Annons:
Etikettridning
Läst 3320 ggr
KesoLejonhuvud
4/8/14, 4:33 PM

Trampa ner hälarna

Hej!
Jag har ett litet ''problem''

Jag tror mina hälsenor är för korta. Jag har alltid jättesvårt att trampa ner hälarna och om jag tramar ner de så lågt som går blir det bara en liten liten bit. Några tips på vad jag ska göra? Det gör aldrig ont utan det bara '''tar stopp'' 🙂

Annons:
Caroline L
4/8/14, 5:35 PM
#1

Du kanske bara har oviga senor? Glad Att dom inte är vana att trampa ner sådär. Jag hade lite problem med det i början men ju mer jag gjorde det och stretchade dem så gick det bättre. Idag är dom alltid nere, jag tänker inte ens på det.


[Smári-Alva]
4/8/14, 7:04 PM
#2

Så är det för mig med! När jag gick på ridskola så sa ridläraren alltid: trampa ner hälarna stor Alva! (Det fans en liten Alva oxå😃)

Zadeira
4/8/14, 7:50 PM
#3

Jag finner det intressant eftersom man är olika byggda, och har läst en väldigt bra artikel där det står följande om just hälen:

Benen skall hänga nedåt. Det är fel att pressa ned benen för att försöka sänka hälen. Den sänkta hälen är ett bevis på att  benet är avslappnat, och har inget egenvärde. Hur sänkt hälen är varierar mellan olika ryttare. För en del ryttare är det på grund av deras kroppsbyggnad omöjligt att få ner hälen men de kan mycket väl ha en bra sits med avslappnade ben ändå.

(Mark ridhandbok: http://bok.markus.ridakademi.se/5/Ryttarens+sits%2C+olika+sitsar+i+olika+situationer)

Mitt råd till dig är alltså att se över hur hela din sits ser ut och känns. Haka inte upp dig på att du inte kan trampa ner hälarna utan slappna av i sitsen och skänklarna och koncentrera dig mer på hur du sitter så kommer hälarnas position förmodligen hamna bättre.

Peppe
4/8/14, 7:56 PM
#4

Mitt tips är att istället för att sänka hälen så tänk på att höja tån. Och som #3 skriver, hälen är något som kommer automatiskt när resten av sitsen stämmer 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

KesoLejonhuvud
4/8/14, 9:09 PM
#5

Åh, okej. Tack för tipsen alla ni! Rider endast en gång varannan vecka (JÄÄÄÄTTE SYND) så kan ju ha med saken att göra. Men eftersom ridläraren hela tiden tjatar om hälarna så blir det lite svårt, men ska absolut tänka på det ni skrev!🙂

Caf_Roy
4/8/14, 9:26 PM
#6

Vill du kolla om du kan få ner hälarna kan du ställa dig med trampdynor och tår på ett trappsteg och se om du kan få ner hälarna då. Det kan också vara dina skor som inte vill böja mer.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
KesoLejonhuvud
4/8/14, 9:49 PM
#7

Har provat det och får ner hälarna något längre men inte speciellt långt ändå. Men får göra det ibland så kanske de ''mjuknar'' efter ett tag 🙂

Gronstedt
4/9/14, 10:33 AM
#8

Var också noga med att ha stigbygeln långt ut på foten, helst framför den främre trampdynan. Har du den för långt bak så kan ju inte hälen sjunka ned.

En annan sak som kan hjälpa är att du "öppnar" vinkeln mellan låret och mellangärdet och försöker få knät nedåt och bakåt - då kommer hälen att sjunka nedåt automatiskt. Om du spänner dig och drar upp knäna åker också hälen upp.

Uss
4/9/14, 10:40 AM
#9

Se upp så du inte spänner insidan av låret samtidigt i din iver att pressa ner hälen. Hästen känner det och tar det som drivning om den är känslig - fast det problemet har du kanske inte på en ridskolehäst…

Zahara
4/10/14, 8:11 AM
#10

Rider du dressyr har du inte hälen mycket sänk, visst ska den ner men bara lite, hoppar du är det däremot viktigare att den är nere. Då har du mycket kortare läder så då sänks även hälen automatiskt. Ställ dig upp i stigbyglarna, sänk hälen när du är stående i byglarna, sätt dig ner, då har du hälarna LÅNGT nere, sen slappnar du av och hälarna kommer upp lagom. Många spänner benen när de rider för att inte tappa byglarna och då åker hälen upp och man tappar dem lättare. Svårt att arbeta bort men det går. Lycka till!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Upp till toppen
Annons: