Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 962 ggr
JoeyPowiiie
4/6/14, 8:23 PM

Hjälp ang bettlöstträns/hackamore

Hej!

Jag har beslutat mig att börja rida bettlöst. Men jag behöver hjälp vad för sort jag ska ha. Bettlöst träns eller hackamore? Prisskillnader? negativt? positivt? :) Hästen ifråga är en arab på 21 år, väldigt känslig men väldigt pigg och stark. Vill helst ha den tävlingsgodkänd.

Satsa allt du har

www.jennipherengstrand.weebly.se

Annons:
Praefatio
4/6/14, 8:35 PM
#1

Mitt enda tips är: prova dig fram! Det är väldigt olik vad hästarna föredrar. Min avskydde hackamoret, slängde med huvudet och tyckte det var otäckt. Med sidepull blev han mest seg som kola, han stretade emot för trycket och blev allmänt ovillig. Sånt träns som korsas under huvudet reagerade han på på samma vis som hackamoret, slängde med huvudet och tyckte det var äckligt. Repgrimma var tillslut det enda som fungerade för oss. Bäst tyckte vi dock om ett riktigt milt bett.

LinaN
4/6/14, 9:48 PM
#2

tips är att leta efter second hand, på blocket, stall-loppisar i ditt område, eller ännu bättre låna av en stallkamrat och testa sig fram. det brukar ta 3-4 gånger med ett nytt bettlöst inann man själv OCH hästen fattar hur det fungerar. så bara föra tt det inte funkar första gången ska man inte avfärda det. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Niegemann
4/9/14, 7:46 PM
#3

Är det någon skillnad för ryttaren att rida bettlöst? Måste man liksom lära sig det eller gör man bara som vanligt?

Caf_Roy
4/10/14, 8:09 AM
#4

#3 Det är som att rida med ett nytt bett av en annan typ man är van vid. Jag har gått över från tredelat till hackamore och skillnaderna där är att man inte kan ta ledande tygeltag och att hjälperna behöver vara lite större, långsammare och tydligare. De små och snabba hjälperna försvinner helt.

Sen fungerar ju olika bettlösa träns på olika sätt, precis som olika sorters tränsbett.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Niegemann
4/10/14, 4:51 PM
#5

Tack för svar #4 :) Då kanske jag kan ställa en till fråga.. Vad är skillnaden på sidepull och hackamore?

Praefatio
4/10/14, 5:13 PM
#6

#5 Sidepull är som att sätta tyglar i en lite tightare grimma, dvs. bara lätt tryck på sidan av huvudet  samt att man "drar" huvudet åt det håll hästen ska gå. Hackamore har ganska kraftig hävstångseffekt och verkar genom tryck på näsan. Hackamore är med andra ord väldigt skarpt.

Annons:
EwaAngantyr
5/26/14, 9:50 AM
#7

Vad roligt att du vill rida bettlöst!  Borde alla prova på tycker jag! 

Min hästar föredrar sidepull eller repgrimma. Hackamore blir ofta för skarp och mina gillar inte när det klämmer runt näsan.  Att rida bettlöst är oxå att utveckla en bra kommunikation via sätet och kroppen så att inte tyglarna ska kontrollera farten och svängarna. Det gör man med sitsen.   Lycka till!

[[AcsJulia]]
5/26/14, 10:28 AM
#8

Sidepull brukar vara det rättvisaste för nybörjare, såväl häst som ryttare! Lite förlåtande då det är relativt milt och ger direkt förhållningar. Vi använder både repgrimma, kapson (helmjuk i läder, utan kedja eller järn), sidepull, hackamore, grimma… Ja, det mesta som finns att tillgå! Nu har vi kört mer eller mindre bettlöst i fyra år, och de flesta alternativ fungerar prima. Testa dig fram och se vad som passar bäst! 👍

Linnea
5/26/14, 1:41 PM
#9

Har ridit min med både grimma, sidepull och hackamore. Sidpull funkade bra till en början men när vi började träna dressyr och skulle ställa/böja så funkade det inte speciellt bra. Hackamoret funkar mycket bättre till det, det blir lite som bett med oberoende sidorörelse (vilket jag gillar), dvs tar du i den ena tygeln så händer det inte så mycket på andra sidan. Med sidepullet så känns det nästan lika mycket på båda sidor eller vad man ska säga. För mycket tryck + drag samtidigt typ. Jag tycker inte de små hjälperna försvinner med hackamoret, det beror mer på hur känslig hästen är och på hur man använder det. I början blev det absolut inga små hjälper men nu har jag ridit med det väldigt mycket. Han går som bäst på detta, försöker börja rida med bett också och det funkar bättre än innan men han verkar ändå föredra att inte ha nåt bett.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: