Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 3272 ggr
[MajaWrangstadh]
4/17/14, 12:41 PM

Era bästa bomövningar!

Hittade ingen tråd med detta, så nu kör vi! Vad är era bästa bomövningar? Skicka med en bild så är det enklare att förstå. Cavaletti och studsövningar etc. fungerar också. Hur ofta brukar ni träna med bommar? Inspirera mig!😃

Annons:
Caroline L
4/17/14, 4:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Detta måste vara världens sämsta bild men jag gjorde ett försök! Du rider i trav på volt och jobbar på formen och att ställa hästen. Sen rider du över bommarna och när du precis ridit över dom bryter du till skritt och gör en liten volt runt och skrittar sedan över bommarna och ökar sedan till trav igen. Samma på båda sidorna. Vi använde oss av två sett med fyra bommar var men vill man lägga till fler kan man göra det.

Här jobbade vi på att hela tiden ha hästen ställd och kvick på hjälperna det ska gå snabbt att bryta av och öka utan att hästen tappar formen. Det blir lite intervaller och övergångar som stärker både kropp och knopp för hästen får tänka till och vara kvick. Mot slutet blev hästarna väldigt flåsiga och trötta, pulsen gick till max!


Praefatio
4/17/14, 5:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Den här varianten gillar jag, när man lägger bommarna i en solfjäder och rider på volt över. Hästen (och du…) kan både träna på att öka och minska volten och på att öka och korta steget.

[MajaWrangstadh]
4/23/14, 8:06 AM
#3

#1 #2 Tack båda två! 😃 Klurigt med bommar på volt egentligen, det ska jag absolut prova mig på.

Någon mer som har tips?

Praefatio
4/23/14, 6:12 PM
#4

#3 Det är jättelurigt! Och man får tänka på att inte köra för många varv åt gången utan även rakställa hästen emellanåt, det är nämligen en rejält tung övning för hästen som ska ställa, böja, anpassa steglängd/tempo och lyfta fossingarna samtidigt.

Dendärtjejen
4/23/14, 7:31 PM
#5

Brukar göra som #2, funkar mycket bra :)

Upp till toppen
Annons: