Annons:
Etikettridning
Läst 3860 ggr
Zahara
4/10/14, 8:15 AM

Korta tyglarna

Just detta med att korta tyglarna, varför? Sitter på en häst med ganska långa tyglar, fortfarande full kontakt med bettet hela tiden, fin form på hästen som lyssnar bra. Korta upp tyglarna säger tränaren då, kortar upp vilket gör att hästen drar upp huvudet, jobbar och får hästen i form men då hänger den i hand på mig, slappnar av i handen och tyglarna längs, vipps har jag fin form, lätta händer och mjuk mun, då har jag för långa tyglar enligt tränaren. Nu min fråga:varför måste jag ha korta tyglar? Har full kontakt med sträckta tygla även med dem lite längre, samma kontroll och en häst som är mer följsam. Nu menar jag allt detta i dressyr!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Annons:
Tusen
4/10/14, 8:21 AM
#1

En ridlärare som inte är så kunnig kanske?

HelenaAR
4/10/14, 8:21 AM
#2

Jag skulle byta tränare till någon som inte anser att man ska ha kontakt och tyngd i hästens mun hela tiden.

Själv så rider jag akademisk dressyr på bettlöst träns och hästen går i fin form med hängande tyglar. :-)

Praefatio
4/10/14, 11:12 AM
#3

#2 Fast stadig form helt utan kontakt, då har man ju kommit en bra bit in i utbildningen av hästen och har en oerhört stark, vältränad häst. Ett bra mål, absolut! Som jag själv har eftersom jag också rider akademiskt. Men knappast något man ska börja med.

TS, prova att prata med din ridlärare. Säg: "Jag vill rida med kontakt, men på lite längre tyglar. Jag föredrar en längre och lägre form på min häst." En duktig tränare förstår skillnaden och anpassar sig efter det.

Min erfarenhet är dock att många som rider med lite kontakt på lång tygel inte inser att tygeln glappar vilket kan vara jättejobbigt för hästen även om glappet är mjukt. Jämför att någon petar på dig lätt på armen gång på gång, och att någon lägger fingertoppen mjukt på armen. Petandet är jättestörande, även om det inte gör ont, och är svår att tänka bort medan den konstanta kontakten är så ostörande att man knappt märker den tillslut. Det är bättre att ha lite kortare tyglar så att de inte glappar, men ha väldigt mjuka och följsamma händer så att kontakten blir jämn istället för ryckig.

Glöm inte att att om du rider lektionshäst eller i grupp är de kortare tyglarna en säkerhetsgrej också, och någonting man får respektera.

Linnea
4/10/14, 2:13 PM
#4

Kortare tyglar = högre form. Om hästen aldrig rids i en högre form kommer den heller aldrig att bli tillräckligt stark för att kunna bära sig själv i en högre form. Den måste ha stöd i början. Om man tränar akademiskt/western eller annat så kanske man gör annorlunda men den klassiska dressyren fungerar så här. Sen att många idag inte har en självbärande häst utan bara hänger i munnen år efter år är en annan sak.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

JenniferH
4/10/14, 2:42 PM
#5

Fråga tränaren varför! Det är bra att ifrågasätta, du måste ju få veta vad det är ni gör.

Min tränare menar att hästen måste nånstans också acceptera tygellängden, det är lätt att hästen lägger all tyngd i fram och går på bogarna om den får bli lång (vilket kan bli om man rider med långa tyglar) och när den till sist bär sig själv så kommer det att lätta i handen.

Sarah
4/11/14, 1:35 PM
#6

En längre och lägre form är ju bra ibland, så länge som hästen inte går på bogarna. Kortar du upp tygeln och får upp formen så lär sig hästen att bära upp sig annorlunda. Om hästen flyttar vikten bak trots långa tyglar så kanske det funkar, men som sagt ovan, det är långt fram i utbildningen. 

Vad har man tränaren till? För att den ska veta bättre än man själv :) tycker inte att tränaren ska anpassa sig jättemycket om vissa saker. Att rida med långa tyglar är inte samma sak som att ha en mjuk hand. Fråga din tränare om varför så du får det förklarat för dig.

Annons:
Linnea
4/11/14, 1:42 PM
#7

Jag har sett många som rider sin häst i en "lång och låg form". Jo den går ju snyggt med huvudet och halsen avslappnad men den går på bogarna så det skriker om det. Om man aldrig kortar tyglarna så är det svårt att få den att verkligen arbeta med rygg och bakben. Hästen blir liksom bara låååååång och då orkar den inte arbeta (om den inte är väldigt vältränad redan). Hovarna släpar i backen och ofta har man väldigt mycket häst i handen (dock inte alla).

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Gronstedt
4/11/14, 1:58 PM
#8

Säger som flera andra: Tränaren anser kanske att det är dags för en kortare och högre form, för att hästen ska bli ännu starkare, kunna börja samla sig och bära sig ännu bättre. Vill du inte ta er utbildning vidare dit, utan fortsätta i en längre, lägre, mer öppen form, så säg det till din tränare. Du betalar ju hen för att lära er det ni vill lära er.

Jag för min del blir glad ju mer samling jag och hästen kan få till, men du bestämmer ju hur du vill göra.

Upp till toppen
Annons: