Annons:
Etiketttävlingar
Läst 1348 ggr
[MajaWrangstadh]
2014-04-16 10:52

Hur går en tävlingsdag till?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hörni! Jag behöver lite hjälp. Jag tog mitt gröna kort i Sverige för typ 7 år sedan, tävlade lokalt lite grann på ponny, men sedan dess har det inte blivit så mycket (ok, inget alls). Nu i sommar tänkte jag sätta igång igen, men, eh, hur går det egentligen till på en tävlingsdag?!

Jag har ju såklart koll på det vad gäller hästhantering och ridning, men själva logistiken kommer jag inte riktigt ihåg… Det första man gör är att anmäla sig i sekretariatet och betala startavgift, right? Innan man lastar ur. Hästpass och licens ska med? Och på småtävlingar behövs inte veterinärcheck och sånt?

(Jag tävlar i så fall förresten storhäst, hoppning och bebisnivå, typ 70 cm… hehe)

Sen tidshållningen. Säg att första start är klockan 9, jag rider som nummer 10 i första klassen och har en timmes resfärd till tävlingsplatsen. Hur hade ni lagt upp det på morgonen (förbereda i stallet, åka vilken tid, börja rida fram, börja hoppa fram osv.)?

Kan tilläggas att jag bor i Schweiz så det ser lite annorlunda ut här, men jag antar att grunderna är ungefär densamma!

TACK! 🙂

Annons:
Caf_Roy
2014-04-16 21:15
#1

Vad gäller tid brukar jag räkna baklänges. I hoppning brukar man räkna 2 minuter per ekipage, i dressyr fem. Vissa klasser har också fasta starttider, vissa för varje ekipage och vissa för varje klass. Sena strykningar i dressyr brukar ersättas med 5 min paus.

Så om du startar som nr 10 i första klassen som startar klockan nio startar du alltså 09:20.

Vanligtvis har de ett maxantal på framhoppningen, brukar vara 5-6. Så räknat med att man står i collecting ring innan man går in på banan och att man får vara 6 på framhoppningen så får du gå in när nr 3 går in på banan, dvs ca 09:05. Då har du ca 10-15 minuter på dig att hoppa fram. Jag brukar mjuka upp över plutthindret ett par gånger och hoppa några språng över de stora så allt känns bra, sen låter jag hästen vila tills det nästan är min tur att gå ner, då tar jag ett par språng till för att varva upp igen och går ner till collecting ring. Ibland behöver man dock längre tid och då är det bra att ha börjat i tid. Det viktiga är bara att hästen inte blir trött innan start.

Framridning är väldigt individuellt, men jag brukar räkna med en halvtimme. 10 minuter skritta och trava fram, 10 minuter framridning för att få hästen mjuk, smidig, alert, spänstig och glad. Viktigt att kunna reglera galoppen, steglängd, tempo och riktning snabbt och med bibehållen energi. Sen 10 minuter skritt eller ännu hellre vila till framhoppningen. Det betyder att du ska börja rida fram 08:35. Innan du sitter upp, eller när banan behagar vara öppen, ska du gå den. Brukar ta ca 5 minuter. Har du inte haft möjlighet att gå banan innan du sitter upp får du ta en paus i framridningen för att gå den. Räkna då med att börja rida fram 08:30.

Att klä på dig och hästen, sitta upp och gå till framridningen tar, beroende på hur mycket som behöver fixas, hur hästen är, hur långt det är till framridningen och framför allt hur många ni är 15-45 minuter. Jag brukar räkna med en halvtimme. 08:00.

Slutligen räknar jag med en halvtimme att startanmäla, visa upp alla papper och orientera mig på anläggningen. Ibland kan det vara 15 min promenadväg mellan parkering och tävlingsplats. Min häst brukar också behöva se sig om ett tag på ett nytt ställe för att kunna slappna av, så jag räknar med en timme från att vi kör in på parkeringen till att vi klär på hästen. Om du startar senare på dagen kan det också vara bra att titta på när de andra rider och klocka några ekipage så du får en mer precis uppfattning om hur många ekipage just den här tävlingen avverkar per timme. Så vara på tävlingsplatsen 07:00, vilket betyder att du måste åka från stallet klockan 6.

Sen är det upp till dig hur mycket tid du behöver i stallet för att borsta, knoppa, packa ut i bilen och lasta, men om det var jag skulle jag behöva gå upp senast 04:30.

Så se till att gå och lägga dig i tid kvällen innan.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[MajaWrangstadh]
2014-04-21 13:37
#2

#1 Guld! Hur man räknar ut tiden var speciellt jättebra. TACK!

[MajaWrangstadh]
2014-04-21 13:38
#3

Vi har förresten anmält oss till vår första tävling nu. 60 och 65 cm Clear Round den 24 maj. 😃 Lite lagom hinderhöjd! hehe

Upp till toppen
Annons: