Annons:
Etikettridning
Läst 657 ggr
nattis1337
4/12/14, 12:57 PM

köpa häst !?!

heej  nu har jag kommit till en tid där  jag vill köpa häst med familjen! men då undrar jag som aldrig har haft en häst , bara medskötar häst.   om vad man bör tänka på när man ska köpa häst ! och när man har häst! skriv gärna av egna erfarenheter ! 

tack i förhand !

Annons:
PogoPedagog
4/12/14, 5:01 PM
#1

Finns flera sådana här trådar redan om du söker lite på sidan.

panini
4/12/14, 11:23 PM
#2

Om jag hade varit du så hade jag först tagit i kontakt med någon som har en häst att låna ut (kanske för senare köp) för att först känna på hur det är att ha en egen häst att sköta. Och då kan man även ta råd av hästens ägare och som man lätt kan ta kontakt med vid frågor osv. :)

[linneaoperett]
4/13/14, 9:17 AM
#3

Frågor! Har hästen varit sjuk? Hur i så fall? Finns det ett pass till hästen? Hög/lår i rang? Hur är den att ex klippa, sko, lasta osv. Hur är den att rida? Hur är den att stå själ/tillsammans med andra hästar? Välj inte den första hästen du kollar på bara för att ha en häst! Ta en häst som DU känner att du passar med och att DU vill dela en stor del av ditt liv med! Känn efter ordentligt! För det är varken bra för dig eller hästen om inte NI passar tillsammans! :)

PogoPedagog
4/13/14, 9:34 AM
#4

Mer apropå vad #3 skrev:

Fråga/ undersök gärna hur den reagerar om den blir rädd. Vissa hästar skyggar ett par meter och kollar sedan läget. Andra skenar i panik hela vägen hem. 

Man bör oxå tänka på att hästen kan vara sig mkt olik från provridningen när man får hem den. Det är en jätteomställning för dem att byta hem och det tar ofta flera månader innan de är helt trygga igen på den nya platsen. Man ska alltså inte stressa upp sig över om den lugna hästen plötsligt blivit tittig och rädd att vara ensam utan bara försöka visa hästen att man är en lugn och trygg ledare så löser det sig med tiden.

P4go
4/13/14, 10:27 AM
#5

Jag letar själv häst just nu och har gått igenom hastnet typ 1000 gånger varje dag. Välj inte bort dom som inte har video, är lite äldre eller som man kanske inte får första klicket med när man ser annonsen. 

Jag har till 90% hittat min häst. En häst utan video i annonsen, äldre (16-17) men jäklar vilken mysig häst. 
Det är ju alltid gratis att prova. Och om man har chansen prova flera gånger. Jag ska prova denna hästen nu för tredje gången och då rida ut. 

Man kan ha samma tur som jag och få klick på första hästen man kollar på. Men gör en lista på vad du vill ha för häst, vad du vill kunna göra med den, vilken gren eller bara mysrida. :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Upp till toppen
Annons: