Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 7672 ggr
Piatra
2014-04-15 11:52

Gapande/tuggande häst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och min medryttarhäst har en hel del problem i ridningen som nog mest beror på att han aldrig blivit omskolad från travet "på riktigt". Själv är jag ju ingen grand prix-ryttare heller precis..

Hur som helst, det som fångat min uppmärksamhet mest är att han gapar, tuggar, drar, håller på med tungan, spänner sig och ibland t.o.m kastar med huvudet för att komma undan bettet, så fort man kortar tygeln, oavsett hur mjuk man är. Han håller på med bettet även på lång tygel, fast inte lika mycket. Jag antar att han tycker det är obehagligt/gör ont, och jag är därför inne på att byta bett. (Han är kollad i munnen, och inget är fel förutom att han har ett "snett bett", något som jag inte riktigt vet vad det innebär..) Han går på tredelat tränsbett, men har också haft tvådelat tränsbett, rakt travbett, tvådelat syntetbett och hackamore. Att rida honom på hack var en helt annan historia, hela hästen slappnade av, men i stället hängde han sig i hacket och blev väldigt lång och svår att få kontakt med.

Jag har absolut inget emot att rida honom bettlöst, men jag vill ändå hitta ett bett som han trivs med så att jag kan variera. Jag funderade först på Novabett, som jag hört mycket gott om, men när jag hittade hans gamla söndertuggade syntetbett blev jag lite tveksam. Har egentligen ingen lust att låta honom tugga sönder 450 kr (som bettet kostar här där jag bor).. Har också funderat på rakt eggbett, men å andra sidan är det ju nästan samma sak som hans raka travbett. Kanske ett smalare bett skulle passa? Han har ett gammalt uppkäksbett från travet som är väldigt smalt, men bara ett sånt kan man väl inte rida på?

Tar tacksamt emot alla era tips. Det känns inte bra att låta honom gå på ett bett han uppenbart inte tycker om, och det känns som jag behöver ett fungerande bett först för att kunna ta itu med våra andra problem och bygga upp honom till en fungerande ridhäst..

Annons:
Sarah
2014-04-15 12:43
#1

Har ni bett veterinären som kollade munnen att även hjälpa er välja ut ett bett? Kan vara så små saker. För långt, för kort, för stor mellandel, gängor som ligger och trycker osv osv. Min ena häst har exempelvis världens minsta mun. På henne måste man vara jättenoga att ha en mellandel (3-delat funkar bäst på henne så att inget trycker) som är jätteliten. Jag hade problem och fick hjälp av vet. Hon sa att mellandelen bara får vara en kula, annars trycker det på lanerna oavsett hur mjuk man är. Även att "gängorna" på mellandelen ska vara platta eller hur man nu ska förklara. Många bett på ex hööks har stående öglor till mellandelen, men de trycker på lanerna lite mer. Nu är jag ut efter ett med liggande ögglor och kula. Tills jag hittat ett får jag använda 2-delat. Rakt funkar inte alls för henne, det ligger på lanerna hela tiden, syntetiskt funkar inte heller, de gillar hon inte, fasta ringar tenderar att "lugga" henne och fastna i pälsen runt mungipan osv osv osv.

Sarah
2014-04-15 12:45
#2

På bilden ser bettet ut att vara för långt. Om det är rätt längd så ligger det inte rakt i munnen utan är utdraget på vänster sida. Sådant stör en känslig häst. Är man inte helt jämn i handen och bettet hamnar snett, ja då hamnar gängor och ögglor på lanerna. Han är uppenbart inte nöjd med bettet på bilderna.

Linnea
2014-04-15 13:02
#3

Ligger sadeln som den ska? Problem med munnen och att hästen inte vill slappna av kan bero på att sadeln inte passar.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

PogoPedagog
2014-04-15 13:19
#4

Jag tycker oxå att bettet ser väldigt långt ut på hästen. Kanske ska du även prova att rida utan nosgrimma och se om hästen trivs bättre med det.

Piatra
2014-04-15 13:22
#5

#2 Har inte själv varit med under någon veterinärkoll, men nej, tror inte ägaren bett om hjälp den vägen. Ibland får jag intrycket av att hon inte bryr sig så hemskt mycket.. Det är liksom jag som påpekat för henne att hästen tydligt inte trivs, att man kanske borde testa nåt nytt..

Längden tror jag du har rätt i, har själv tittat på hur mycket det sticker ut och konstaterat att jag tycker det ser för långt ut. Kan det kanske hjälpa att köpa likadant tredelat fast typ 1 cm kortare? Har inte tänkt på hur små detaljer som kan påverka, som du sa med kula och platt mellandel t.ex. Känns som man skulle behöva testa 500 olika bettmodeller innan man hittar rätt!

#3 Han har precis fått ny sadel, men jag har i alla fall inte märkt någon förändring sedan sadelbytet.. Den nya borde ligga bra, lär vara speciellt utprovad för att passa honom.

Gronstedt
2014-04-15 13:41
#6

TS, på i alla fall den tredje bilden sitter nosgrimman väldigt långt ned. Höj den lite och dra åt den, eller ta av den helt, eller prova med en annan modell, till exempel en löst spänd engelsk. När remontgrimman sitter så lågt så kan den påverka andningsvägarna. Näsborrarna ser ut att vara starkt uppspärrade på de flesta bilderna. Nosgrimman kan också trycka in läpparna mot eller mellan tänderna

Om du tar av nosgrimman helt kan det om inte annat bli lättare att se precis vad hästen gör med munnen och då blir det kanske lättare att hitta felet.

Ett smalt bett kan vara bekvämare för hästen, så det kan du visst prova med. En del är små i truten Blinkar.

Annons:
Piatra
2014-04-15 13:51
#7

#6 Har noterat samma sak, och läst mycket om att man inte bör ha remontgrimman för långt ner. Finns inga fler hål, så går inte att höja den just nu, men fler hål ska fixas så fort som möjligt. :) Därför har jag också spänt den väldigt löst, eftersom jag inte vill tvinga fast munnen på honom/påverka andningen. Har aldrig ridit honom med något annat än remont, får kanske testa lite olika där med. Tack för tipset!

Gronstedt
2014-04-15 14:00
#8

#7: Kan du inte sätta den där den ska vara och dra åt den korrekt, så ta bort den. Man gör INTE hästen en tjänst genom att sätta en remontgrimma eller aachengrimma löst … Där den sitter nu är det ganska stor sannolikhet att den besvärar honom. Remmen hamnar på underläppen, inte i kindkedjegropen, vilket gör att den rör sig och trycker mot nosryggen så fort han rör på munnen, så i praktiken blir det inte löst i alla fall.

Piatra
2014-04-15 14:12
#9

#8 Det visste jag inte. Han har alltid haft remontgrimman, antog att den passade honom eftersom ägaren använt den och sagt att jag ska använda den, men har ju mer och mer börjat inse att jag inte kan lita på att ägaren vet bäst. Vet inte vilka andra tränsvarianter han haft/har, då det inte varit aktuellt att använda nåt annat förrän nu. Vad tror du skulle passa då, vanlig engelsk kanske?

Sarah
2014-04-15 14:18
#10

Sticker bettet ut sådär mycket på båda sidor? Isf är det nog 2-3 cm för långt. Försök känna hur långt det är mellan lanerna och köp med en mellandel som är kortare.

Sarah
2014-04-15 14:26
#11

En valack har dessutom extra tänder nere. Har man för långt bett så slår det lätt mot tänderna. Han ska inte heller kunna tugga på bettet (syntetbettet du nämnde).

Piatra
2014-04-15 14:26
#12

#10 Bettet han har nu är 13,5 cm, men efter att ha tittat från marken och sett någon annan rida honom nu i morse tror jag bettet hamnar snett, vilket gör att det sticker ut mer på ena sidan.. När man tränsar honom är det ungefär 1-1,5 cm som blir över om man drar ena bettringen utåt. Ska kolla lanerna nästa gång jag är i stallet!

Boschkis
2014-04-15 15:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Min häst hade också snett bett under några år innan tandläkaren fick fixat det. Han rekommenderade då mig att rida på ett tjockt tvådelat bett. Nu har min häst ganska trång mun (vanligt på hästar med mycket fullblod eller varmblod i sig) så bettet fick svårt att få plats. Fick tips av min tränare att använda någon form av bettupplyftare, tex rambotränset med clips eller nosgrimma anpassat för detta. Man kan även sätta en snokrem igenom bettet över nosryggen och få samma effekt men kanske inte lika snyggt. Betydligt billigare dock. Kan göras både med och utan annan nosgrimma. Eller ett smalt rakt bett med fasta ringar om han har liten mun kan också funka.

En del hästar gillar inte materialet bettet är gjort av, min häst är ganska kräsen med vilken metall det skall vara och trivs bäst på Hervé Godignons bett som använder sig av en mjukare metall och finns dessutom i väldigt många olika varianter. Bett som rostar gillar han också bättre än de vanliga betten. Även silikonbaserade bett kanske kan vara värt att testa? Finns med olika hårdhet och som tål att bli tuggade på lite bättre än vad novabettet gör. 

Har ni provat experimentera med olika nosgrimmor? Pullarnosgrimma kan vara värt att prova då den är relativt snäll mot hästen. Vanlig engelsk nosgrimma trycker lätt in kinderna mellan kindtänderna vilket gör att hästen i stort sett biter sig själv i kinderna, inte så skönt. 

Sedan ligger nog en del i att han inte är ordentligt omskolad. Hästar tenderar ju att lägga sig i handen och bli lite tjaffsiga i munnen när dom inte orkar bära upp sig med ryttare på. Så om ni går tillbaka till att börja om från grunden med honom och han får mer styrka i bakkärran tror jag det kan underlätta lite i kombination med att du har ett väl tillpassat bett och nosgrimma.

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

Annons:
Linnea
2014-04-15 16:31
#14

Remonten kan du höja men inte mycket, den får inte ligga ovanpå bettet. En del hästar kan helt enkelt inte ha remont, min kan det inte.

När jag rider min på bett så har jag en aachenrem över nosryggen som #13 beskriver. Han har haft problem med sina tänder förut men det började nog som ett sadelproblem från början. Han rids sällan med bett.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Gronstedt
2014-04-16 07:41
#15

#9: En löst spänd engelsk, som sitter 2-3 fingrar nedanför kindbenen, hindrar inte hästen från att öppna munnen och visa om det är något den inte gillar. Det är en bra kompromiss mellan ingenting (som ofta är det idealiska) och att kunna hindra hästen att öppna munnen på vid gavel i en problemsituation.

Sarah
2014-04-16 10:53
#16

#12 ok, bettet kan ju hamna snett av olika orsaker, kanske om han nu har snett bett (sned mun), men mer troligt är att det är ryttaren som får bettet snett. Hästen kan då själv hjälpa till att få bettet på sniskan om ryttaren är ojämn genom att skydda sig mot ena handen. Då ligger mellandelen/ gängorna på ditt tredelade och trycker på lanerna. Den där nosgrimman genom bettet var smart tycker jag, då hålls bettet verkligen rakt i munnen vilket är en grund för att kunna rida ordentligt :) 

Sen finns det ju hästtandläkare och "hästtandläkare". Det finns de som kommer och raspar runt lite i hästens mun och de finns de som gått alla tilläggsutbildningar och som verkligen kan hjälpa en med bett.

Piatra
2014-04-23 16:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Tack alla, för era tips och kommentarer hittills! Jag är glad att jag kan fråga lite här när jag känner att jag inte själv vet hur jag ska gå vidare. :)

Nu har jag kunnat rida och prova lite. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att beställa något nytt bett ännu, så jag improviserade och tog uppkäksbettet (rakt, 7-10 mm tjockt och med pyttesmå ringar) och vanlig nosgrimma i stället för remont.

Jag såg i alla fall en förändring i gapandet och tuggandet, men kanske inte nödvändigtvis en förbättring.. Själva tiden han gapade minskade med kanske 40%, men när han väl gapade gjorde han det ordentligt och fipplade med läpparna mer än innan. Dock kändes han mycket mer harmonisk och avslappnad. Detta gäller alltså skritt. Trav gick inget vidare, kanske bettet påminner honom om travtiden, för jag fick inte ner honom i form/på tygel alls. Traven gick bra att kontrollera, och han lyssnade superbra på förhållningar och halvhalter, mycket bättre än på andra bett jag testat, men med huvudet uppe i molnen och en häst som kändes omöjlig att ställa/böja. Han böjde sig jättejättefint i skritt, däremot, tror aldrig jag fått honom så mjuk och fin förut.

Slänger med en bild för att visa er hur det blev med gapandet. Första och sista bilden räknar jag som något slags "normalläge". För att beskriva det i ord: från att ha kontakt i tygeln (bild 1) drar han iväg huvudet från mig/tygeln (bild 2), han känner att jag inte ger efter, gapar, slutar dra (bild 3) och går sen tillbaka till normalläge/där jag vill ha honom (bild 4). Bild 5-8 visar samma sak igen, fast med lite mer drag från hans sida. Det här upprepas då oräkneliga gånger under ett ridpass som kräver tygelkontakt, och ibland drar han emot ett bra tag innan han ger efter.

Jag kanske borde vara mer följsam och inte så hård i handen? Jag är noga med eftergift/beröm när han gör rätt och går där jag vill ha honom, men när han drar emot mig kanske jag borde testa någon annan taktik..

Gronstedt
2014-04-23 17:09
#18

#17: Det är ju svårt att säga från stillbilder, men han ser hopkrullad/hopdragen ut. Det ser också ut som om ryttaren har väldigt låg hand på de sista bilderna. Ge honom mer plats att sänka nacken och ta det lite lugnt några gånger tills han vant sig vid de nya grejorna Blinkar.

Piatra
2014-04-23 17:33
#19

#18 Tack för tipset, ska tänka på det och inte kräva så mycket av honom nu på en gång. Stämmer nog att jag har låg hand där, tänkte inte på det förrän du sa det, men tror det är nåt som hänger kvar från ridlektionerna, där jag får höra en hel del "håll handen nere". Funkar utmärkt på ridskolehästen, not so much på den här herremannen, haha.. :)

Gronstedt
2014-04-23 17:40
#20

#17: Förresten, när han drar emot dig, så ge efter och förhåll sedan igen. Då får han ingenting att hänga sig i Blinkar. Du kan aldrig vinna om det blir dragkamp.

Annons:
Sarah
2014-04-24 13:42
#21

#17 du ska alltid vara följsam och aldrig hård i handen :) Om han är mer nöjd med bettet så får du jobba på din hand så att den är en trygg hand att ta stöd på lite. Så fort du blir spänd eller hård så skapar du spänningar hos hästen och då blir det inte harmoniskt. Du verkar dessutom ha en häst som är känslig i munnen. 

I skritten exempelvis, då rör sig hästars huvud lite upp och ner/ fram och tillbaka framåt. Hur man nu ska förklara. Då ska din hand följa med i den gungningen. Om den gör det och din armbåge "tar emot" gungningen, då är du på rätt väg och är mjuk. Om hästen drar till sig bettet och hela din kropp följer med, inte bara armarna, då är du spänd och hård. Om hästens huvud rör sig höger vänster, då är du ojämn i handen. Små saker som gör hela skillnaden :)

Linnea
2014-04-24 14:09
#22

Om han börjar hänga i handen, släpp tygeln fort och ta sen upp den igen. Att hänga i tyglarna kan vara bekvämt för hästen men släpper du tygeln istället för att försöka hålla emot så lär han sig nog snart att det inte lönar sig att hänga i tyglarna.

Om han däremot drar tyglarna ur handen på dig så ta ett rejält tag (utan att rycka) så fort han försöker. Kan bero på att han tycker att det är lite jobbigt att arbeta.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Piatra
2014-04-24 16:43
#23

#21 Jo, men det känns ju som jag blir hård i det ögonblick han drar sig undan tygeltaget och min hand inte följer med då jag håller emot. Förstår hur du menar med rörelserna, och vet att min hand är långt ifrån perfekt. Absolut något att jobba på. :)

#22 Det är lustigt hur jag ofta lyckas glömma det där med att ta-ge-ta-ge och inte bara ta-ta-ta-ta. Vet ju att det inte är någon idé att ha dragkamp. Ska absolut tänka på att släppa efter lite och ta upp tygeln igen nästa gång det händer! Han är inte sån att han drar tyglarna ur handen, utan bara små "protester" i form av drag.

Svedjorna
2014-04-24 19:14
#24

Var på en "föreläsning" om hästar där de bland annat pratade om hästar som tuggar, gapar och sträcker ut tungan; och det beror oftast på att hästen får ont av bettet och därför bör man kanske byta till ett snällare eller till hackamore och låta hästen sträcka ut lite mer så att du inte drar hela tiden då det skaver i munnen på hästen så den får ont. De tuggar och gapar för att för flytta bettet så det inte ligger på samma plats hela tiden. Vissa hästar har väldigt känsliga munnar fast vi människor inte märker av det, och då kan detta vara ett tecken på det. 

Vet dock inte om det är så för din häst, men testa ett snällare bett och släpp efter ( eller hackamore) och se om det fungerar.

Med vänliga hälsningar

Sarah
2014-04-25 10:17
#25

#23 följer den inte med så är du inte avslappnad och då blir du hård. Känsliga hästar blir nästan löjlig känsliga för sådant. Jag har själv problem med att inte spänna mig så jag vet hur svårt det är :) Mina hästar lägger öronen bakåt, surar, tuggar och stretar emot så fort jag spänner mig. Sen när jag slappnar av igen går det en lättnadens suck genom hästen och allt är frid och fröjd igen.

Upp till toppen
Annons: