Annons:
Etikettövrigt
Läst 1124 ggr
mermaidVSsailor
2014-04-09 15:15

Medryttare

Ska åka till en hästägare i helgen för att ev se om skulle kunna bli medryttare till hennes häst… Är superjätteextremt stressad och undrar om ni har några tips om hur jag ska gå till väga för att verka " lämplig ", eller hur man nu ska säga ;) Ni som har medryttare på era hästar - vad är viktigast med en medryttare ?

Put your guns away it´s teatime

Annons:
Sarah
2014-04-09 15:59
#1

Mjuk ridstil och ansvarsfull. Min förra medryttare fick sluta på grund av att hon inte dök upp då hon skulle. Jätteduktig tjej, modig och mjuk, men gick inte att lita på.

Boschkis
2014-04-09 16:16
#2

Jag har haft medryttare på min häst sedan i somras. Det var många som var här och provred honom men få som uppfyllde mina kriterier. Jag ville ha någon som var ödmjuk, lyhörd, ordningsam både i stallet och med hästen, var ansvarsfull, hade ett bra säkerhetstänk och var genuint intresserad av just min häst och inte bara ville ha en häst att rida på. Flera utav dem som var här frågade inte ens vad hästen hette och kallade honom för en hon. Även att man respekterar vad ägaren tillåter att man gör med hästen. Jag skrev tydligt i min annons att jag ville ha någon som red ut varvat med ett pass på banan ibland, hoppningen och tävlandet vill jag sköta själv men att man kunde få prova några språng när jag är med. Jag har en het häst som inte är helt lätt att hoppa och därför kändes det som en alldeles för stor säkerhetsrisk för både hästen och medryttaren att låta den hoppa som den ville. Trots det var det många som bara var intresserade om dem fick hoppa och stod och tjatade om det. Då får man leta vidare efter en annan häst. Dessutom var det många som ville styra och ställa hur saker och ting skulle skötas. För mig är det i första hand min häst och saker och ting skall ske på mitt vis i den mån det går. Man får gärna ha tips och idéer men det kan man ta längre fram. Därför var det viktigt för mig att ha någon som har ungefär samma hästtänk som jag har. En annan grej jag prioriterar är att man kommer på sina dagar och vid förhinder hör av sig i god tid, samt betalar den dag vi bestämt (sista varje månad, i förskott) Så mina tips till dig är att visa intresse för hästen, fråga om den och rutinerna i stallet. Var trevlig och ödmjuk, bra om man klickar med ägaren också och inte bara hästen. Försök inte styra och ställa över hur saker görs även om du själv hade gjort på ett annat sätt. Var hjälpsam. Helt enkelt komma dit med ett glatt och trevligt humör och göra så gott du kan :) Sen skall ju även du trivas såklart, känns det inte helt hundra, be om att få fundera någon dag eller komma och provrida en gång till.

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

mermaidVSsailor
2014-04-09 17:01
#3

Okej, tack för svaren :) Hoppas verkligen att jag lever upp till alla kraven bara

Put your guns away it´s teatime

Underbarn
2014-04-09 19:37
#4

Jag har en medryttare. Det viktigaste för mig är inte hur kunnig och erfaren man är även om det är en merit. Ordningsam (vill att man vårdar om min utrustning väl, tex!) Noga Ansvarsfull Tänker på säkerheten SERIÖS Hör av sig om man exempelvis inte skulle kunna komma en dag osv Att ha viljan och orken att hjälpa till och finnas där. Om jag skulle vara sjuk, är det önskvärt att man som medryttare ibland kan hoppa in på kort varsel. Att man vill lära sig (om man inte är erfaren, jag själv är inte något proffs alls) Att man rider med sunt förnuft. Min häst har lidit av inflammation både i kotleder och hasleder båda bak så jag vill ha en ryttare som rider med varsamhet :) skogsmulle för min del då. Att man inte bara vill rida, utan ibland kanske bara mocka/sköta en dag ibland. Att man har möjlighet att bli vänner är ju stort plus. Att man känner till stallrutinerna (såklart inte på en gång men att man iaf försöker lära sig dom) och blir "ett i stallgänget" :) VÅGA FRÅGA om något är lite oklart. Det visar intresse.

loza
2014-04-09 23:59
#5

Jag är medryttare på två hästar. Det råd jag har att ge är att vara ärlig; var öppen med dina begränsningar (och även dina styrkor, såklart). Berätta vad du har att erbjuda hästen likväl som hästägaren, och nämn gärna dina mål med ridningen. Fråga hellre för mycket än för lite. Jätteviktigt att vara i tid, och att alltid dyka upp när du har sagt att du ska dyka upp! 

De hästägare jag har provridit hos har varit väldigt förstående för att en kan vara nervös första gången/gångerna en provrider. Det gör alltså inget om allt inte går galant första gången, bara du visar intresse att lära.

Praefatio
2014-04-10 11:33
#6

Jag hade medryttare. Under provridningarna - jag hade måååånga provridningar… - tittade jag väldigt, väldigt lite efter vad man kunde rent tekniskt. Kunde man bara grunderna (start, stopp, ställa och böja, trygg i alla gångarter) så hade man en god chans. Vad jag tittade på var:

  • Allmänt intresse. Folk som bara kom dit, sadlade och red strök jag. De flesta visade ju intresse för hästen, vår ridstil och allt sånt där vilket är viktigt för mig. Ju fler frågor de ställde desto bättre. Även "dumma frågor" var jätteuppskattade, det visade mig bara att personen klarade av att vara ärlig mot mig och hellre frågade en gång för mycket. En jättebra egenskap för en medryttare!
  • Ansvarstagande. Tyvärr var ju detta nästan alltid någonting man märkte av först efteråt, när medryttaren varit medryttare ett tag.
  • Mjuk hantering. De vanliga grejerna: man är lugn och mjuk men säker och bestämd. Det var dessutom viktigt för mig att de var självgående i hanteringen. Självklart fick de ställa frågor ("Vilken borste brukar du börja med/Var ligger den här grejen?") men den som liksom behövde vägledning för att ta sig genom normal borstning var troligen inte så hästvan att hen skulle klara av att vara självgående medryttare heller.
  • Bra säkerhetstänk. Min häst var gudasnäll och jag slarvade själv med säkerheten ibland men krävde att medryttaren skulle följa alla de vanligaste säkerhetsreglerna både i hantering och ridning. Tanken på att stå med en skadad häst eller skadad medryttare känns inte kul.
  • Mjuk ridstil. Superviktigt. Inga hårda händer och inga hårda skänklar. Jag eftersökte som sagt inte nödvändigtvis den superduktiga medryttaren, utan snarare den som var lyhörd och trevlig i sitt ridsätt.
  • Och det viktigaste: Att hästen och personen klickade. Min häst var alltid snäll och trevlig bara av sig själv, men jag märkte på en gång om han faktiskt gillade medryttaren. Märktes extra mycket i paddocken. Om min häst kunde slappna av och såg ut att ha kul under provridningen och medryttaren likaså, så var saken oftast avgjord.

Jag hade allt som allt fyra medryttare tror jag, varav en riktigt, riktigt, riktigt bra som liksom klaffade på alla punkter. Hon fick tyvärr sluta när hästen bytte till ett stall för långt bort. En tjej var jättegullig men insåg att hästen var för svår. En annan utmärkte sig inte åt något håll, var varken kanon eller dålig. En tjej var alldeles underbar, vi klickade på alla plan och hon och hästen älskade varandra men efter ett år visade det sig att hon hade rejält dåligt säkerhetstänk vilket (utan att hon fattade det…) försatte hästen, henne och många andra människor i livsfara. Det var ett såpass allvarligt snedsteg att det bara inte gick att fortsätta ett samarbete. Det var synd.

Det där med att hitta bra medryttare är verkligen svårt!

Annons:
JenniferH
2014-04-10 14:45
#7

Jag tycker att man ska vara helt ärlig, berätta om dina styrkor som ryttare men också om dina svagheter så att hästägaren kan göra en bedömning själv. Man vill ju gärna att det ska vara så från båda håll, jag menar hur kul är det att börja rida en häst som ägaren påstår är jättesnäll och enkel, så upptäcker man att det är helt tvärtom.
Det skulle ju inte vara kul för varken dig, hästen eller hästägaren. Det måste passa alla :)

Upp till toppen
Annons: