Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 3378 ggr
moalarsson99
2014-04-19 16:13

Benskydd på ponny?

Jag är 14år och rider på en b-ponny cirka 3gånger i veckan, jag rider endast ut i skogen eller på grusvägen :) Jag undrar om jag borde skaffa benskydd till honom eller om han klarar sig utan? Tack i förhand!

Annons:
CelsiusT
2014-04-19 18:30
#1

Normalt sett så klarar sig en häst/ponny alldeles utmärkt utan benskydd. Att vara ute och skritta, trava och galoppera i naturen är ett helt naturligt beteende för en häst och är den hyfsat van vid att göra det så har den inga problem med det. Jag har aldrig benskydd på min häst när jag gör helt vanliga saker med den.

Medarbetare på westernridning.ifokus

moalarsson99
2014-04-19 19:04
#2

Tack för svaret va bra! :D

jiithra
2014-04-19 20:54
#3

Så länge hästen inte slår sig själv på benen behöver den inga skydd :)

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

imsuchadiva
2014-04-20 16:31
#4

Jag skulle aldrig rida utan benskydd.
Att använda benskydd är en väldigt billig "försäkring". Det är lätt hänt att hästen kan vingla till och slå i benet någonstans, antingen i sig själv eller i en sten. 
Givetvis klarar sig en häst utan benskydd, men jag tycker att man alltid ska ha benskydd, speciellt vid uteritter och vid hoppning.

CelsiusT
2014-04-20 19:39
#5

#4 Fast hur farligt är det om hästen skulle råka få ett skrubbsår. Det är ju också så att om du skyddar benen hela tiden så lär sig aldrig hästen att hålla ordning på benen och musklerna runt hästens senor och ligament skyddar inte på samma sätt om dom alltid skyddas av skydd.

Det sägs ju om idrottare att man inte ska tejpa eller linda benen i onödan och absolut inte i förebyggande syfte.

Medarbetare på westernridning.ifokus

viktoria91
2014-04-20 21:11
#6

#5 Skrubbsår är man inte direkt så rädd för. ;) Dock kan en smäll om hästen hoppar till ,snubblar eller liknande skada senor/leder/ligament. Min ponny har vid några tillfällen hoppat till eller snubblat, som alla hästar kan, och smällt i benskydden istället. Som #4 Är det för min ponny en väldigt billig livförsäkring. Precis som att jag har hjälm på huvudet.

Annons:
CelsiusT
2014-04-20 21:16
#7

#6 Kanske inte riktigt som med hjälmen förstås. Hjälmen hindrar inte muskler, senor och ligament från att bli starka och stabila och på naturlig väg skydda huvudet så som ett bar benskydd gör. En häst som alltid gått med benskydd löper större risk att skada sig då den en dag går utan benskydd än vad en häst som alltid gått utan benskydd gör. Så nej, det är inte riktigt jämförbart. Dessutom ska det inte mkt till för att man får allvarliga skador på huvudet om man faller, men det ska ganska mycket till för att benen ska skadas på hästen om den är van vid att hålla koll på sina ben och röra sig naturligt. Men självklart är det upp till var och en hur man gör. Men man bör ju ta reda på fördelar och nackdelar och väga dessa mot varandra och förstå hur utrustningen faktiskt påverkar hästen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

viktoria91
2014-04-20 21:33
#8

#7 Jag menade inte bokstavligt tolkad. Men för mig är benskydd en säkerhet. Min ponny har endast benskydd vid aktivitet där jag sitter på ryggen då jag annars kan störa hennes naturliga balans, något som hon inte kan direkt beräkna med om jag vinglar till och parera på samma sätt som om det är en kontrollerad rörelse från min sida om du förstår min luddiga förklaring. ;) Helt enkelt lättare att hålla koll på bara sig själv än sig själv plus klump på ryggen. ;)

CelsiusT
2014-04-20 21:41
#9

#8 Förstår hur du menar. Jag anser dock att det är tillräckligt liten belastning/påfrestning för hästen att snubbla till med ryttare på ryggen att det i min värld inte kräver benskydd utan där gör benskydden mer skada än nytta. Dock när man kommer upp på hög nivå träningsmässigt inom vissa grenar som verkligen frestar på benen så kan jag tänka mig att sätta skydd på, men bara då under dom högre påfrestningarna. Inte till vardags eftersom den vardagliga träningen behövs utan skydd för att hästen ska bli stark och stabil nog i benen för att klara den senare högre belastningen. Och med hög belastning pratar jag snarare elitnivå än nivåer som var man rider på, trots hoppträningar och liknande. Med undantag om man vet med sig att ens häst har lätt att skada sig, eller har en gammal skada eller något. Då kan det absolut vara befogat med benskydd.

Medarbetare på westernridning.ifokus

viktoria91
2014-04-20 21:44
#10

#9 Som min ponny som alltid är lindad bak pga en gammal gaffelbandsskada. ;)

Linnea
2014-04-23 14:53
#11

Jag använder aldrig benskydd och tänker inte göra det heller såvida vi inte "råkar" bli så duktiga att vi kommer upp i högre klasser i hoppning eller fälttävlan. Jag anser att hästar överlag inte behöver benskydd. Har träffat en (1) häst någonsin som jag vet med säkerhet att den faktiskt behövde benskydd. Reds han 10 minuter utan skydd så hade han blödande sår på benen, då slår man sig rejält! En häst med lite mer normal gång slår inte benen i varandra hela tiden. Skulle inte få för mig att ta på skydd för att hästen kanske slår sig en gång under ridturen. Skulle inte heller linda in mina egna ben för att jag kanske sparkar mig själv på fotknölen (helt ärligt, hur ofta händer det egentligen?).

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[MajaWrangstadh]
2014-04-23 16:26
#12

Håller med #9 och #11. Jag har dock ändå benskydd på min när jag hopptränar samt rider ut ordentligt, alltså galopprejs och skogsstigar inkluderat. Andra ryttare i mitt stall kan tycka att jag är galen, "Rider du UTAN benskydd på din fina välstammade dressyrhäst?" haha. Eller ännu bättre - "TRAVAR och GALOPPERAR du UTOMHUS??!".

Hästar är inte dumma. Gör dom något som leder till att dom slår sig så gör dom inte om det igen. Dom har överlevt 5 miljoner år i det vilda utan benskydd. Rider man inte på hög nivå eller i knäpp terräng är det mesta vi plockar på våra hästar ganska onödigt.

CelsiusT
2014-04-23 16:30
#13

#12 Håller med. Dock rider jag även i extremt oländig terräng utan skydd ;P Har aldrig några sår på mina hästar. Dom vet hur dom ska ta sig fram, även sånt lär dom sig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Dendärtjejen
2014-04-23 20:36
#14

Jag brukar ha det på min speciellt under skogsritter, eller när den hoppar :), då vi har haft nån 'olycka' någon gång, som nån föregående skrev , de ä en billig försäkring :)

soundtrack
2014-04-23 22:46
#15

Jag rider alltid utan skydd, även i ganska kuperad terräng. Tidigare i våras blev vi skrämda mitt ute i skogen vilket resulterade i skengalopp uppför en brant som var allt annat än ridvänlig (massor av stenar, stubbar och snår) - inte en skråma på hästen.

Joseff
2014-04-23 22:51
#16

Jag har alltid benskydd, och min hästs ben är hur starka och fina som helst och han har aldrig haft en skada i hela sitt liv. Jag tror inte att benskydden hindrar hästen ett dugg från att bli stark och stabil. De sitter bara runt benenendast i syfte att skydda mot slag. Benlindor däremot skulle jag inte rida med till vardags.

FAST samtidigt kan jag tycka det också känns liiite onödigt med benskydd om hästen egentligen aldrig sparkar sig. Jag gillar inte överflödig utrustning och själv tror jag det skulle jag tycka kändes jobbigt med benskydd varje dag. Men min häst verkar inte bry sig så jag har på dem. Känns tryggt :)

OCH så tycker jag att benskydd eller inte är en ganska onödig sak att ta ställning till, därför att benskydd ju inte skadar hästen som jag skrev högst upp i inlägget.

#11: Jag sparkar mig på fotknölen ibland. Inte ofta, kanske en gång per år? Det gör ju iallafall lite ont med den kraften från mitt ben. Med en hästs bakbenskraft blir det ju hemskt hårt. Jag tänker att någon enstaka gång lär ju min häst sparka sig, och det lär vara hårt :/

Gronstedt
2014-04-24 08:11
#17

Glöm inte att benskydd kan medföra en risk om man rider i oländig terräng. Har man otur kan pinnar glida upp under beskydden och orsaka mer skada än om hästen varit naken om benen. Ris kan också fastna i beskydden och dras med och skrämma hästen. Ovanligt kanske, men inte omöjligt.

Det är en avvägning från häst till häst om de behövs eller inte. Om hästen stryker eller sparkar sig, och det inte går att korrigera med verkning/skoning/träning, så är benskydd ett bra komplement. Senskydd är, som många skrivit, en billig försäkring. Det är också klokt att vänja hästen vid benskydd och boots, ifall man någon gång skulle behöva dem.

Men jag anser personligen att hästen i första hand ska vara naken om benen till vardags.

Peppe
2014-04-24 08:30
#18

Är hästen bara hyffsat korrekt i sin benställning och sitt rörelsemönster så behövs inte skydd till vardags. 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

giffan
2014-04-24 08:39
#19

Många skriver att skydd inte skadar. Men om skyddet sitter dåligt kan de glida ellr skava eller om det kommer grus in under så får dom skav av det. så all utrustning man inte behöver är onödig utrustning.

Sen får man väga för och emot beroende på hur pass storrisken är att hästen verkligen slår sig.

Annars ska man alltid ha magplatta, martingal osv osv när man hoppar och det är det inte alla som har bara för att..

Jag brukar sätta på vita bandage och rida/köra, då syns det tydligt om dom har varit på bandagen, har dom det kan det finnas anledning att ha skydd.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Joseff
2014-04-24 09:33
#20

#19: Även fast min häst inte brukar sparka sig har jag benskydd. Jag anser att det är större risk att hästen får stora skador av att den eventuellt sparkar sig, än att den eventuellt får grus under skydden. Jag tänker att det tar ju ett tag innan gruset nöter igenom pälsen. Större stenar som trycker mot benet lär hästen reagera på direkt, och då kan jag hoppa av och ta ut stenen!

Annons:
Joseff
2014-04-24 09:36
#21

#19: Och skadorna av att hästen råkar slå i magen en gång då den hoppar blir förmodligen ytliga, så det gör inte lika mycket som om hästen skulle sparka sig på benet. Men om jag hade gräsbroddar skulle jag ha magplatta för säkerhets skull.

imsuchadiva
2014-04-24 11:07
#22

#19 japp, alltid magplatta när man hoppar. Martingal är en hjälptygel och inte en skyddsutrustning.

giffan
2014-04-24 11:15
#23

Jag har haft EN häst på 30 år som behövt magplatta. Inte så många som behöver den egentligen…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Linnea
2014-04-24 12:14
#24

Om ni tittar noga på hästar som hoppar så är det inte många som ens är i närheten av att slå i hovarna i magen, en normalt hoppande häst gör inte det. Sen kan det ju hända olyckor, precis som i vilket annat läge som helst.

Martingal kan på sätt och vis ses som skyddsutrustning, den minskar risken för att hästen slår upp huvudet så pass att den träffar ryttarens huvud. Slår hästen så pass med skallen så skulle jag undersöka den noga (eller ridningen).

Ska man skydda hästen från varenda liten risk för skada så kan man nog sälja den istället för det går inte. Man får inte låta omtanken gå "för långt" som tex att ha täcke på hästen sommartid för det kanske börjar regna. Jaha så överlever inte hästen att bli lite blöt? Samma princip blir det när man håller hästarna inne alltid för att dom inte ska skada sig i hagen. Ägaren brukar skylla på att hästen springer så mycket i hagen. Jo den lär ju göra det om den kommer ut några gånger per år, hade den vants vid att gå i hage varje dag (eller längre stunder varje dag) så hade det inte blivit så wow att komma ut och hästen hade inte sprungit så mycket. Problemet här är inte egentligen att hästen springer utan att den blir så pass exalterad att den inte riktigt tänker på vad den gör, en häst som är van att vara ute kan springa runt utan att riskera att skada sig även om det går fort.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

lindisen96
2014-04-24 13:07
#25

Benskydd har ju för och nackdelar… Men jag har en kompis som hade en häst som oftast brukade ha benskydd på sin häst, men hon red ut i alla fall och hästen tog en förstort steg och trampade av sig gaffelbandet elr va det nu va, och hästen var tvungen att avlivas.. Hade hästen haft skydd så kunde den ha levt idag… Så på så sätt så tycker jag att benskydd är väldigt bra..och detta hände under en uteritt så jag hur jag än rider så använder jag alltid benskydd och rengör de noggrant efter varje ridpass

MED VÄNLIG HÄLSNING

LINDANILSSON Cool

CelsiusT
2014-04-24 14:11
#26

#25 Och om hästen hade varit van att gå utan skydd så kanske den hade klarat det där förstora steget utan problem utan skydd. För det är ju just så, när du hela tiden stödjer och skyddar benen så bli senor och ligament svagare, eller rättare sagt dom klarar påfrestning sämre. Samma anledning som att jag inte får lov att tejpa eller skydda mina knän enligt sjukgymnasten. Dom behöver jobba utan stöd helat tiden för att hålla.

Sen tycker jag det är konstigt att folk skriver att skydd inte skadar hästen. Det finns flera olika nackdelar med skydd, så det tycker jag absolut är en utrustning som man bör ta ställning gällande och inte bara använda "bara för att".

Medarbetare på westernridning.ifokus

[MajaWrangstadh]
2014-04-24 14:49
#27

Tänk er joggingskor också. Idag är det väldigt populärt med springskor som har jäääättemycket stötdämpning, därför att vi har lärt oss att det är bra för oss och det motverkar skador. Men varför blir löpare skadade hela tiden då? Det finns folkgrupper i främst Afrika och Sydamerika som kan springa tiotals mil varje dag, barfota. Dom blir inte skadade i lika stor utsträckning som oss västerlänningar. Varför?

Det är samma princip som med benskydd. Skorna kanske skyddar på kort sikt, men på lång sikt så leder det till att muskler och ligament försvagas -> lättare att skada sig.

Kan tänka mig att det är lite samma princip när det gäller skor vs. barfota på häst…

Annons:
Linnea
2014-04-24 14:58
#28

#27 Det där handlar nog delvis om träningsupplägg också. Mycket träning på underlag som inte dämpar, typ asfalt och att man plötsligt bestämmer sig för att börja träna vilket nog ofta innebär att man ökar sin träningsdos alltför snabbt. (Vilan glöms lätt bort. För att få en effektiv träning måste man också vila.) Funkar på kort sikt men på lång sikt kan vävnaden ta för mycket skada och man får ont. Varierade underlag, varierade träningsformer och att inte öka träningsdosen väldigt mycket på kort tid gäller både hästar och människor.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

lindisen96
2014-04-24 15:51
#29

#26 en häst kan ta ett förstort steg oavsett hur man rider, visst är det så att om man rider på ett korrekt sätt är risken mindre att hästen skadas men den kan lika väl göra det när den är ute i hagen det är inget vi direkt kan påverka…men en häst kan alltid på något vis ta ett större kliv för att den snavar till eller liknande, sätter hovarna på fel plats elr vad som helst. Men visst man kanske inte behöver använda skydd i onödan men det finns alltid en risk, det gör det ju med allt och när något sådant väl inträffat så bränner det i plånboken

MED VÄNLIG HÄLSNING

LINDANILSSON Cool

Joseff
2014-04-24 15:59
#30

Jag tycker det är viktigt att skilja på extrema saker som mer handlar om okunskap, och att man minskar risken att hästen ska slå hårt i benen. Jag tycker inte att man ska argumentera mot någon som väljer benskydd till sin häst!

CelsiusT
2014-04-24 16:27
#31

#29 Jag har inte pratat om att rida korrekt eller att det hade något att göra med hur man rider? Jag menar bara att just en sådan sak, som att hästen blir så allvarligt skadad av att ha tagit ett för stort steg, mkt väl kan bero på att hästen vanligtvis går med skydd och alltså är försvagad i senor och ligament. Hade den gått utan skydd till vardags så kanske den hade klarat den påfrestningen. Som du skriver, innebär det att man ska ha skydd på hästen i hagen också? Eller hur menar du?

#30 Varför skulle man inte få lov att argumentera för sina åsikter? En sak är att vara aggressiv eller inte acceptera att andra gör som dom vill. Men när folk kommer med påståenden om skydd som jag inte håller med om så tycker jag inte det är konstigt att jag lägger fram mina argument mot skydd eller för att rida utan skydd. Hur folk sedan väljer att göra är ju upp till var och en, men den här tråden skapades ju just med frågeställning för eller emot. Klart att alla ska få lov att komma med sina argument.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gronstedt
2014-04-24 16:36
#32

#31: Inte att förglömma att skydden kan göra att hästen vänjer sig vid att gå och sparka sig, för det känns ju ändå inte.

imsuchadiva
2014-04-24 18:04
#33

Ni som är så rädda för benskydd, hur många timmar per dyng rider ni egentligen? Tänkte eftersom ni verkar påstå att ca 1 timmes ridning om dagen förhindrar hästen att stärka sina ben samt att den börjar slå sig för att den har benskydd då. Resten av dygnet 23 timmar, vad gör hästen med benen då? Hänger i en hängmatta?

[MajaWrangstadh]
2014-04-24 20:35
#34

#33 Nej. Men den springer inte runt och utövar dressyrmoment, hoppar över träbommar eller drar i full galopp upp för en 2 kilometer lång skogsbacke.

Annons:
lindisen96
2014-04-24 23:37
#35

#31 oj då missförstod jag det elr blanda ihop de me något annat men aja.. Men benskydd och senskydd elr vad allt nu heter, är ju ändå till för att skydda, så om man då har använt skydd och på så vis försämrat senor och legament så kan man ju fortsätta använda skydden men om du då anser att skydd inte behövs så vad ska dom då användas till? Jag menade inte att hästen ska ha skydd i hagen, den kan ju fastna i grenar elr vad som helst beror ju på vad man har för hage, visst det kan den ju vid uteritter oxå men när den är i hagen då kontrollerar den benen själv oftast, men vid ridning så är det ju mer vi som visar hur benen ska gå, ska man få hästen att ta längre steg elr liknande och om man kanske på något vis blir ostadig elr tappar kontrollen det kan ju hända alla så kan ju hästen snava till eller snubbla och på så vis trampa sig… Alla har ju sina åsikter och så jag förstår vad du menar men jag ser ändå skydden som ett viktigt skydd som faktiskt kan rädda en häst i många lägen :)

MED VÄNLIG HÄLSNING

LINDANILSSON Cool

Joseff
2014-04-25 07:59
#36

#31: Ja, det är ju ett forum såklart och man får säga vad man tycker. Men jag tycker inte man ska argumentera mot någon som väljer benskydd och mena att man borde ta av dom istället. #34: Men det gör min häst. Dock drar jag inte full galopp i en så lång skogsbacke men ordentlig galopp blir det ibland

Joseff
2014-04-25 08:02
#37

#34: Oj nu missförstod jag dig! Hur som helst. Jag tror inte att benen stärks mindre av ridningen för att den använder benskydd. Inte betydande mindre iallafall.

Joseff
2014-04-25 08:05
#38

Och att hästen kanske lär sig att slå i benen av benskydd. Jaaa kanske, men det märker man väl ganska snabby och tydligt? Då vet man ju att hästen alltså inte borde ha benskydd

Joseff
2014-04-25 08:05
#39

Och att hästen kanske lär sig att slå i benen av benskydd. Jaaa kanske, men det märker man väl ganska snabby och tydligt? Då vet man ju att hästen alltså inte borde ha benskydd

CelsiusT
2014-04-25 08:19
#40

#33 Jag är inte det minsta rädd för benskydd. Men jag ser vad det är och hur det inverkar på hästen. Jag förstår att det är något som kan bli skadligt på sikt om det används regelbundet utan orsak. Men att det kan vara jättevettigt att använda och ta till dom gånger man tränar sånt som är extremt påfrestande för hästens ben. Dock har det hittills aldrig hänt att jag kommit till sådan nivå att jag behövt benskydd. Och det är faktiskt få ryttare som rider på ett sådant sätt att man behöver skydd. 

#35 Ja har man använt skydd dagligen i fler år så är det inte smart att ta av dom och rida på som vanligt, hästen har då inte samma förutsättningar. Men man kan gott ta av skydden och träna upp hästen från grunden igen (mer eller mindre, man får anpassa belastning efter benen). Benskydd ska inte användas vid daglig ridning, det ska användas vid enorm påfrestning. Tex kan det vara smart att använda vid tuffare hoppning/fältritt, tuffare barrel race osv. Alltså i princip elitnivå (och kanske inte ens då vid enklare träning utan bara dom pass där hästen pressas). Inte vardagsridning när man rider dressyr på ridbanan eller rider ut i skogen eller hoppar några lite lägre hinder. Utan i sådana sammanhang när man sätter onormal påfrestning på hästens ben. Och det gör man inte var dag (iaf inte om man är smart i sin träning).

Om hästen är van vid att bära ryttare och röra sig i skogen så är det inte en miljö där hästen behöver skydd normalt sett.

#36 Har aldrig påstått att någon ska sluta använda benskydd. Här gäller frågan om TS behöver benskydd då hen rider ut. Jag lägger fram argument för varför man inte ska använda benskydd till vardags, sen hur folk väljer att göra är upp till var och en.

Medarbetare på westernridning.ifokus

lindisen96
2014-04-25 09:02
#41

#40 jo jag menar ju så att man bör ju främst använda skydd då man tänkt göra ett hårdare ridpass elr när man är ute på tävlingsbanan, när man bara ska motionera hästen och bara ut och skritta den och göra lite lättare övningar så klarar ju hästen sig utan skydd, jag vet ju att hästar kan gott och väl ridas utan skydd. Jag rider ju inte alltid med skydd jag heller, men jag ser det ändå som en utrustning som är väldigt bra att ha, min häst tillexempel är arabiskt fullblod och dom har ju väldigt smala ben med väldigt ytliga senor och ligament just då känns det som att det är viktigt att i alla fall ha skydd just vid dom hårdare ridpassen och skogsritter. Men jag är ju medvetna om att det är från häst till häst, men många tar ju på det för att det är snyggt. Men en häst ute i det vilda klarar ju sig utan skydd med vad händer när den blir skadad? Jo den dör. Hästar kan skada sig på alla möjliga sett. Men benskydden känns ändå som en säker lösning.

MED VÄNLIG HÄLSNING

LINDANILSSON Cool

Annons:
CelsiusT
2014-04-25 21:58
#42

#41 Fast jag hör ändå på dina inlägg att vi tänker väldigt olika. "när man bara ska motionera hästen och bara ut och skritta den och göra lite lättare övningar". Alltså jag tränar galopp-jobb (inkl snabbjobb) på galoppbanan, rider i full fräs genom skogen och genom all sorts terränger (tex klättrar i berg, genom snår, över gärdsgårdar m.m.), vallar kossor osv osv osv ganska mycket och tuff ridning för många och skulle inte ens fundera över att ta på skydd i dessa sammanhang (kanske när vi vallar kossor för där är väldigt tvära vändningar ibland, när vi kommer lite längre och gör det på lite högre nivå så kan det hända att det åker på skydd just då vi ska köra ett tuffare kosse-pass men det är en bit kvar till dess). Det är helt normala moment för en häst att klara. Men att rida på elitnivå kan i vissa områden innebära ett visst behov av skydd, men då bara ibland vid just den allra mest onaturliga påfrestningen.

Jag har ju quarter med fullblodslinjer och dom har ju normalt sett ännu tunnare ben än ett arabiskt fullblod (min häst har bra mycket mindre ben än kompisens araber), men det spelar i mina ögon ingen roll. Hästar klarar att gå utan skydd. Och den klarar det bättre om den är van att gå utan skydd än om man alltid lindar in den i bomull ;P Lindar man in dom i skydd vid träning så blir hästen även känsligare i hagen. Riktig träning utan skydd ger bättre hållbarhet på alla plan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gronstedt
2014-04-26 07:34
#43

Om något, så tycker jag det är viktigare med benskydd vid dressyrridning än ute. I terräng arbetar inte hästen i strängaste dressyrformen utan rör sig friare och anpassar själv spårning och steglängd efter omständigheterna.

På dressyrbanan väljer ryttaren steglängd och spårning, och ofta tar man ut mer steglängd än hästen gör när den går friare, så risken för sensparkar blir egentligen större där.

Boschkis
2014-04-26 12:53
#44

Använder alltid benskydd när jag rider nuförtiden. Min häst slår inte i sig själv men ser inga nackdelar med att ha dem på heller och dem finns ju för att skydda. Rider oftast i väldigt snårig terräng, klättrar i berg och över stockar och sten, oftast i ett rätt högt tempo och det är ute i skogen han slår i sig ibland på stenar m.m. Red tidigare utan skydd då jag tyckte att han får lära sig att lyfta på fötterna. Det resulterade i att han fick tre överben på frambenen. Så jag använder skydd dels för att skydda överbenen från mer smällar men även mot andra skador. Små sticksår från grenar och liknande är inte heller kul att få och jag vill skydda senor och ligament så gott jag kan. Tittar jag på hur repiga mina skydd blir så anser jag att dem behövs.

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

Joseff
2014-04-28 11:07
#45

#40: Nja jag var väl otydlig men jag får känslan av att många är kritiska till de som väljer benskydd fast hästen inte brukar slå sig. Fast å andra sidan säger du ju nu i ditt svar till #35 att benskydd inte ska användas annat än vid enorm påfrestning och det tycker jag är fel att bestämma.

emsyzz
2014-04-28 22:34
#46

Hästar går bra naturligt. De blir ofta klumpigare av benskydd och kan bli så vana vid dem att de skadar sig direkt men plockar bort dem. Om hästen inte är extremt klumpig så skulle jag inte sätta på benskydd.

Comedy
2014-05-04 20:53
#47

Blir lite nyfiken, finns det några undersökningar som stödjer era argument mot benskydd? Eller är de baserade på egna erfarenheter? Eller är det antaganden? :)

Min häst behöver i vilket fall sina benskydd. Tidigare gick han utan, men när han var färdigvuxen slog han sig nåt otroligt (främst bak) så att det lät i hela ridhuset. Det blir ännu värre när han tar i mer än vanligt med bak, typ vid mellantrav. Då låter vartenda steg 😕 Så nu får han gå med strykisar bak och senskydd fram vid all ridning samt boots fram när vi rider ute för att han trampar av sig skorna annars…

Upp till toppen
Annons: