Annons:
Etikettbeteende
Läst 5615 ggr
JessicaOlin
2014-04-11 15:37

Problem att lasta häst

När man ska lasta min häst så vägrar hon gå in i transporten hon kan gå förbi den på 1 meters av stånd
när vi ska försöka lasta henne så vägrar hon att gå fram eller så kastar hon sig bak…..
rädd att hon skadar sig snart….

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Annons:
Svedjorna
2014-04-11 16:32
#1

Har ni en sådan transport man kan öppna där fram så att hon kan gå ut där igenom? Isåfall kan man leda en häst före och visa att det inte är farligt så kanske hon vågar följa med :) Funkade med min bråkstake iaf :)

Har ni testat med att ha linor (långa) på sidorna som några håller så man kan visa att här SKA hon gå?

Men jag skulle försöka med det översta och visa hela tiden att det inte är farligt. Och så fort hon bara närmare sig mer än hon brukar, belöna. Samt så fort hon bara sätter en hov på transporten, belöna mycket. Då kan hon lära sig att transport är positivt = man får godis.

Men det hjälper inte att bråka med hästen hela tiden för då skrämmer man den bara, så det gäller att man tar det lungt och låter hon vänja sig. 

Med Vänliga Hälsningar Elin :)

JessicaOlin
2014-04-11 16:40
#2

linor får hon panik av
testat med att locka med foder m.m med :(
har vanlig transport så hästen kan inte gå igenom den utan bara in o backa ut :(

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

[EmmiieErixon]
2014-04-11 16:49
#3

Gör det till en vardagsgrej. Gå förbi hästtransporten på väg till hagen låt pollen titta lite på den varje dag, vänta tills hon är lugn och inte spänner sig och belöna, när ni lastar ta bit för bit ett steg i taget och känn ingen brådska. Och belöna massa när hon är lugn. En sak man kan glömma att tänka på är ta och ge, när hästen spjärnar imot så gör du det med men så fort hon släpper minsta lilla så är det superviktigt att du gör med, bara det är en belöning och ett konsekvent svar på att när hon slappnar av så släpper trycket och blir automatiskt en god upplevelse, sen om du har en annan trygg häst till hjälp så kan den gå in först och stå där som en trygghet att det är ju inte så farligt. kanske strö bara lite spån/halm/torv vad du nu använder på rampen så den blir mindre skräckinjagande, någon bajsboll från hennes egna box kan med få ligga där då det luktar henne och hennes box. Finns tusen knep! Skulle dock inte rekommendera massa linor och snören då det lätt blir trassligt IFALL det skulle vara så att hon slänger sig, då är det bättre med pekpinnar.  🙂 Kommer säkert på mer saker som jag glömt bara nu 😛

JessicaOlin
2014-04-11 16:56
#4

går förbi den varje dag och hon är lika rädd fortfarande tills vi är förbi den :/

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

[EmmiieErixon]
2014-04-11 16:57
#5

stå med henne en stund så hon får titta på den 🙂 hur gammal är din häst/ponny?

JessicaOlin
2014-04-11 17:01
#6

6
hon backar från den om man stannar eller så vill hon gå
försökte i förmiddags att få henne o lukta på den men hon vägrad o små ställde sig :(
haft henne 2 månader o lastningen när vi hämtade henne så fick vi tvinga in henne o kändes inte bra alls :(

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Annons:
[EmmiieErixon]
2014-04-11 17:04
#7

hur länge brukar du stå med henne? som sagt låt det ta tid, gör inget om du står ett tag på avstånd och sedan successivt går framåt 🙂

JessicaOlin
2014-04-11 17:06
#8

tror ja stod 20 minsen började hon ställa sig mer o mer o grymta till o massor så trodde hon skule skada si

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Gronstedt
2014-04-11 17:23
#9

Stanna så nära som hon accepterar, men ändå tycker det är liiite läskigt, och stå där tills hon slutar bry sig  - även om det skulle ta timmar. Om du måste avbryta, så fortsätt nästa dag, och nästa, och nästa. När det är OK tre meter ifrån så ta henne lite närmare. Bryt när hon börjar bli för stressad. 

Du kan också ge henne mat så hon får stå och äta nära transporten. Sedan kan du lägga maten närmare och närmare, till sist inne i transporten.

Du kan också fälla ned baklämmen och själv stå eller sitta i ingången till transporten, medan hon får vara i änden på en lina så långt bort som hon klarar. Hästar är nyfikna, och när hon ser att transporten inte imponerar på dig så kommer hon att lugna sig. Med tiden kan du locka henne närmare.

Min pålle vägrade bli lastad och alla "sakkunniga" hade alla möjliga knep, med linor, spön, havre, morötter, portar, viftande jackor … cirkusen blev bara värre och värre för varje gång. Det enda som funkade var gott om tid och ingen stress. Så kom hon ombord en hov i taget, backade av några gånger men kom på igen och till sist stod hon kvar medan någon annan fick stänga. I stället för hysteriska kast runt hela stallplanen med fyra personer hängande i snören efter sig …

Caf_Roy
2014-04-11 17:38
#10

Kolla på ponnyakuten. Ffa första säsongen hade de mycket lastning, tror dvdn finns att köpa. Jag har inte stött på en häst det inte funkar på, har lasttränat tre ovilliga hästar med den tekniken som nu bara går på.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Stallmima
2014-04-11 19:56
#11

Tänkte just säga som #10 Kolla ponnyakuten, den var riktigt bra  👍

PogoPedagog
2014-04-11 20:19
#12

Jag hörde om en som kopplat på transporten och ställt den i hagen. Sedan fick hästen sin mat där i under ett par dagar för att vänja sig vid att det inte var farligt att gå in i transporten. Jag tycker det var ett väldigt snällt och sympatiskt sätt att lära en transporträdd häst acceptera transporten:)

Upp till toppen
Annons: