Annons:
Etikettridning
Läst 410 ggr
Mattespirog
2014-04-20 11:39

Från bett till bettlöst

Hej! Efter att ha läst artikeln "läsvärt - bettets effekt" har jag blivit mer intresserad av bettlösa träns. Hur skulle ni göra för att lära en häst som gått med bett hela sitt liv, gå med ett bettlöst? Samma sak gäller med ryttaren. Tack!

Annons:
Uss
2014-04-20 15:35
#1

Min erfarenhet är att det är ryttaren som behöver lite tid på sig för att lita på det bettlösa ;D min häst bytte vi bara på eftersom vi provat att rida med grimma i paddocken(eller repgrimma, minns inte vilket), dotterns häst som gärna bet tag i bettet och blev stark satte vi på ett huvudlag med bett och korta tyglar (inga andra remmar) under sidepullen, som en extra säkerhet. Så kunde dottern hålla i bettyglarna den korta bit vi måste rida på väg, men det tog inte så lång tid (ngn vecka tror jag) innan vi märkte att han blev lugnare med sidepullen o då slapp han bettet helt. Häst nr 3 fick också byta tvärt, men igen; han var också en typ som gärna låg på så skulle vi rida på väg så ville dottern gärna ha bett i stället… Tills hon "glömde" bort det ;)

Mattespirog
2014-04-20 16:23
#2

Okej tack! :) Rider man som vanligt med sidepull? Alltså att man som ryttare inte känner någon större skillnad än ifall man haft ett träns med bett?

imsuchadiva
2014-04-20 16:26
#3

Det är inte bettet man rider med, det är med sitsen och skänklarna, vikten och blicken, alltså kroppen. 

Så vill du rida bett-löst så är det bara du börjar göra det, dock är det precis som med bett lika viktigt att det är rätt inpassat.

Upp till toppen
Annons: