, idag får han ju 1 dl mineraler i pellets oblött utan problem :)

PS: hästen väger 450 kg i dagsläget ;)

mikatherider
2014-04-26 18:09
#9

Man kan ge ganska mycket hackad lusern. Det räknas även som grovfoder (bara hackade) (: min dam på 650kg äter idag 1kg hackad lusern (kraffts)/dag, och det är inte särskilt mycket egentligen, började på 300g och gick sen uppåt. Du kan nog ge 700g-1kg utan problem (: vad jag har läst kan dom äta det på fri tillgång till och med, men ej säker (:

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

CelsiusT
2014-04-26 18:11
#10

#8 När du ger lucern i pellets så ska du alltid blöta, oavsett mängd. Tror man brukar rekommendera mellan 1-3kg för normalstor häst. Jag brukar börja med 0,5-1kg och sen öka på om det behövs.

Jag blöter inte så länge, brukar lägga i blöt innan jag mockar och fyller hö så brukar det vara lagom kletigt att ge sen. Eller att jag lägger i blöt innan ridningen och ger efter. Det viktiga är ju främst att det inte är komprimerat. Så häller man vatten på löser det ju sig hyfsat fort, ser man då bara till att det är blött ordentligt i hinken så gör det inget att det inte är helt upplöst. Prova dig fram och ha lite sunt förnuft, det kommer man långt på ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Rafflan
2014-04-27 08:20
#11

#10 okej, då får jag nog prova hackad lusern då våra hästar får kraften på morgon så då kommer pelletsen nog bli ganska sölig av att ligga blöt i så många timmar + att det riskerar att frysa på vintern :P

 

Det finns ju såna där 1 kg mått för kraftfoder, kan man använda den även för att ge 1 kg lusern?

Hur mycket ska jag ge första dagen?
och hur snabbt ska jag öka givan? (tänker ge ca 1 kg/dag)
och vad kan hända om man ger för mycket/för snabbt?

CelsiusT
2014-04-27 09:08
#12

#11 När jag gett en helt annan tidpunkt än då jag själv varit där så har jag hällt på vatten och låtit det stå, väldigt många timmar ibland. Har aldrig varit några problem. Pelletsen blir inte sölig, tvärt om så torkar den upp när den står och drar åt sig vatten (såklart lite beroende på hur mkt vatten du slår på) så det fryser inte på vintern, inte här iaf. Para att prova sig fram till hur mycket vatten man behöver.

1kg lucernpellets har inte samma volym som 1kg lucernhack (kan jag inte tänka mig iaf). Hack är ju som hö, gräs, medan pelletsen är ihoppressat gräs.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Peppe
2014-04-27 10:23
#13

jag har vägt upp nogsamt med sån där elektronisk våg och vad gäller pelletsen så kan du använda det vanliga krafftmåttet, det skiljer på sin höjd 50 g i slutändan.

Hackad strå lagom packat med handkraft i ett 1 litersmått (alltså inte ett krafftmått) väger 200 g. Ett kilo strå är alltså 5 L packat.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Praefatio
2014-04-27 11:07
#14

När jag hat givit lusernpellets så har jag givit ca 1 kg om dagen till 450 kg häst, det är inte så mycket. Lusernhack….vet jag faktiskt inte. Ställde in en Easytrug full på kvällen bara, kan väl ha varit två kg eller något.

Rafflan
2014-04-27 13:44
#15

Okej, få låna med mig köksvågen och väga hur mycket varje mått blir så jag vet :)

Hur mycket ska man ge i början? hur mycket/snabbt ska man öka givan? vad kan hända om man ger för mycket/ökar för snabbt?

Min häst har normalt inga problem att gå upp i vikt men han börjar ju bli till åren + fäller just nu, så tror inte han kommer behöva äta några mängder, så tänkte prova börja med att ge 1 kg/dag  :)

Praefatio
2014-04-27 14:23
#16

I och med att det är grovfoder så kan du öka rätt fort. Börja med 500 ge och se hur magen reagerar, sedan kan du avgöra om du börjat ge ett kilo på en gång. Jag har alltid bara börjat med lusern, ingen upptrappning. Det värsta som kan hända är att hästen bajsar lite grönt och löst någon dag, inte värre än när man släpper på bete. Kraftfoder däremot får man ju trappa upp, men det är en helt annan grej.

Peppe
2014-04-27 18:45
#17

#15 egentligen är det för sent att lägga på protein nu, försök komma ihåg att börja ge lusern i januari nästa år. Så som hästen ser ut nu är ett resultat av hur den fodrats för 3 månader sedan 🙂 du kommer alltså inte se resultat från lusernen du ger nu förrän framåt juli…..

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Rafflan
2014-04-27 19:01
#18

#17 fast i januari körde vi kolla masken och avmaskade och sen har han vart skadad = inte kunnat träna = tappat aptiten.

Fast det där stämmer ju inte, huller ändras ju hela tiden och samma med musklerna, man kan se skillnad från vecka till vecka t.o.m, så ger jag mycket mat nu är han ju inte smal i 3 månader utan han går långsamt upp vecka för vecka :)

Peppe
2014-04-27 20:23
#19

#18 dom ändringar du ser är sådant som hände för länge sedan (om det inte är extrema ändringar såsom plötslig svält), det säger ju inte poff en dag bara efter exakt 3 månader utan det ändras gradvis 😉

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Rafflan
2014-04-27 20:25
#20

#19 man samtidigt är hästen mager idag och man börjar ge mer mat kommer ju hästen öka i vikt på några veckor, borde ju vara det samma med foder, det borde öka långsamt, det händer ju ingenting och vips poff efter 3 månader ser dem bättre ut ;)

Annons:
Peppe
2014-04-28 07:13
#21

Man kan nästan tro att du anstränger dig för att missuppfatta 😉

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Rafflan
2014-04-28 10:32
#22

#21 nej men att ge lusern nu kommer ju börja ge effekt om någon vecka och långsamt ändra hästen ;)

Det är ju inte så att all mat man ger nu gör ingenting för hästens kropp förens om 3 månader ;)

Peppe
2014-04-29 17:38
#23

#22 nej och det har jag ju heller inte skrivit som du säkert kan se om du läser en gång till. Däremot SER du slutresultatet av hur du fodrar nu först om 3 månader. Med andra ord, så som han ser ut nu är ett resultat av hur du fodrade för 3 månader sedan.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Upp till toppen
Annons: