Annons:
Etikettexteriör
Läst 1025 ggr
issafredriksson
2014-04-24 12:33

mäta om Dponny till Cponny

Jag har en ponny som endast är 142cm och vi hade tänkt att mäta om den då vi tror att hon är en C-ponny. Jag mätte henne hemma och då var hon 139,5 och även tränare och andra personer tycker hon ser ut som en normal C-ponny när hon står brevid en maxad C. Hur gör man om man vill mäta om henne? måste man åka in till klinik? :)

Annons:
[MajaWrangstadh]
2014-04-24 12:51
#2

Du mäter inte ner den, ponnyn är så stor som den är och sedan får man acceptera det. Dock finns det saker du kan göra för att påverka några centimeter. Rid ett bra träningspass innan så ponnyn är avslappnad, tajma mätningen med att hovslagaren precis varit där och plocka av skorna (om den inte är ömfotad då). Låt mätningen ske hemma, om man åker iväg någonstans är det lätt att den blir lite stressad och blåser upp sig = "växer".

När jag flyttade min 12-åriga 147 cm höga D-ponny till Schweiz så var vi tvungna att mäta om honom för att han skulle få nytt pass. Första mätningen (som jag inte var närvarande vid) blev han 153,5 (!!???!!!!), eh… Vi kontrollmätte senare, såg till så att han inte var stressad (många hästar blir lite rädda av den där mät-manicken) och det landade på 148 cm. Phew. 😃

Linnea
2014-04-24 12:56
#3

Som #2 säger kan det krävas flera mätningar för att få fram rätt resultat, du kan dock aldrig mäta ner den, den är så stor som den är. Om du vill förbereda den för mätning (om du misstänker att den är lite osäker på mätpinnen) så öva hemma med en tumstock eller nåt så att ponnyn inte tycker det är konstigt eller skrämmande att bli mätt. Klia manken kan också fungera lugnande så den slappnar av.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: