Annons:
Etikettbeteende
Läst 871 ggr
elvirawz
4/25/14, 10:54 AM

Överhoppar

Hej!

Jag har ett problem, min 5åriga medryttarhäst överhoppar så extremt mycket när man hoppar! När jag hoppar 50 hoppar han 1m osv… Kan man träna bort det på något sätt?

elvira.horseworld.se

Annons:
Gronstedt
4/25/14, 10:57 AM
#1

Träna mycket över bommar och småhinder i trav och lugn galopp, så det inte blir något speciellt med det. Du kan också hoppa studs, då måste hästen hoppa mindre för att komma rätt på nästa hinder.

elvirawz
4/25/14, 10:58 AM
#2

Men när jag hoppar studs så brukar han byta in till trav mellan och springa rakt igenom hinder nr.2… :P

elvira.horseworld.se

Gronstedt
4/25/14, 11:04 AM
#3

#2: Då har ni nog gått för fort fram, han är inte redo ännu. Överhoppning beror ofta på att hästen är osäker. När han hoppar ser han inte hindret, så han tar i som 17 för att vara säker på att komma över, och han har inte lärt sig att tänka mer än ett hinder i taget. Det behövs vana och rutin för att lära sig att hålla reda på fyra långa ben Blinkar.

Skritta över bommar och träna er båda på att anpassa steglängden till bommarna. Lägg bommarna i solfjäderform så att ni kan arbeta med olika avstånd utan att du behöver sitta av och ändra. När det funkar bra i skritt kan ni börja med trav. När det sitter kan ni börja galoppera över liggande bommar, och när det sitter kan ni börja med studs.

elvirawz
4/25/14, 3:51 PM
#4

Okey, tack så mycket!

elvira.horseworld.se

Caf_Roy
4/26/14, 5:24 PM
#5

Hästen hoppar över om den är osäker på riktigt hur mycket den behöver ta i för att komma över utan att slå sig. Jag ser det som ett gott tecken, hästen är rädd om benen och mån om att inte riva. Hoppa i olika mönster (ur sväng, sväng efter och bana) i olika tempon över höjder som hästen är bekväm med så lär sig hästen snart hur mycket den behöver ta i för att komma över. Min häst var likadan, vi var tvungna att börja framhoppningen på 20 cm eftersom han alltid la på en halvmeters marginal och man kan ju inte börja hoppa fram på 80 på en grön häst. Men marginalen krympte ju mer vi hoppade och nu hoppar han jättebra.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: