Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 722 ggr
datorni
4/25/14, 12:21 PM

När är man redo???

Hur vet man, när man är redo för häst? Att man har all baskunskap man behöver? Allt det andra har jag på grej, tid och ekonomi o sånt. Men dethär med kunskapen? Att man fixar det när hästen en dag står skadad i hagen eller det kör ihop sig med ngt i ridningen? Endel säger att det känner man, men inte vet jag?

Annons:
Lina Strindlund
4/25/14, 12:25 PM
#1

Ekonomi och erfarenhet är nog viktigast! men prova vara medryttare först.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

[exo]
4/25/14, 12:35 PM
#2

Om man inte känner att man klarar det, då är man nog inte redo än. Foderhäst är ju bra att prova på först.

Gronstedt
4/25/14, 12:50 PM
#3

Kontakt med bra tränare, hovslagare/hovvårdare och veterinär är bra att ha. Då kan man köpa andras erfarenhet när ens egen inte räcker till.

Att ha kontakt med många andra hästkunniga är också bra, men då finns alltid risken att man 10 olika personer säger 20 olika saker, och det är ju inte till någon större hjälp. Man måste ändå ha en egen grundtanke om vem man ska tro på.

Praefatio
4/25/14, 4:58 PM
#4

#2 Nej, foderhäst är inte alls bra först. Att ha en foderhäst kräver precis lika mycket kunskap som att ha en egen häst, enda skillnaden är att man inte äger hästen och således kan skicka tillbaka den om det inte skulle fungera - men hur schysst är det på en skala? Att skicka tillbaka en sjuk häst för att man t.ex. inte har tillräckligt kunskap för att sköta om den? Nej, en foderhäst är ett kanonbra alternativ för den som vet att den klarar en egen häst men är osäker på om den verkligen vill ha en egen, inte för den som inte vet om den kan tillräckligt. Man experimenterar inte med någon annans häst :)

Däremot är ju medryttarskap en bra idé. Där har ägaren huvudansvaret om något allvarligt går snett, som att hästen blir sjuk eller liknande, men man har ändå möjlighet att lära sig att sköta en häst själv.

Sedan ska man inte glömma att ingen kan allt första gången de skaffar häst. Mycket lär man sig allt eftersom. Det här tycker jag är grundläggande och viktigt att man kan:

  • Känna sig trygg i alla gångarter.
  • Veta hur man hanterar en häst som sticker, blir rädd, sliter sig osv. och känna sig hyfsat trygg med att hantera sådana situationer.
  • Veta hur man mockar, ryktar, lägger på ett täcke, leder en häst, tar in och ut från hagen, hanterar andras hästar osv. - det man får göra varje dag med andra ord.
  • Se och känna när en häst haltar.
  • Veta hur man visiterar en häst, vad man ska leta efter.
  • Ha väldigt grundläggande foderkännedom, typ att hästen ska äta grovfoder så många timmar som möjligt varje dag och att man oftast ska komplettera med mineraler.
  • Ha väldigt grundläggande sjukdomskännedom, så att man märker när hästen inte mår bra och det är dags att ringa någon.
  • Ha väldigt grundläggande utrustningskännedom.
  • Ha kännedom om sådant som försäkringar, vaccinering, tandraspning och sånt - inte kunna göra det själv, men veta att någon annan behöver hjälpa en att göra det och hur ofta!

Däremot ska man veta att ju mindre man vet, desto mer får man vara beredd på att ta hjälp och det kan kosta. Man bör rida för tränare, ta ut sadelutprovare med jämna mellanrum, ta ut veterinär om man är osäker på om hästen verkligen är frisk, stå i ett stall där man känner sig trygg att fråga om råd osv. Behovet av hjälp försvinner förstås inte när man kan mer, men det minskar. Till slut kan man t.ex. behandla småskador hemma istället för att ringa ut veterinär, avgöra att sadeln fortfarande ligger okej osv osv.

[exo]
4/25/14, 5:11 PM
#5

#4 Ja du helt uppenbart har vi olika åsikter.

Givetvis experimenterar man inte med någon annans häst, och lånar man ut sin häst på foder har givetvis ägaren kvar sitt ansvar. Alltså inte fn skiter man i sin häst bara för att den är utlånad utan man lämnar inte den längre bort än att man kan hålla koll på läget. 

Eller så gör man som en här på orten lämnade bort ponnyn på foder och kollade inte till den på 4 månader då hade den blivit tunn som ett skelett, anledningen va att det va för långt att kolla till den, hela 4 mil tur o retur.
Nä så saknar man ansvarskänsla skall man varken äga eller låna häst.

[MajaWrangstadh]
4/25/14, 5:16 PM
#6

#4 Tycker din lista vad bra, dock håller jag inte med om en sak: "Ha väldigt grundläggande utrustningskännedom". Det händer SÅ ofta att okunniga ryttare och hästägare använder utrustning fel eller plockar på onödig utrustning, och det kan försvåra så himla mycket, både i ridning och hantering… GOD utrustningskännedom kan man i stor del läsa sig till, och det tycker jag att man ska göra också.

I början av mitt hästägande red jag ibland min ponny med pelham, graman, sporrar, hackamore, gummisnodd… Inte så att jag drog i munnen och sparkade med skänklarna, men jag använde det i alla fall. Varför? Därför att "han behövde det". Nej. Fel. Jag trodde att jag kunna förbättra min ridning med utrustning som endast ska användas av mycket erfarna ryttare. Men jag visste inte bättre då.

(Nu kom jag på att du kanske menade utrustningens anpassning och sånt… Ja ja 😃)

Sålänge man håller sig till det mildaste bettet och INGA andra utrustningskonstigheter, fine, men om man vill ändra/lägga till något - läs på ORDENTLIGT först!

Annons:
Caroline L
4/25/14, 5:21 PM
#7

#5 Ägaren har väll inte kvar ansvaret om hästen är ute på foder? Så som jag uppfattar det har fodervärden fullt ansvar, det är som att hästen är fodervärdens men ägaren äger den fortfarande och skall kontaktas vid nödsituationer om inte annat uppgetts.


Linnea
4/25/14, 5:27 PM
#8

#7 Kan nog vara lite olika beroende på hur kontraktet ser ut men ägaren har alltid det "sista" ansvaret, tex man måste ta tillbaka hästen endera dagen, besluta om avlivning mm. Det bästa är ju om man kan hålla koll på hur det går. Alla har tex inte samma uppfattning av hur tunn en tunn häst är.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Dendärtjejen
4/25/14, 5:53 PM
#9

Jag som alltid har haft häst hemma och Inte haft foder häst/ eller vart Medryttare, så är jag Inte erfaren av det :) Men jag tycker man ska skaffa egen häst om man vet att ekonomin tillåter det, och även att man har kunskapen, självklart. Och även som #3 säger, ha kontakt med hästkunniga, veterinär , hovslagare osv :))

Praefatio
4/25/14, 6:58 PM
#10

#5 Ja, vi har bevisligen helt olika åsikter.

#6 Det har du rätt i, man kan nog kalla det jag tycker är väldigt grundläggande för mer än grundläggande egentligen :) Med mycket grundläggande menar jag till exempel att man ska känna till hur de vanligaste bettyperna fungerar, hur de olika hjälptyglarna fungerar, hur en nosgrimma ska sitta osv, men att man inte behöver veta hur olika benskydd används, hur man ser att en sadel ligger perfekt eller hur man lindar ett ben. Precis som att jag tycker att en mycket grundläggande kunskap om sjukdomar är att veta vad t.ex. kvarka, ringorm och fång är och hur symptomen ser ut, men inte hur man behandlar det.

panini
4/25/14, 7:27 PM
#11

Du kan alltid prova på att ha sommarhäst. Alltså att du lånar och har en häst över sommaren, vet många som har gjort det och vissa har känt att " ja jag klara nog av det här med egen häst" eller "nä, det här är inte riktigt min grej" och skaffat medryttarhäst istället :)

[exo]
4/25/14, 10:29 PM
#12

#7 Enligt mig har ägaren alltid yttersta ansvaret för hästen.
Då får man sälja den om man vill bli av med det.

Gronstedt
4/26/14, 7:36 AM
#13

#12: Det spelar ingen roll vad du tycker, det är vad som avtalas mellan parterna som gäller.

Annons:
[exo]
4/26/14, 10:41 AM
#14

#13 Jag skriver min åsikt inte en åsikt som passar dig.

Gronstedt
4/26/14, 11:28 AM
#15

#14: Det spelat ingen roll vad någon av oss har för åsikt, det är vad som avtalas mellan parterna som gäller.

Upp till toppen
Annons: