Annons:
Etikettridning
Läst 449 ggr
PinkiePie59
2014-04-25 16:45

Inridning av welshponny

Jag har fått ett sug på en av min hyresvärds welshponny som är oinriden, och det hade varit ett kul vår/sommarprojekt att försöka rida in henne! Dock så har jag aldrig ridit in en häst från grunden, utan ridit de som har haft sadelvanan och kan grundridas (alltså förstår fattningar, tygeltag och enklare övningar) så hur ska man börja? Självklart har jag tillåtelse från min hyresvärd till detta :)

Annons:
Linnea
2014-04-25 17:15
#1

Har du aldrig gjort det innan så ta hjälp av nån som kan. Det kan gå jättelätt men det kan också bli svårt och då blir det lätt fel om man inte har koll på vad man gör. Man bör oavsett vara minst två. Vänja vid sadel och träns kan man göra själv om man inte är den hispiga typen. Jag tror att det är lättare att klara av själva insittningen utan problem om hästen känner den som sitter upp och känner förtroende för den personen.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Dendärtjejen
2014-04-25 18:09
#2

Red in en ungponny förra sommaren, riktigt kul projekt faktiskt (var första gången), grundridning osv För det första, hur gammal är Hon? :)

PinkiePie59
2014-04-25 20:55
#3

#2 hon är rätt gammal, 7 faktiskt! men hon är väldigt snäll och lätthanterlig. Går både i grimma och grimskaft utan att dra eller så :)

Peppe
2014-04-25 21:20
#4

Har hon aldrig haft något runt magen så kan du börja med en elastisk täckesgjord som mjukstart.

Jag har en 2-åring som jag har börjat lite sakta med. Han hade elastisk gjord i vintras, under våren har han gått med en tömkörningsgjord och imorgon ska vi prova sadel (utan stigbyglar).

Jag ser det som lite olika moment att träna på.

- ha något som spänner runt magen
- ha en människa på sig (hoppa jämte, hänga osv osv)
- kontroll, dvs styrning och kommandon. Jag har tränat   baskommandona gas och broms i longering och har börjat träna styrning i grimma genom tömkörning.
-övrig miljöträning

Gjord runt magen, bett i munnen (utan att använda bettet, hanteras alltid i grimman), lite kommandon och styrning, det är vad vi tränar på nu innan sommaren.

Till hösten fortsätter vi med styrning osv, och samtidigt ska jag börja hänga lite. När detta funkar kommer jag börja fundera på att sitta upp. Han kommer inte ridas med bett förrän nästa vår tror jag.

Ta det bara lugnt och skynda långsamt så går det snabbare 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[Forest]
2014-04-25 22:56
#5

Jag har ridit in många hästar och ponnys jag börjar alltid med att gå med en sele. Flera gånger gör jag detta och sen börjar jag longera med selen på. När man tömt den energin så sakta men säkert så tömkör jag in för att lära hästen kommandon och och tygeltag. När den fattat vad man menar med tömkörningen och är lugn så börjar jag med tränsa och lägga på en sadel. Så börjar jag longera med detta och efter det brukar det gå bra jag rider ofta in själv då jag tycker ofta att man får bättre kontakt med den samt att ingen stör oss. Det är svårt o förklara allt vissa tar längre tid då de vart mer vilda än tama där är tilliten man behöver bygga upp först. Sen är vissa mycket nerviga men dom brukar gilla att arbeta men det kan ta ett tag innan dom kommer på att det är rätt kul :) 

Hur stor är ponnyn?

PinkiePie59
2014-04-26 09:02
#6

Tack för alla tips och råd :) kommer nog bli ett spännande sommarprojekt! 

#5 vad kan hon vara, något mellan 143-145 cm kanske? Hon går på lösdrift och vi har bara mätt henne där med ett vanligt måttband så är inte 100% säker på hur hög hon är, mer än över 140 iallafall!

Annons:
[Forest]
2014-04-26 09:34
#7

6 :) det låter bra som sommarprojekt tror säkert hon kommer gilla lite sysselsättning med

Upp till toppen
Annons: