Annons:
Etikettridning
Läst 4239 ggr
Svedjorna
4/11/14, 1:25 PM

Hoppa upp på hästen?

Hejsan! Jag undrar hur nu hoppar upp på er häst? Står ni på en pall och kliver upp eller hoppar ni upp direkt från marken? Och varför hoppar ni upp på det sättet som ni gör? Själv hoppar jag upp från en pall så man inte snebelastar hästen för mycket och man drar inte ut stigbyglarna m.m. Med vänliga hälsningar Elin :)

Annons:
Moalinn
4/11/14, 1:28 PM
#1

Hoppar upp från pall/stubbe då jag är för kort (läs: ovig) för att nå upp till stigbygeln och om jag skulle göra den längre så kommer jag inte över med andra benet😃 Men också för att vara snäll mot hästen, känner mig väldigt elak när jag hoppar upp direkt från marken.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[RC1393]
4/11/14, 1:30 PM
#2

Jag hoppar oftast upp från pall, hoppar jag från marken brukar jag variera mellan höger och vänster sida, av samma anledning som du säger, för att inte snebelasta hästen🙂 Dessutom är det bekvämare för mig med pall, haha.

CelsiusT
4/11/14, 1:35 PM
#3

Kliver upp direkt från marken. Har inte så stor häst och är ganska så vig så kommer upp snabbt och smidigt utan att hänga i sadeln. Försöker variera sida ibland, både för hästen och för sadelns skull. Tänker alltid på hur jag placerar hästen så att om det är någon höjdskillnad så ska hästen stå lägre än mig, då blir det mindre belastning på hästen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Linnea
4/11/14, 1:37 PM
#4

Använder alltid pall. Har underligt nog blivit väldigt ovig sen jag började med det 🤔

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

soundtrack
4/11/14, 1:55 PM
#5

Alltid pall. Dels för att inte snedbelasta men mest för att jag är väldigt ovig och inte tar mig upp annars :S Hoppar tyvärr bara upp från vänster sida, får bara inte till det från höger.

Caroline L
4/11/14, 2:17 PM
#6

Jag kliver alltid upp från pall. Jag inbillar mig att det känns skonsammare för hästen och inte är jag speciellt vig längre så jag hade förmodligen klantat till det totalt ;) Ponnyer kan jag hoppa upp från marken, men med stora hästar föredrar jag pall.


Annons:
examynia
4/11/14, 2:24 PM
#7

hoppar upp från pall.. pga hög häst å jag är kort å lite tyngre:P

Peppe
4/11/14, 2:29 PM
#8

Jag hoppar upp från marken och varierar sida

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

panini
4/11/14, 2:38 PM
#9

Hoppar upp från marken, på en ganska stor häst men det funkar endån. Pall är inget alternativ då vi inte vill släpa med den in i skogen direkt ;)

Svedjorna
4/11/14, 2:57 PM
#10

#4 haha, du är inte den ända som blivit ovig🤪

#9 Men man kan oftast finna en stubbe att hoppa upp från annars? ;) Det gör jag alltid om jag av någon anledning hoppat av. Finns oftast gott om stubbar och stenar i skogen ;)

mermaidVSsailor
4/11/14, 3:00 PM
#11

Hoppar upp från en pall eftersom det sliter mindre på hästens rygg :)

Put your guns away it´s teatime

jiithra
4/11/14, 3:38 PM
#12

Rider på ridskola, och där är det lite blandat. Ridläraren går runt med pall, och sen får man välja, men oavsett håller ridläraren emot på andra sidan.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

[EmmiieErixon]
4/11/14, 4:36 PM
#13

det varierar väldigt ofta faktiskt, man hör folk hit och dit att man ska bara gör en och samma sak för att det är det enda rätta (enligt dem) Men enligt mig så är variation A och O. Hoppar oftast upp från marken för då håller jag mig spänstig och vig, och byter ofta sida. Är det min egna häst så byter jag sida var och varannan ridning likadant när jag hoppar av. Byter sida, glider av eller hoppar av med en klackspark, allt för variationens skull. 🙂

Annons:
imsuchadiva
4/11/14, 7:07 PM
#14

Antingen så använder jag pall eller så får någon kast upp mig. Skulle aldrig kliva upp direkt från marken för det sliter på hästen och utrustningen helt i onödan.

VilmaKristina
4/11/14, 8:16 PM
#15

Jag använder alltid pall/sten när jag kan, kommer bara upp från marken i dressyrläder och vid dressyr tillfällen finns det pall så. 🤪

  • Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.


JTphoto
4/11/14, 8:18 PM
#16

Jag använder oftast pall, inte bara för att de sliter mindre på häst och utrustning, det är också för att spara på min egna kropp! Inte minst mina knän! 

Varierar sällan då jag skadat mitt högra knä för några år sedan och får lätt känningar om jag belastar de knät som vid en uppsittning. Byter sida på stigläder och byter håll på sadelgjord med jämna mellanrum för att variera.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



chade
4/11/14, 8:46 PM
#17

alltid pall, och på mindre hästar lägger jag bara över benet och "hoppar" försiktigt på plats. Just för att det är snällare mot hästen, och mina egna knän.

Är det så att vi ska byta häst som händer någon gång ibland mitt ute på en åker eller något annat ställe där det inte finns stenar/stubbar, så blir jag antingen uppslängd eller så får jag bita i det sura äpplet och kravla mig upp. Men det brukar gå bra :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[134643]
4/11/14, 8:50 PM
#18

Alltid pall vi uppsittning vid stallet. Jag är smidig som ett kylskåp så det känns snällare mot häst och utrustning helt enkelt. Sen händer det rätt ofta att jag måste sitta av under ridturen, och finns det inget jag kan ställa mig på så funkar det att sitta upp från marken. Hade vart lite lättare om hästskrället kunde stå still, men det funkar ändå 😃

Alex
4/11/14, 9:33 PM
#19

Jag hoppar upp direkt från marken, med undantag för om jag rider barbacka, men varierar sida.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

loza
4/11/14, 10:19 PM
#20

Använder pall/stubbe för att sitta upp på hästar som är över 160 i mankhöjd, för då kommer inte jag upp på ett smidigt sätt. Med lägre hästar hoppar jag oftast upp från marken, men finns pall i närheten så använder jag det.

Annons:
Svedjorna
4/11/14, 11:41 PM
#21

Tack så mycket för allas svar! Intressant att se hur alla olika individer gör och varför :) Om det är någon mer som vill dela med sig vore det också jättekul, men som sagt; tack för alla svar hittills🙂

JustMySelf
4/12/14, 1:10 AM
#22

Sitter nästan alltid upp från pall, eller ja vi har en ca 1m hög uppsittningsgrej precis utanför stallet så nästan alltid därifrån. Sitter jag upp i ridhuset kliver jag upp från pall, då varierar jag sida. Kan komma upp på stora hästar från marken utan större problem, men gör det väldigt sällan. Har hört att det är skonsammare med pall så använder det :)

majaliten
4/12/14, 10:02 AM
#23

Alltid hög pall varierar på både läger och vänster sida och alltid alltid alltid från hög pall. Under tiden jag ägt hästen har jag hoppat uppifrån marken ca 6 ggr sammanlagt och ägt hästen i 3 år Hoppar upp från pall på alla hästar ovs storlek eller ålder för att inte slita på dem och jag är väldigt vig

Hilda123
4/12/14, 10:53 AM
#24

Hoppar upp direkt från backen. Skulle jag stå på en pall så skulle det nog se ganska konstigt ut för då skulle jag komma så högt över henne. (Hon är en shettis/arab, ca 115 cm i mkh) Fast jag är 12 år, ca 140 cm lång och väger ca 30 kg så jag är inte för stor för henne.

Emmma
4/13/14, 9:51 PM
#25

Oftast hoppar jag upp från en stor typ pall eller vad man ska kalla det vi har så ja lägger benet direkt över sadeln utan att sätta i foten nå och om ja inte har den så med en pall så ja sätter foten i stigbygeln då.
Ytterst sällan direkt från marken.

Linneahorse12
4/16/14, 10:33 PM
#26

Lite olika, ibland med pall ibland utan, en del dagar är ja stel som en pinne och måste ha pall, endel dagar är jag vig och flyger upp i sadlen helt utan pall :D

Praefatio
4/16/14, 11:15 PM
#27

Alltid pall/stubbe eller dylikt när det finns, för att skona både häst och utrustning, men har inga problem att sitta upp från marken om jag måste.

Annons:
Hoseok
4/17/14, 1:45 AM
#28

Hoppar upp med pall på min medryttarhäst, trots att hon bara är en D-ponny. Känns snällare för hennes gamla rygg.

pebb
4/17/14, 7:26 AM
#29

Jag hoppar upp med pall för att snedbelasta så lite som möjligt, min häst brukar dessutom gå sin väg vilket är mindre kul när man klänger omkring på sidan (ja jag ska ta tag i att lära henne att stå still), dessutom är det lättare för mig att komma upp. I vintras när jag hade tokmycket kläder kunde jag inte ens komma upp från marken ;)

Killen
4/17/14, 10:34 AM
#30

Pall om jag har möjlighet. Men har inga problem att komma upp från marken så kan göra det om jag måste (ex på tävlingar )

kissmekate.blogg.se

imsuchadiva
4/17/14, 4:27 PM
#31

Ni som alltid/oftast sitter upp utan pall, vet ni inte hur mycket det sliter både på häst och utrustning?

Nasse99
4/20/14, 8:31 PM
#32

Jag hoppar upp på pall så länge möjligheten finns. Dels för att jag är kort och ovig och ska upp på en häst som är större än jag. 
  Men jag tycker att hästen ska vara van att man kan hoppa upp från marken också. Ifall man ramlar av på en uteritt då vill man kunna hoppa upp från marken utan att hästen blir skrämd så man inte behöver gå hem sedan. 
 Men kan man ska man kliva upp på pall. :)

Juliagrafi - en ungflickas jobb.

Upp till toppen
Annons: