Annons:
Etikettridning
Läst 655 ggr
Ridskummis
2014-04-17 12:48

Kan jag rida en C-Ponny??

Hej! Jag är en tonåring som är 168 cm och väger 49 kg Och undrar om jag skulle kunna rida en C-Ponny utan att det skulle se konstigt eller vara svårt för ponnyn och mig att rida ordentligt tillsammans(hoppa etc) Jag vet att jag borde rida D-Ponny eller stor häst egentligen, men jag undrar bara mest om det skulle kunna gå att rida en C-Ponny (: Tacksam för svar!

Annons:
Tusen
2014-04-17 12:51
#1

Ja, det går bra. Du väger så lite.

Praefatio
2014-04-17 12:57
#2

Det går bra! Du är något lång egentligen men har du bara god balans så är det inga som helst problem.

Uss
2014-04-17 14:02
#3

Precis som #2 säger - god balans är jätteviktigt och kanske ffa om ni ska hoppa ;D en lång ryttare påverkar ju mer än en kort

jiithra
2014-04-17 17:22
#4

Sen så beror det ju på hur ponnyn är byggd också. En kraftig C-ponny är är nog mer proportionerlig, än en liten och spinkig.

I hoppningen får man väl se om hästen blir störd av att du rider. Är ungefär lika lång, och lika tung, och har fått hoppa en B-ponny för att skola den på ridskolan. Kände mig visserligen för lång, men det gick.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Praefatio
2014-04-17 17:25
#5

#4 Ja, hur den är byggd spelar såklart jättestor roll också, en kraftigare c-ponny kan se riktigt proportionerlig ut med en sådan ryttare på ryggen medan en tunnare ser lite liten ut. Eftersom TS inte väger så mycket lär ju dock även en tunnare c-ponny fungera, om TS balans är okej.

Jag rider också B-ponny ibland, för att skola dem, är 166 cm och väger 50 kg. Man känner sig helt klart för lång men det brukar gå bra ändå.

J0554N
2014-06-29 11:49
#6

Varför vill du just rida en Cponny?

Red på ridskola i turkiet, ville rida en C-ponny och fick ett direkt NEJ. Var alldeles för stor ( vägde 37 ), fick istället en stor häst, kanske 165 var den. Tycker vi är alldeles för taskiga mot hästarna här i sverige, sålänge du inte redan har en cponny som du tror du håller på att växa ur så tycker jag du ska satsa på större hästar.

Strong people don't put others down, they lift them up. 


Annons:
Upp till toppen
Annons: