Annons:
Etikettavel
Läst 3468 ggr
Indriz
4/8/14, 5:36 PM

Grimma på föl? När och hur?

Såg precis en bild på Malin Baryards nya hingstföl som föddes igår. På bilden har fölet redan på sig en grimma och det fick mig att fundera lite.

Hur tidigt tycker ni att man ska vänja en häst vid grimma?
Vad tycker ni att det finns för för- och nackdelar med att vänja hästen tidigt/sent?

Diskutera!

Här är en länk till bilden för övrigt. Ser ut att kunna bli en riktigt fin kille!

https://twitter.com/hastmagazinet/status/453420979134283776/photo/1

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Annons:
Caroline L
4/8/14, 5:38 PM
#1

Jag anser att vana vid grimma kan komma nästan direkt. Det är bara bra att vänja fölet från start. Jag ser inget negativt med det. Positivt är ju att fölet vänjs tidigt.


cinna
4/8/14, 5:50 PM
#2

Här har vi börjat med grimma från dag 1. Den tas av och på flera gånger varje dag, grimman lämnas dock aldrig på i hage eller ens i box om man inte kan övervaka pga av risken att fastna…

Min erfarenhet är att det blir avsevärt mindre bråk och ifrågasättande om den här träningen börjar så tidigt som möjligt.

Stallmima
4/8/14, 6:23 PM
#3

Vi har vant våra fölisar vid grimma omgående, inte då de är nykläckta men åtminstonne dag 2

Alex
4/8/14, 7:05 PM
#4

Jag kan väl tycka att det är okej att sätta på en grimma några korta stunder tidigt, även om jag inte själv hade gjort det redan första dagen. Sen hade jag absolut inte hållit i ett grimskaft kopplat till grimman i början!

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

WornOut
4/8/14, 7:15 PM
#5

Tycker det är bra att vänja fölisen med så mycket som möjligt redan från början. Grimma dag 2 ser jag inte som något konstigt.

liljegren
4/9/14, 11:29 AM
#6

Så tidigt som möjligt! Blir så mycket lättare sen..

Annons:
Peppe
4/9/14, 12:10 PM
#7

Det är en sak att bara ta på grimman, det är okej. Däremot ska man inte försöka leda fölungen i grimman, det kan skada nacken.

istället kan man ta en grimma i mammans storlek och ta på som en sele på fölet, om man behöver något att hålla i. Alla föl följer inte mamman när man ska gå till hagen t ex så då kan det vara bra med ett handtag.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Cezanne
4/9/14, 10:52 PM
#8

Det är normalt att sätta på grimma första dagen. Däremot leder man inte fölet i grimman för att vara rädd om nacken. Behöver man leda ett föl som vill springa åt fel håll lägger man ett grimskaft runt halsen på fölet.

Upp till toppen
Annons: