Annons:
Etikettfoder
Läst 1245 ggr
hannah96
2014-04-08 23:41

Äter snabbt, nät hjälper ej.

Har en häst i stallet som äter upp 5 kg hö på nästan en halv timme, och då har hon inget att pilla med under natten och går då utan i mist 6 timmar. Något slowfeednät hjälper knappast, har testat. Någon med bra tips?

Annons:
Caf_Roy
2014-04-09 04:07
#1

Halm att pila med? Dubbla småmaskiga nät?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Peppe
2014-04-09 08:45
#2

1. Dubbla nät

2. Blanda ut med halm i de dubbla näten

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

liljegren
2014-04-09 11:28
#3

Jag blandade hö, halm och granris till ponnyn.. det fördröjde ättiden ett tag iaf

Uss
2014-04-09 11:54
#4

Det finns lådor med timerfunktion och dubbla fack, hmm… Galaxia hette företaget, då kan man dela upp maten så hästen slipper gå så långt utan mat. Kan det vara så att hästen ifråga behöver mer grovfoder? Jag upplever att hästar som "hetsäter" gör det för att de förväntar sig att fodret ska ta slut, så det gäller att äta medan det finns. Då kan man i stället ge fri tillgång på grovfoder - halm är också grovfoder och kan "stilla" aptiten på samma sätt som ett barn ratar en tallrik havregrynsgröt men fortfarande skulle ha aptit på chips och choklad… Så har vi "bantat" vårt matvrak - han har alltid något ätbart men inte alltid smakligt sådant ;D ensilaget äter han upp direkt (tror vi, vi står ju inte kvar i stallet tills det är slut) men halmen äter han bara när han "måste". Jag tycker också att det är vanligt att hästar inte får tillräckligt med grovfoder men ändå får en hel del kraft - vilket i min värld är vad man tar till endast om en häst inte kan eller hinner äta så mycket grovfoder som den behöver, så får hästen ifråga kraft kan man byta det mot mer grovfoder och ev. komplettera med enbart mineraler och kanske en morot att skramla med i krubban. Vi ger vårt matvrak en dl lucernpellets (också grovfoder!) uppblött i vatten till gröt/soppa tillsammans med mineralerna.

Sarah
2014-04-09 12:45
#5

Håller med ovan, låter som att den får för lite grovfoder. Får hästen kraftfoder, ta bort det och ge med grovfoder. Får hästen inte kraftfoder, ge mer grovfoder ändå. Blir hästen tjock av mer mat efter du tagit bort eventuell kraft, blanda ut med halm och öka den totala grovfodergivan.

Underbarn
2014-04-09 19:33
#6

Tror inte det bara betyder att hästen får för lite grovfoder. Min häst har fri tillgång på grovfoder och äter upp 3 kg hö i slowfeed på 30 min när han kommer in i boxen sen. Så han har 1 kg halm att pilla med resten av natten (och det finns alltid kvar lite på morgonen, halm är inte lika gott) ;) Jag tror jag måste ha dubbla nät för att ge ens lite skillnad. Men inte provat än. :)

Annons:
Linneahorse12
2014-04-09 21:45
#7

Ett hönät med mindre hål så hon får jobba lite med maten

Underbarn
2014-04-10 00:05
#8

#7 det funkar inte för TS. Slowfeed hjälper inte (mindre finns inte, i så fall får hon ha dubbla) :)

Upp till toppen
Annons: