Annons:
Etikettridning
Läst 1950 ggr
Ridskummis
2014-04-20 09:30

Hur saktar ni av från gallop?

Hej! Hur saktar ni av från gallop?? Vet att det flesta(inkl. Mig) lutar sig lite tillbaka och försöker lägga all vikt i sadeln ovh sedan säger hooooo. Men om det inte skulle funka, vad gör ni då? Hur gör ni med tyglarna och händerna när ni saktar av ?

Annons:
Gullan_J
2014-04-20 10:00
#1

Jag lutar mig inte bakåt för det som händer då är att hästen tappar form. Jag tänker bakåt istället för framåt. Alltså istället för att bara dra i tyglarna så tänker jag nästan att hästen skall rygga, så mycket bakåt tänker jag. Släpper all energi och sätter mig lite extra i sadeln men lutar mig inte tillbaka. Sen beror det lite på "ökad" galoppen är. Vanligtvis försöker jag ha samlad lugn galopp men visst händer det att jag låter hästen bralla av ordentligt. Så ibland får jag vara tydligare med avsaktningen. Hur jag gör med händerna? Har dem stilla. Ibland tar jag lätt i båda tyglarna med jämt stöd. Men det handlar om fjäderlätt hand då.

-Bättre ökänd än okänd

Sarah
2014-04-20 10:20
#2

Luta sig bakåt lite säger ju till hästen att den ska gå fram. Säger inte heller ngt. 

Jag ser till att jag är avslappnad i kroppen och sen tänker jag trav :)

Ridskummis
2014-04-20 10:47
#3

#1 hur menar du att du sätter dig lite extra i sadeln ? ( förlåt för dessa amatör frågor har inte ridit så länge) vi säger att du rider i kort galopp hur sätter du dig då "lite extra i sadeln" då man oftast redan sitter ner så gott det går redan… Om jag inte har helt fel :3

Praefatio
2014-04-20 12:22
#4

#3 Man lägger all sin vikt rakt ner i sadeln och blir extra tung utan att sjunka ihop. Är du nybörjare kan du förstärka känslan genom att sjunka ihop lite i ryggslutet. Man sitter sällan så tungt man bara kan när man rider, det ska man inte göra normalt sett utan man ska ha en avslappnad, följsam sits som man inte kan få om man hela tiden tynger ner i sadeln.

Man ska inte luta sig bakåt, då för man sitt bäcken framåt och ber således hästen att öka. Man ska heller inte spjärna emot i stigbyglarna, då blir man lättare i sadeln och ber också hästen att öka. Istället ska man sitta rakt ner.

Det går bra att krama lite mer händerna om man vill förstärka. Man ska inte dra utan bara just krama, som om du skulle krama ur en blöt svamp i varje hand. Tänk på att inte höja handen i avsaktningen, då höjer du automatiskt din sits och blir lättare i sadeln, sänk hellre händerna någon centimeter.

PogoPedagog
2014-04-20 14:16
#5

Man ska gärna förbereda hästen på avsaktningen innan med så har den lättare att göra den kvickt. Man brukar göra en halvhalt. Jag kör väl någon egen variant då jag rider mkt med rösten, säger åååååå-prrrrro. När jag kommer till prro-andet ger jag avsaktningssignalen med kropp och ev hand. ååå-andet är mer till för att hästen ska veta att något är på gång.

[Smári-Alva]
2014-04-20 14:58
#6

Jag brukar sätta mig tungt och krama tygeln lite

Annons:
panini
2014-04-20 17:03
#7

När jag saktar av så börjar jag med "hoo" för att jag ska förbereda hästen på att den ska stanna, sätter mig tungt i sadeln, kramar tygeln nätt nätt för att inte dra i munnen. 

Ibland kommer det sådana situationer att hon "inte reagerar" på detta och då är hon lärd att sakta av om man för benen framåt (alltså framåt mot bogen) och då saktar hon av.

Om hästen skenar så funkar ju definitivt inte något av detta, då är det att svänga för att få hästen att stanna.

Zahara
2014-04-22 20:12
#8

Halvhalt, sitt till, och ta lite i tyglarna…

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Misarn
2014-04-22 20:20
#9

Sätter mig tyngre i sadeln och kramar mjukt i tyglarna

Gullan_J
2014-04-23 12:29
#10

#3 precis som #4 beskriver.

-Bättre ökänd än okänd

Alex
2014-04-23 13:32
#11

Jag gör en halvhalt, med allt vad det innebär (driver och sitter till, bl.a), ställer hästen (om den inte var ställd sen innan) och bromsar genom att krama yttertygeln.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Upp till toppen
Annons: