Annons:
Etikettridning
Läst 1276 ggr
Miiwijoy
2014-04-08 20:59

Bytt på inner och ytter

Jag har ett problem med min ridning. Jag har på något viss "bytt" på inne och ytter hand. Innertygel är alltid sträckt och lättar, t.ex. för att klappa, gör jag detta med ytter.

Troligen beror detta på att jag ridit mycket outbildade hästar på senaste tiden. Hästar som gärna springer in mot mitten och vissa som inte har påbörjat ställning och böjning än.

Har försökte själv men resultatet blir att hästen går 5 meter innanför spåret, jag blir hård i handen och spänner mig vilket förstör hela min sits. Hästarna springer ofta iväg och jag ger upp. 

Snälla hjälp! 

Rider för tränare varje vecka inte med dessa unghästar, har inte möjlighet till det, och därför märks inte "handbyttet" så mycket även om det finns där.

Just nu tycker jag att ridning är pina och plåga eftersom det alltid går så hemskt..

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Annons:
Peppe
2014-04-09 09:13
#1

Detta är något du verkligen måste jobba med snarast, speciellt om det är unghästar du rider.🙂 Är problemet stort kanske du ska sluta rida unghästarna ett tag eller rida bettlöst. Att hänga i innertygeln är inte bra, det är något som inte är så kul att vänja av hästen med sedan. Det du gör är att du lär hästen knäppa av i nacken och balansera sig på innerbogen vilket är svårt att lära om sedan.

Det första du måste göra är att sluta fokusera på handen och mer på sitsen. Att hästarna faller in betyder att den inte går i balans och att din innerskänkel inte fungerar som den ska , om det beror på att du inte använder den eller att hästarna inte tar den (förstår den) har du nog bäst koll på själv 🙂 det resulterar i att hästen inte balanserar sig på ytterbogen utan börjar gå på innerbogen, det är vanligt bland unghästar.

1. Rid endast i skritt till en början, ställ ut koner om du har eller något annat som du sedan styr runt utan tyglar. Du får inte ta i tyglarna för att svänga utan du ska använda sitsen (vikt och skänkel, ej häl). Du kan till och med göra så att du länger innertygeln 10 cm så den är för lång, du ska fortfarande ha händerna i normalläge och eftersom innertygeln är för lång kan du inte använda den om du har stilla hand. Du märker då även lättare om du börjar tjuvhålla i innertygeln, du får då handen i magen.

2. Rid innanför spåret där DU har valt, kanske 1 m innanför. Håll din linje, tänk framåt. Detta lär dig att kontrollera din kropp och känna efter hur du ska parera för att hästen inte ska gå ut på spåret igen eller falla inåt. Såklart utan att använda handen och i skritt. 🙂

3. Det är viktigt att hästen stannar hos dig och inte går iväg. Gör övergångar mellan alla gångarter och även halter var 5-10 meter. Kvicka sådana men inte "flaxiga". Använd så liten hjälp som möjligt men ändå tillräckligt för att få reaktion, dvs bromsa inte med handen utan med sitsen i första hand, känn hur du sitter emot och tar upp hästens rörelseenergi genom din rygg och låter den ebba ut. Bestäm punkter där ni ska stanna, då är det stopp på den punkten och inte 1 m efter. Målet är att du ska få känslan av att hästen kan läsa dina tankar.🙂

4. När övergångarna fungerar så börjar du blanda in tempoväxlingar, tydliga sådana. Börja i skritt, skritta så saaaakta ni bara kan utan att stå stilla, skritta sedan raskt framåt. Gör en halt. Skritta raskt framåt, sedan saaaakta osv.

Tänk på; ta ett djupt andetag, man ska inte underskatta vikten av att vara avslappnad men samtidigt stark. KÄNN vad hästen gör, rid i skritt och känn när hästen lyfter vilket ben. Vad nogrann, ställ in dig på att rida ett helt pass i bara skritt, ingen stress. Var rättvis mot hästen och dig själv. Fungerar det inte, stanna och tänk efter vad det är som går fel egentligen och hur ni ska lösa det.

När allt detta fungerar (det kommer ta tid) Så har ni en bra grund att stå på. Du får en häst som är lyhörd och du lär dig att känna hur du ska använda din kropp så du slipper fastna i innertygeln. Lycka till! 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Uss
2014-04-09 10:36
#2

#1 Jättebra beskrivet! :D

Sarah
2014-04-09 13:00
#3

Jag har visserligen bara ridit in en häst, men jag blir lite förvirrad då du säger att unghästarna inte börjat med ställning och böjning ännu. Hur gamla är de hästarna? Är de bara suttna på? Varför travar du på en häst som inte kan ställas? In min värld behöver unghästen ställningen som stöd. 

Sen att hästarna springer mot mitten, inte ens en oinriden häst springer mot mitten bara sådär. Har de förstått hur bettet funkar så går de dit man styr. Går de mot mitten så styr du mot mitten. Om du hänger i innertygeln (fattade inte riktigt vad du skrev) så är det inte konstigt att de går inåt. Försöker du kompensera och styra ut och samtidigt tappar innerhanden så ligger bettet kanske inte rakt i munnen och då går de åt det håll där trycket i mungipan är som störst.

Mao kan du styra till höger med högerhanden och hästen går till vänster därför att trycket i vänster mungipa kommer från din högerhand om du tappar vänster tygel. 

Ridning är logiskt, allt hästen gör är en konsekvens av vad du säger åt den. Det handlar ganska lite om inlärning egentligen. Går hästen mot mitten så styr du mot mitten och svårare än så är det inte. Tycker att det är en bortförklaring att skylla på en outbildad häst. Även om hästen inte kan massa häftiga saker så lyssnar det på vad du säger. Om du dessutom spänner dig och blir hård så blir hästen självklart springig. Då måste du backa ordentligt och se till att du verkligen säger det du vill säga så att hästen förstår.

Peppe
2014-04-09 13:06
#4

#3 jag tolkar det som att hon kanske använder trängande tygeltag på insidan för att få hästen utåt 🙂 i min värld styr man inte med händerna alls 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Sarah
2014-04-09 13:41
#5

Aha, ok ja trängning är ett big nono! Man kan absolut inte skylla på en outbildad häst i en sådan situation. När man tränger med innerhanden så drar man ju i innertygeln och då går hästen såklart inåt. 

Som sagt, jag har bara ridit in en häst, men hon är bra (5åring) så ngt har jag gjort rätt :) Har gjort allt med hjälp av tränare och vi började ju att lära hästen svänga för handen och sedan kombination av hand och skänkel och slutligen bara skänkel/ vikt. Så även om målet är att man inte ska styra med handen så kan man inte säga att det inte görs alls. Tömkörning ex, du styr genom att ta eller lätta beroende på vilket håll du ska. 

Drar hästen mot mitten, ja då håller man förmodligen hårdare i innertygeln även på rakt spår, eller det som var tänkt att vara rakt spår. Vill man ut därifrån får man på en ung och outbildad häst styra ut med yttertygeln. När hästen förstått skänkeln, ja då kan man putta med innerskänkel för att komma ut. Men, kanske är det inte handen som får in hästen från spåret, kanske är det att man själv är sned och vikten drar in hästen. 

Min poäng är, det är inte hästens fel, den gör som ryttaren säger. Går hästen in mot mitten, då är det ryttarens hjälper som får dit hästen. Blir hästen spänd gör det antingen ont eller så är den frustrerad och förbannad för att den inte förstår vad ryttaren menar/ ryttaren gör fel. 

Ett bra tips är att rida och blunda. Då känner man snabbt om man är ojämn i handen eller spänd och sned i kroppen. 

Sen, rid för instruktör och ta kanske en tömkörningskurs. Det var en STOR ögonöppnare för mig när jag gick kurs. Hur händerna ska vara som när man håller en cykel typ :) Ska du ställa till höger så måste vänsterhanden ge lite osv, samma relation mellan händerna hela tiden. Jag visste ju allt det, men när man tömkörde på kurs blev det så tydligt.

Sarah
2014-04-09 13:45
#6

Jag tror alltså att TS problem kommer från att hon tidigare ridit mer utbildade hästar som vet att de ska lulla runt på spåret. De går där oavsett och kanske är lite mer okänsliga/ förlåtande när ryttaren gör fel. På en unghäst blir det så tydligt när ryttaren gör fel då den inte "vet hur det ska funka" och ryttarens brister kommer fram direkt. På en vuxen häst kanske man kommer undan med att trycka ut hästen för handen, även fast man inte borde, men det gör man inte på en ung.

Annons:
Alex
2014-04-09 13:46
#7

Du har fått många bra tips av Peppe, men jag undrar varför du inte har möjlighet att rida för tränare med unghästarna? Är det dina egna hästar eller någon annans? Som Peppe skriver kan den typen av fel i en unghästs utbildning påverka hästen extremt negativt i ridningen och därmed något man bör göra allt man kan för att rätta till.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Miiwijoy
2014-04-09 16:57
#8

#1 Tack för ett fantastiskt svar, tar åt mig allt jag kan! 

Till alla andra vill jag förklara att jag tidigare red en häst som gärna sprang in i mitten och att jag för att parerar detta ledde med ytter och höll i mot på inner. Var tvungen att fortsätta med detta även när vi kom ut på spåret, dock behövde jag inte leda lika mycket med ytter utan kunde lätta på den handen, men var tvungen att hålla kvar på ytter för att hästen inte skulle gå in mot mitten igen. Hästen var ställd i hörnen men jag kunde aldrig lätta på inner och hästen sprang runt på bågarna. (Häst var 12 år och red den en gång i veckan) 

På andra hästar så behöver jag inte stödet på inner men har fortfarande väldigt svårt att lätta på den handen. Sedan jag upptäckt detta tänker jag ju på det och kan justera. Men just det här med unghästar att dom kan vara lite överallt och att jag tyvärr har fått detta som en vana. 

Jag är otroligt ledsen över detta och sist jag red denna hästen ( den som var 12 år) gav jag faktiskt helt långa tyglar och red bara med sits och skänkel, eftersom jag kände att om jag kortade tyglarna så riskerade jag att falla tillbaka ännu mer i gamla vanor. 

#3 Förlåt om jag var otydlig, ville bara förklara lite vad jag höll på med. Vissa av 3-årigarna har vi precis kommit upp på och än så länge skrittar vi bara med ledare och lång tygel :)

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Miiwijoy
2014-04-09 18:00
#9

Vill också tilläga att jag inte skyller på hästen. Hästen har inte förstått mig, jag har försökt förklara men har bara lyckats hitta en tillfällig lösning som blivit kvar alltför länge 😕

~Some of my best friends, never say a word to me~ Hjärta

Upp till toppen
Annons: