Annons:
Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1972 ggr
manzii
2014-04-24 17:37

Ny häst i hagen!

Jag har fått hem min nya häst och släppt ihop henne med 7 andra hästar. Som vanligt så jagas det och sådär men grejen är att hon inte har någon jätterespekt mot staketet utan när någon jagar henne så ställer hon sig vid staketet och springer in i det hela tiden och har tagit sönder det med. Vi har bra ström i hagarna så jag förstår inte varför hon inte är mer rädd för det.
Just nu vågar jag inte låta henne gå tillsammans med de andra eftersom jag är rädd att hon ska rymma hela tiden. Någon som har något tips? Och hur länge brukar hästarna hålla på med det här jagandet? Min lilla häst är nämligen inte så gammal.

Annons:
Annette
2014-04-24 17:43
#1

Jag hade släppt henne med en häst innan jag introducerat henne i hela flocken. 

Hon är säkert rädd för strömmen men är nog ännu räddare för de andra hästarna, särskilt om hon inte är så gammal.

Gia91an
2014-04-24 17:44
#2

Var med om samma när jag introducerade mitt föl till en lösdriftsflock på 10 hästar. Fölet var 8 månader och blev utjagad ur hagen. 

Av min erfarenhet är det bara att låta dem hållas, vara där och gå ut till hagen med jämna mellanrum för att se så att hästarna är där de ska. Det gick över efter några dagar, men hon blev utjagad ur hagen typ 3 ggr. Men till slut gick det.

CelsiusT
2014-04-24 17:45
#3

När jag släppt ihop hästar så har jagandet hållit på i 1-10 min, max en halvtimme. Oftast har dom bara sprungit fram till varandra, kanske dragit en repa och sen klart. Dock min senaste häst var lite svår ihop med både mitt sto och med en annan valack, han var så otroligt ranglåg. Med mitt sto fick dom stå i ca en vecka bredvid varandra innan dom släpptes ihop, men det var för att mitt sto gjorde utfall mot honom. Med valacken så släppte vi bara ihop alla hästarna (4st) och det blev rejs något varv runt hagen. Men valacken tryckte hela tiden undan min häst, men det var liksom inte så mycket mer än att han var aggressiv mot min häst och försökte bita honom och sådär i några veckor sen la det sig.

Men du har inte möjlighet att låta henne gå i hage bredvid dom andra hästarna? Så dom får se varandra, nosa på varandra och lära känna varandra utan jakt?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annette
2014-04-24 17:46
#4

#2. Så skulle jag aldrig gjort med ett 8 månader gammalt föl. Hos mig går de fortfarande kvar hos sina mammor vid den åldern.

CelsiusT
2014-04-24 17:46
#5

#1 Ja så kan man göra också. Ställa in alla hästar. Låta din nya bekanta sig med hagen en stund, och se att det finns ström där. Släppa ut dom andra hästarna en och en så det blir lite lugnare och inte 7 mot 1.

Medarbetare på westernridning.ifokus

manzii
2014-04-24 17:49
#6

#5 Just nu går hon i en liten mindre hage bredvid dem så de ser varandra. Släpper man över henne så bryr de andra hästarna inte sig särskilt mycket utan det är bara då och då som någon börjar jaga. Men speciellt ett sto jagar och då blir det att hon springer ut.

Annons:
CelsiusT
2014-04-24 17:55
#7

#6 Okej. Men kanske värt att låta henne gå separat i några dagar då? Så dom lugnar sig lite och det inte blir nyhetens behag? Kanske finns det någon i den andra flocken som kan vara en bra kompis till din häst? Någon som är lugn och trygg och kan bli din hästs vapendragare? Isf kan ni ju släppa över den hästen till din häst så din häst får lära känna den hästen och att dom kan bli tajta kompisar under några dagar, för då finns goda chanser att den hästen skyddar din häst mot det där stoet som jagar när ni sedan släpper ihop alla hästar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

manzii
2014-04-24 18:17
#8

#7 Ja det är ju värt ett försök :) Tack!

Gia91an
2014-04-24 22:08
#9

4# Möjligt att du inte skulle. Är inte mitt val, utan jag har henne som "sköthäst". Hon separerades från sin mamma när hon var 6 månader, något jag inte kunnat styra över, och pga av mindre trevliga omständigheter var vi tvungna att flytta henne från ett stall till ett annat. Hade jag ägt henne och haft möjlighet att ställa henne i en hage bredvid så hade jag nog valt att göra det till att börja med. 

Kan ju dock säga att det går suveränt nu och hon älskar sin nya flock. 

För övrigt tror jag det smartaste är att ha dem i olika hagar och introducera efter hand. Ville mera berätta att även om allt går åt helvete så vänder det.

manzii
2014-04-28 20:42
#10

Lite uppdatering. Det gick inte att ha henne ensam med en av de lugna hästarna då hon gick igenom staketet igen. Nu har jag bestämt mig för att hon får gå i en hage precis intill de andra helt själv och lära känna dem så och själv lära känna den nya miljön. Sen efter om någon vecka prova att släppa över henne hos de andra :)

manzii
2014-05-01 14:31
#11

Jag måste bara uppdatera lite igen då vi alla i stallet blev förvånade. Efter att hon stått i egen hage precis intill de andra så sprang hon igenom staketet in till de andra hästarna. Alltså ville hon ju gå med dem. Sen dess har hon gått där utan en massa jagande eller att hon sprungit igenom. Visst så säger de till henne när hon kommer lite för nära men inget mer. Idag delade hon till och med höhög med en annan häst. Känns skönt för både mig som hästägare och hon som äger stallet. Nu håller vi tummarna att det förbli såhär :)

Upp till toppen
Annons: